دولت تغییر کرده قانون که تغییر نکرده!

آیا معاون امور مجلس وزارتخانه میراث فرهنگی به صف تله‌کابین‌خواهان جنگل‌های هیرکانی پیوسته است؟!

فعالان حوزه میراث فرهنگی استان گلستان از خیز دوباره شورای شهری‌ها و نمایندگان استان گلستان و مسئولان برای اجرای طرح تله‌کابین علی‌آباد کتول خبر می‌دهند.

آنها در این بین خبری عجیب و شگفت‌آور می‌دهند که چندی قبل جواد واحدی معاون امور مجلس،حقوقی و استان‌ها از محل اجرای این پروژه دیدن کرده است و در آن بازدید فرماندار،اعضای شورای شهر و… حضور داشته‌اند و پس از آن در اواخر دی ماه صورتجلسه‌ای به امضای واحدی و جمشید جعفر پور مدیر حقوقی و املاک وزارتخانه با حضور نوروزی نماینده مجلس علی‌آباد کتول،معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، ابراهیم احمدی فرماندار و مجری طرح تله‌کابین رسیده است!!!

با این اوصاف پرسش مهم از واحدی این است که ایا او متخصص حوزه میراث فرهنگی است؟ ایا با تغییر دولت قوانین مربوط به اثار ثبت جهانی و عرصه و‌حریم تغییر کرده است؟

مگر سال ۹۹ سازمان جنگل‌ها مخالفت خود را با این طرح اعلام نکردند؟ مگر میراث فرهنگی مکان‌یابی را مغایر با ضوابط حفاظت ندانست؟

مگر مخالفان اجرای تله کابین کبودوال نگفتند با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست یونسکو، اجرای پروژه گردشگری در کبودوال امکان ندارد؛ یا باید مسیر تله کابین تغییر کند و یا پارک جنگلی کبودوال از فهرست جهانی حذف شود؟

اقای واحدی فراموش کرده پس از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی جمع زیادی از شهروندان علی‌آبادی به “کمپین مخالفت با تله کابین کبودوال در جنگل های هیرکانی” پیوستند؟!

مگر ۱۳ دی سال ۹۹ رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور به معاون وزیر راه و رییس شورایعالی شهرسازی و معماری تاکید نکرد که
مکان پروژه تله کابین کبودوال از جنگل‌های ثبت جهانی خارج شود؟

مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان اعلام نکرد اصل و اساس برای استان حفظ جنگل‌های هیرکانی است؛ هیچ طرح و پروژه‌ای که به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی لطمه بزند، اجرایی نمی‌شود؟

اقایان ضرغامی، دارابی،جعفرپور تازه به وزارتخانه آمده‌اند، واحدی هم تازه به وزارتخانه آمده؟!

برخورد قاطع رییس سازمان جنگل‌ها در آن زمان مهمترین اقدام برای جلوگیری از تخریب و خروج متراکم‌ترین جنگل‌های هیرکانی البرز شرقی از لیست یونسکو عنوان شد تا این جنگل‌های ثبت جهانی از جنگلخواری، زمین‌خواری، کوهخواری، ویلاسازی و… مصون بماند.

پروژه تله کابین کبودوال هر چند سالهاست پشت درهای بسته این دست و آن دست می‌شود اما از همان ابتدا با مخالفت بدنه کارشناسی میراث فرهنگی،محیط زیست، جنگل‌ها و منابع طبیعی و فعالان مدنی این حوزه‌ها مواجه بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا