با وجود مصوبه شورای عالی معماری؛ صدای خیز دوباره برای عبور خیابان از محله تاریخی بُلاغی قزوین شنیده می‌شود؟

در حالی که عبور خیابان از محله تاریخی بلاغی قزوین با ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری در سال ۹۷ رسما متوقف شد با نزدیک‌ شدن به سفر استانی رییس جمهوری به استان قزوین زمزمه‌های جدیدی شنیده می‌شود.

دیروز صبح با حضور شهردار قزوین خطوط آبی بر کف زمین منطقه بافت تاریخی بلاغی در خیابان انصاری شرقی کشیده شده و بر روی برخی دیواره‌ها عبارت‌هایی مانند ۱۲ متر نوشته شد.( از جمله مسجد- مدرسه حیدریه اثر فاخر دوره سلجوقی و مدرسه دوره پهلوی درون حیاط مدرسه که اگر قرار به تعریض خیابان باشد مدرسه از بین می‌رود و تنها مسجد باقی می‌ماند بدون حریم!)

محله بلاغی با پیشینه تاریخی ۱۲۰۰سال یکی از قدیمی‌ترین محلات قزوین است که به گفته باستان‌شناسان نه تنها لایه‌های تاریخی دوران قاجار بلکه لایه‌هایی از دوران سلجوقی تا صفوی هم در کاوش‌های باستان‌شناسی این منطقه قابل رویت است. این محله از دوره ناصری تا پهلوی میزبان هموطنان ارمنی هم بوده است .

محله بلاغی زمانی به محله «پنبه‌ ریسه» هم مشهور بوده و از شرق خیابان سپه کنونی تا حصار شرقی قزوین یا همان «باغ دبیر»(باغ‌های خاندان دبیر سیاقی را در بر می‌گرفته) و از جنوب به محله «راه چمان» و «گل بینه» و از شمال هم به سبزی‌کاری حکم آباد و محله درب کوشک امتداد داشته است.

محمد حسین سلیمانی روزنامه‌نگار و قزوین‌پژوه در این‌باره به میراث‌باشی توضیح می‌دهد: محله بُلاغی دارای چند اثر شاخص است که در محدوده طرح تعریض خیابان، عمارت قاجاری سردار مفخّم، مسجد- مدرسه حیدریه مربوط به دوره سلجوقی با مدرسه پهلوی و حمام بُلاغی متعلق به دوره صفوی قرار دارد.

اگر آن طرح اجرا شود از کنارخیابان سپه مقابل عمارت عالی قاپو خیابانی طراحی می‌شود که در محله بلاغی از محلاتی با اثار سلجوقی بگذرد و به باغ دبیر،خیابان آیت الله طالقانی الحاق شود.

در واقع خیابانی به موازات خیابان طالقانی با هدف سبک‌کردن بار ترافیک خیابان طالقانی و هسته مرکزی شهر احداث شود. به این ترتیب بار ترافیکی از کنار عالی‌قاپو به هلال احمر و سبزه میدان و طالقانی کاهش یابد و تقسیم شود.

در این‌خصوص باید متذکر شد اولا تخریب این محله تاریخی با توجه به پیشینه تخریب محلات تاریخی دیگر تکرار اشتباهات گذشته است چرا که آن محلات را از خانواده‌های اصیل تهی و مهاجرنشین و بیگانه کرده‌اند و بافت و یکدستی و همگونی محله را از بین برده‌اند.

تخریب یک بافت تاریخی و دیرینه سبب اتفاقات بسیار تلخی می‌شود که چندین بار در قزوین تکرار شده و نتایج آن پیش روی ماست

دوم این که این اقدام نه تنها از بار ترافیکی نمی‌کاهد بلکه به گره ترافیکی می‌افزاید‌ و آن را پیچیده‌تر می‌کند.

از سویی عبور خیابانی با بیش از ۴۰ متر پهنا اثار تاریخی و‌ حریم آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و با خطر جدی‌مواجه می‌کند.

با ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی عملا اجرای این طرح متوقف شده با این استدلال که محله باید انسجامش حفظ شود. پلاک‌های تملک شده کاربری دیگری پیدا کند. مسیر سنگ‌فرش شود و بیش از ۴-۶ متر عرض نداشته باشد. و از محله به عنوان یک مسیر گردشگری برای تسهیل و پیوند نقاط گردشگری استفاده شود.

اما طرحی که دوباره از سوی برخی در حال زنده شدن است و نگرانی‌های جدی به دنبال دارد، تلاش عناصری در شهرداری قزوین است که از دوران‌های پیشین دنبال این خواسته هستند و اجرای آن بخش مهمی از بافت تاریخی قزوین را نابود می‌کند و در معدود محلات اصیلی که باقی مانده دچار چالش جدی می‌شویم.

این افراد مدعی هستند در دوره‌های مختلف حدود ۸۰ درصد املاکی را که در مسیر این خیابان هست، تملک کرده‌اند. واکنون یا باید پلاک‌ها مجددا به مردم فروخته شود یا ۲۰ درصد باقی مانده را تملک کنند.که قطعا تملک ۲۰ درصد برایشان راحت‌تر است تا انجام اقدامات دیگر.

اما دو‌چیز تا کنون سد راهشان بوده یکی اندک دغدغه‌مندان میراث و فرهنگ‌دوستان،دوم مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی که با تغییر دولت امیدوارند این مصوبه تغییر کند و به سمت دیگری که خواسته آنهاست هدایت شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا