بحران مدیریت سلیقه ای و تداوم ضربه به بدنه کارشناسی مجرب در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید

متأسفانه متوجه شدیم مهندس شهرام رهبر با سابقه ۲۰ سال خدمت به عنوان باسابقه ترین و متخصص ترین کارشناس مرمت بنا در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید بتازگی و بدون ارائه ی هیچ دلیلِ کارشناسیِ مشخص، طی حکمی از سوی مدیر پایگاه تخت جمشید از سمت مسؤولیت گروه حفاظت و مرمت برکنار و شخص دیگری که به لحاظ دانش و سوابق آموزشی، اجرایی و میدانی به هیچ عنوان قابل قیاس با ایشان و جایگاه خطیر مدیریت گروه حفاظت و مرمت در تخت جمشید نیستند، جایگزین ایشان شده اند.

اکثر کسانی که در حوزه مرمت و به‌خصوص مرمت سنگ هستند به‌خوبی با نام شهرام رهبر و خدمات ارزنده ایشان آشنا هستند. وی که دارای مدرک کارشناسی در رشته مرمت آثار تاریخی و کارشناسی ارشد مرمت بناهای تاریخی است اقدامات اجرایی شایسته و با حساسیت فراوانی را در مدت بیست سال کاری انجام دادند و به‌ عنوان استادکاری برجسته شناخته می شوند. از ایشان بیش از ۵۰ کار پژوهشی، گزارش‌های ‌فنی، و مقالات علمی موجود است که از آن جمله می توان به نگارش روش ها و شیوه های مرمت در تخت جمشید که نتیجه بررسی روش‌ها و ابزار مرمتی است و برای اولین بار در ایران انجام شد اشاره کرد. همچنین تدوین دوره‌های مرمتی تخت جمشید که در سال ۱۳۸۳ تهیه شد از پر مخاطب ترین پژوهش‌های انجام‌ شده در تخت جمشید است.

شهرام رهبر با تلاش خستگی‌ناپذیر علاوه بر خدمات ارزنده و راه‌اندازی کارگاه‌های بسیاری در محوطه تخت جمشید، شهر استخر و نقش رستم تلاش نمود دوره‌های تخصصی و موردنیاز را بگذراند تا توان خدمات ارزنده بیشتری به میراث فرهنگی داشته باشد. ایشان ۸ دوره بین‌المللی در زمینه میراث فرهنگی را زیر نظر یونسکو و مراکز مربوطه بین المللی گذرانده تا با آمیزه‌ایی از علوم دانشگاهی و علوم به‌روز بین‌المللی در زمینه حفاظت و مرمت اقدامات درخوری را در کارگاه‌های مرمت سنگ کشور انجام دهد. ایشان همچنین چندین دوره آموزشی همچون آموزش جوشکاری سازه‌ها و داربست فلزی، نجاری، راهنمایی تور و … را در کارنامه شان دارند که باعث شده شهرام رهبر به عنوان یک مرمتگر ویژه و کارشناس مجرب در زمینه حفاظت و مرمت بناها و آثار سنگی شناخته شوند و برای سال ها مسؤولیت گروه حفاظت و مرمت تخت جمشید و سرپرستی پروژه های مرمتی شاخصی را بر عهده داشته باشند.

یکی از اقدامات بسیار مهم ایشان تغییر در نحوه انتقال سنگ‌های وزین و تغییر در نوع بسته‌بندی سنگ‌های تاریخی بوده است. بدیهی است با طراحی سیستم جابجایی و بسته‌بندی سنگ های آسیب دیده تاریخی، سنگ‌های زیادی در هنگام جابجایی از آسیب‌دیدگی مصون ماندند. همچنین تلاش برای بهبود روند مرمت‌های تجربی یعنی استفاده از ملات سیمان و فولاد گذاری و جایگزین نمودن مرمت‌های نوین از دیگر دستاوردهای ایشان است. علاقه شهرام رهبر به جایگزین شدن روش‌های نوین مرمتی در تخت جمشید به گونه‌ایی بود که برای راه‌اندازی کارگاه‌های مرمتی و همکاری با گروه مرمتگران بدون مرز ایتالیایی ابزارآلات بسیاری را وارد کارگاه نمودند تا اقدامات اجرایی به‌موقع و در نهایت دقت و کیفیت انجام شود.

نبود ایشان در سال ۱۳۹۹ در جایگاه مسئولیت گروه حفاظت و مرمت تخت جمشید که به دلیل سوءمدیریت و راندن کارشناسان مرمت و باستان شناسان منتقد از سوی مدیر جدید تخت جمشید صورت گرفت موجب شد تا در فاصله ای کوتاه شاهد اتفاق‌های ناگواری مانند مرمت اشتباه دست سرباز هخامنشی در موزه تخت جمشید، تراش کف هخامنشی با دستگاه پیکور، مرمت بلوک‌های سنگی در پلکان ورودی تختگاه تخت جمشید، مرمت و اقدامات اشتباه غار حاجی‌آباد با ملات ماسه و سیمان، ساخت پلکان سنگ و لاشه در دامنه کوه مهر و موارد دیگر باشیم.

امیدواریم با درایت مدیران وزارتخانه میراث فرهنگی بحران مدیریت سلیقه ای و ضربه به بدنه کارشناسی محوطه میراث جهانی تخت جمشید به پایان برسد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا