سوداگران کنار سنگ نگاره ساسانی «سراب بهرام» در نورآباد را شکستند

سیاوش آریا

سوداگران اموال تاریخی و فرهنگی در زمانی ناروشن به بهانه های پوچ و خیال انگیز یافتن گنج که هیچ وجود خارجی در میان سنگ و کوه ندارد، و در نزدیکی و چند متری سنگ نگاره ساسانی نامدار به سراب بهرام در شهر نورآباد پارس و در دامان کوه با پتک سنگ ها را شکسته و خرده سنگ ها را بر روی زمین رها کرده اند. با این همه، زمان تعرض به عرصه سنگ نگاره سراب بهرام روشن نیست، تنها می توان از روی خرده سنگ ها فهمید که به گمان فراوان به تازگی رخ داده است. همچنین روشن نیست که آیا اداره کل میراث فرهنگی استان از این رخداد آگاهی دارند؟ و آیا مدیران میراث فرهنگی شهر نورآباد گزارش این دست اندازی ها را به مرکز استان داده است..
آنچه روشن است نگارنده در بازدید سال گذشته خویش از این سنگ نگاره با چنین صحنه ای روبه رو نبوده است و این آسیب مربوط به همین چند ماه گذشته است.
اما سنگ نگاره ساسانی سراب بهرام، واپسین روزهای زیست خود را سپری می کند و نفس‌هایش به شماره‌افتاده است. یادگار ساسانیان در حال پاک شدن از چهره تاریخ است و سال‌های سال در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی ‌قرار گرفته و در گوشه‌ای به حال خود رها شده و همچنان مورد بی‌مهری مدیران فرهنگی قرار دارد.
کمبود بودجه و نیروی کار انگیزه ای شده است که وزارت میراث فرهنگی نتواند بدرستی از یادمان های تاریخی و فرهنگی پاسداری و نگهبانی کند و هرکدام از یادگارهای تاریخی در گوشه ای به حال خود رها شده و درحال پاک شدن از چهره تاریخ است.
سوراخ های پدیدار شده بر روی این سنگ نگاره ارزشمند نیز، آنرا به یادگار تاریخی برجای مانده از جنگ نزدیک‌ترکرده است تا یادمانی باشکوه از روزگار ساسانیان.با این همه،نه‌تنها هیچ‌گونه نگرش ویژه‌ای به این یادگار نیاکانی بی‌مانند(منحصربه‌فرد)نشده است،بلکه هنوز این مجموعه مورد مطالعات باستان شناسان قرار نگرفته و حتا حریم و عرصه آن نیز روشن نشده است. آسیب‌های وارد شده به همراه عوامل طبیعی و بیولوژیکی (گُل‌سنگ‌ها) که با گذشت زمان پدیدار شده، بیشتر بخش‌ها به ویژه چهره افراد تراشیده شده در این سنگ نگاره را نازیبا و زشت کرده است؛ به گونه‌ای که دیگر هویت آنان آشکار نیست. رخنه روز افزون گل سنگ ها سبب ترک و شکاف هایی در درون سنگ نگاره سراب بهرام شده و آسیب های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته است.
موضوع سنگ نگاره سراب بهرام بر تخت نشستن پادشاه است که در دو سویش قرینه وار، دو تن از بزرگان و فرماندهان ساسانی فروتنانه در برابرش ایستاده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تاج بهرام دوم سلمانی در نقش برجسته دهکده سهراب بهرام تخریب شد. ای وای بر ما تاریخ شناسان که مراقب نبودیم. ۱۷ ف. ۱۴۰۳ کجا و دیروز کجا. خاک بر سر من. وهرام دوم جانبازم بدرود عزیز دلم. ای ضرغامی. ای ضرغامی.. ای ضرغامی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا