بندرعباس گرفتار فرصت سوزی اقدام ملی مسکن/ وزیر راه‌وشهرسازی فکری کند

بندرعباس در شرایطی که کار ساخت و ساز در جهت تحقق اقدام ملی مسکن در بسیاری از استان‌ها آغاز شده اما همچنان گرفتار فرصت‌سوزی و زمان در حال از دست رفتن است!

خبرگزاری فارس ؛ مهدی خسروی: دولت مصمم به ساخت سالی یک میلیون خانه در کشور است اما در بندرعباس حتی هنوز ثبت نام برای اقدام ملی مسکن انجام نشده و مردم راضی به ثبت نام در طرح مسکنی که قرار است در شهرک علوی در فاصله ۵۵ کیلومتری بندرعباس ساخته شود، نیستند.

علت اصلی عدم استقبال مردم از شرکت در طرح خانه‌دار شدن در شهرک علوی نیز کاملا مشخص است. مردم حاضر نیستند که تنها شانس خود برای دریافت زمین رایگان را در شهرکی ۵۵ کیلومتر دورتر از شهر بندرعباس بیازمایند و روزانه برای رفتن به سر کار و سرکشی به خانواده و اقوام مجبور باشند جاده پر تریلی و اسفناک بندر شهید رجایی را طی کنند.

بندرعباس یکی از گران‌ترین شهرهای ایران

بر اساس آمار مرکز آمار ایران، بندرعباس یکی از گران‌ترین شهرهای ایران است و مهم‌ترین دلیل آن نیز گرانی خانه است. عدم وجود توازن میان تولید و تقاضا سبب شده تا مردم شاهد گرانی‌ افسارگسیخته قیمت مسکن و به دنبال آن رهن و اجاره باشند به طوری که حتی خانه‌های ساخته شده در قالب مسکن مهر در بندرعباس نیز سر به فلک کشیده است.

این تصویر تمام زمین‌های قابل تملک توسط راه و شهرسازی در محدوده شهر را نشان می‌دهد که با رنگ قرمز متمایز شده‌اند

علی کرمی یک کارشناس حوزه مسکن نیز در این زمینه به خبرنگار فارس در بندرعباس می‌گوید: نرخ رهن و اجاره در شهر بندرعباس در سال‌های اخیر بشدت افزایش یافته و یکی از دلایل آن نیز کمبود عرضه مسکن در بندرعباس است. به طوری که با توسعه شتابان صنایع مستقر در غرب شهر بندرعباس اما عملا توسعه امکانات شهری و ساخت و ساز به شکل متناسبی انجام نگرفته و همین طور واگذاری زمین با نرخ دولتی نیز در بندرعباس متوقف شده و لذا قیمت زمین نیز نرخ بالایی پیدا کرده است.

وی همچنین افزود: احتکار مسکن نیز در بندرعباس وجود دارد و بخصوص در بافت‌های خاصی از شهر، شمار زیادی واحد مسکونی با متری ۱ تا ۲ میلیون تومان ساخته شده‌اند اما در اختیار بازار نیستند و به طور کلی از چرخه خدمات خارج‌اند و همین موضوع سبب شده تا قیمت رهن واحد مسکونی به متری ۲.۵ تا ۵ میلیون تومان برسد.

فرصت در حال از دست رفتن است

در شرایطی که طرح اقدام ملی مسکن برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال در بسیاری از استان‌ها بیش از ۳ ماه است که آغاز شده اما هنوز نام نویسی برای بندرعباس انجام نگرفته است و بسیاری از جوانان که عمدتا تازه ازدواج کرده‌اند، هنوز بلاتکلیف هستند. این همان فرصتی که در حال از دست رفتن است و با توجه به شرایط آب و هوایی هرمزگان، عملا فرصت ساخت و ساز در زمستان که بهترین زمان برای فعالیت‌های عمرانی است نیز از دست رفت!

فاصله شهرک علوی تا بندرعباس ۵۵ کیلومتر است و جاده بسیار پرخطری دارد. آیا این شهرک می‌تواند محل مناسبی برای اقدام ملی مسکن در بندرعباس باشد؟

۱۵۰ هکتار زمین در قلب بندرعباس قفل شده است!

حجت الاسلام دکتر محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان چند روز پیش در نشست با دادستان بندرعباس گفت: به دلیل این که در گذشته خط گاز فشار قوی از شهر بندرعباس عبور کرده است، بیش از ۱۵۰ هکتار زمین در قلب بندرعباس در اختیار وزارت نفت قرار دارد و امور توسعه‌ای شهر را قفل کرده است. این موضوع نیازمند تدابیر جدی وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی برای جابه‌جایی فوری خط لوله و آزاد کردن این میزان عظیم از زمین برای خانه‌دار شدن مردم است.

مردم شهرک علوی نمی‌روند، دولت راه چاره بیاندیشد

صادق علوی مدیر یکی از آژانس‌های مسکن در بندرعباس می‌گوید: ساخت مسکن در ۵۰ کیلومتری شهر بندرعباس تأثیری بر قیمت مسکن در بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین شهر ساحلی جنوب کشور ندارد و تنها برای کارگران واحدهای صنعتی غرب شهر بندرعباس مناسب است. دولت راه‌کارهای جدید و خوبی دارد که می‌تواند در بندرعباس آنها را اجرایی کند. مثلا ۱۵۰ هکتاری شمال اتوبان شهید رجایی حد فاصل شمال شهرک توحید تا شمال بلوار شهید بروجردی می‌تواند محل مناسبی برای احداث ۵ تا ۶ هزار واحد مسکونی در قالب اقدام ملی مسکن است و تنها چالش آن نیز جابجایی لوله گازی است که فقط ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و امام جمعه بندرعباس هم چندی پیش خواستار چاره اندیشی برای آن شده بودند.

وی همچنین گفت: شرط کاهش قیمت مسکن در بندرعباس آن است که قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن کسر کنیم و آن واگذاری زمین دولتی به مردم است و اگر همین ۱۵۰ هکتاری در بندرعباس آزاد شود و در اختیار مردم قرار گیرد، تأثیر بسیار زیادی در قیمت مسکن در بندرعباس دارد.

استاندار چه می‌گوید؟

مهدی دوستی استاندار جدید هرمزگان هم با نظر مردم موافق است. او می‌گوید: بندرعباس در مسیر ساحل توسعه یابد نه در شهر جدید علوی. با توجه به وجود سواحل و پتانسیل‌هایی که در استان هرمزگان وجود دارد ترجیح من این است اگر قرار باشد شهری را بنیان بگذاریم در هم‌جواری سواحل زیبای هرمزگان باشد نه شهر جدید علوی.

۳۵۰ هکتار زمین در جاده راه آهن نیازمند دستور وزیر راه و شهرسازی

شرق شهر بندرعباس اما بهترین مکان برای توسعه شهر بندرعباس و بنا نهادن شهر جدیدی است که بتواند پاسخگوی توسعه این منطقه باشد. در این باره نیز باید گفت که ۳۵۰ هکتار زمین در بلوار راه آهن بندرعباس قرار دارد که تملک آن و اختصاصش برای طرح اقدام ملی مسکن به دستور وزیر راه و شهرسازی وابسته است و پیگیری‌هایی در این زمینه از سوی استاندار هرمزگان نیز انجام گرفته است. زمان به سرعت در حال از دست رفتن است و اگر نیاز به تصمیم وزیر راه و شهرسازی وجود دارد، بدون شک با روحیه‌ای از وزیر راه و شهرسازی سراغ داریم، رفع این چالش نباید کار سختی باشد.

۱۰۰۰ ​هکتار زمین در مجاورت دانشگاه هرمزگان

بررسی‌های خبرنگار فارس در بندرعباس نشان می‌دهد که اگر چه اراضی شرقی شهر بندرعباس با واگذاری‌هایی ابهام آلود به مزارع پرورش میگو بدل شده اما واقعیت آن است که تنها تنفس‌گاه شهر بندرعباس برای توسعه در شرق این شهر و به موازات دریا وجود دارد و بیش از یک هزار هکتار اراضی را می‌توان در مجاورت با دانشگاه هرمزگان در جاده میناب برای توسعه شهری و همین طور برای کمک به مهار قیمت مسکن در بندرعباس اختصاص داد. این وسعت می‌تواند به گفته کارشناسان ۲۰ تا ۲۲هزار واحد مسکونی را در خود جای دهد و برای آینده توسعه شهری بندرعباس، یک مکان بی‌نظیر باشد چرا که در نزدیکی بندرعباس قرار داشته و به کانون‌های جمعیتی و کشاورزی نظیر میناب و رودان نیز نزدیک است.

احمد مرادی: مردم را در شهرک علوی آواره نکنید/ جای مسکن ملی در شهرک علوی نیست

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس و نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره مسکن ملی گفت: نگاه بر این است که ما هر نیازمند مسکن را چه در روستا و چه در شهر صاحب خانه کنیم و دولت نیز شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده است و این کار خیلی همت می‌خواهد و هرمزگان انتظار دارد که در جانمایی این پروژه بزرگ دقت شود و این که به بهانه مسکن، مردم را آواره شهرک علوی کنیم، مناسب و درست نیست.

وی در همین زمینه توضیح داد: امکان پذیر نیست که یک جوانی محل کارش در بندرعباس باشد و خانه‌اش ۵۰ کیلومتر آن سوتر. از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهم این جانمایی را اصلاح کنند. یادمان نمی‌رود که در دولت قبل و در زمان آقای اسلامی وزیر راه و شهرسازی کلنگ ۱۰ هزار واحد مسکونی در بندرعباس زده شد اما هیچ اقدامی نشده است و این وضعیت دل مردم را به درد آورده و این توقع و انتظاری است که باید راستی آزمایی شود و دولت بیاید و برخورد کند و تذکر دهد و این که مدیری برای مدت زمان خودش بخواهد وعده‌ای بدهد که درست نیست.

زمین‌های مازاد ادارات چه شد؟

یکی از تدابیر خوب دولت آیت الله رئیسی در سراسر، آزادسازی زمین‌های مازاد ادارات و دستگاه‌ها برای ساختن مسکن برای مردم است. در بندرعباس نیز دستگاه‌های مختلفی دارای زمین‌های مازاد بسیاری در سطح شهر بندرعباس هستند که از جمله آن می‌توان به زمین‌های حد فاصل سه راه جهانبار تا هدیش اشاره کرد که دهها هکتار زمین عملا بلااستفاده باقی مانده و هیچ اقدام مشخصی نیز در آنها انجام نمی‌گیرد. اگر اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان با یک همت ویژه، پیگیری برای اختصاص این زمین‌ها به طرح اقدام ملی مسکن را دنبال کند، مشکل زمین مورد نیاز نیز رفع می‌شود و از سوی دیگر مردم از گرفتاری خارج می‌شوند و قیمت مسکن در بندرعباس نیز متعادل خواهد شد.

سهم قیمت ساخت مسکن از هر متر خانه چقدر است؟

اکنون بر اساس آنچه در سایت دیوار در شهر بندرعباس قابل مشاهده است، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در نقاط مختلف شهر متفاوت اما بین ۹ تا ۲۵ میلیون تومان به ازای هر متر بر اساس متریال و سال ساخت منازل مسکونی در نوسان است.

اما بر اساس آنچه وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، قیمت ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در جدول زیر آمده است.

آنچه مبرهن است آنکه اگر وزارت راه و شهرسازی، امکان تزریق زمین دولتی به طرح اقدام ملی مسکن را در محدوده شهر بندرعباس فراهم کند، بدون شک قیمت مسکن در این شهر کاهشی چشمگیر خواهد یافت.

مردم در بندرعباس چشم انتظار اقدام و دستور ویژه وزیر راه و شهرسازی هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مظلومیت ونجابت مردم بندرعباس سبب شده کارمندان مسکن شهر سازی استان با کمال اطمینان از نبود زمین مسکونی دراین شهر وواگزاری به مردم بومی وواجدین شرایط بگویند،باتوجه به فرهنگ ودین،وامرارمعاش وسلامت روانی نیازبه زمین ویلایی وحیاط دار به بومیان هرمزگانی وتنگ دستی که این مردم شریف در آن گرفتار شدن به بهانه مبارزه قاچاق وبسته شدن دریا نیاز مبرم به واگزاری زمین به قیت دولتی در بندرعباس نیاز است،خواهشا نمایندگان استان در مجلس ورود کنند،مردمروانی شدن حجم عظیم جمعیتی پیامبر اعظم ونقشه شهرسازی بدون آینده نگری،خیابانهای تنگ و کوچک باعث شلوغی وترافیک درتنها چهارراه شهرک پیامبر اعظم شده،متاسفانه به محض بارش باران حجم عظیم از گل ولای کوهها وخاکیای بلا تکلیف وارد خیابانهای این شهرک میشوند!زن وبچه مردم با مشکل جهت عبورومرو رفتن به مدارس مواجه هستند وبعد از خشک شدن آب باران باید گردوخاک ناشی از گل ولای باقی مانده که ماشینهای عبوری بلند میشه وبه حلق بچه‌ها میرود،چه باید کرد؟مثال در دیزی بازه حیای گربه کوره کجا رفته!آیا استانی با این اقتصاد وموقعیت استراتژیک بندری وصنایع باید چنین باشد؟نمایندگان بندرعباس جناب مرادی وسناتور آشوری لطفا ورود کنید مردم بندرعباس بعد از خدا باامید به شما رای دادند،ارگانها مربوطه فقط به عوامل نفوذی خودشون زمین ویلایی مسکونی وتجاری واگزار میکنند،مردم ولایی نجیب مظلوم فقیر شهرم باید درفقر وتنگدستی بمیرند یا دیوانه بشوند وقتی فریادرسی نیست که بدادشون برسه.بنده خسته شدم از بس دروغ شنیدم از کارمندان مسکن شهرسازی که میگن بندرعباس ما زمین مسکونی نداریم که واگزار کنیم،وسلام علیکم ورحمت الله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا