بررسی کارنامه نفت فلات قاره؛ از عقب‌ماندگی طرح‌ها تا تولید روزانه ۲۶۰ هزار بشکه نفت

‌طبق صورت مالی شرکت نفت فلات قاره، تولید روزانه نفت ایران در محدوده دریای عمان و خلیج فارس در سال 99 حدود 400 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده بود که فقط 260 هزار بشکه آن محقق شده است.

شفاف نبودن روابط مالی شرکت‌های نفتی و عمکرد آنها موجب شده است که سطح نظارت بر این شرکت‌ها توسط مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای متولی کاهش یابد.

در این بین بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت می‌تواند اطلاعات دقیقی را درباره وضعیت این شرکت‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها آشکار کند.

در گزارش‎ های قبلی صورت‌های مالی «شرکت مجتمع پارس جنوبی»، «شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت»، «شرکت ملی پخش فرآورده نفتی»، «شرکت نفت خزر»، «شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب» و «پالایشگاه نفت امام خمینی شازند» مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش به بررسی صورت مالی شرکت نفت فلات قاره پرداخته می‌شود.

*تولید روزانه ۲۶۰ هزار بشکه نفت از میادین فالت قاره در سال ۹۹

موضوع فعالیت شرکت نفت فلات قاره، انجام ماموریت‌ها و اجرای قراردادها در زمینه اکتشاف، توسعه، تولید نفت خام و گاز طبیعی و فرآورش و همچنین حمل‌ونقل نفت خام و فرآورده‌های نفتی به مخازن و بنادر مربوط و بارگیری در محدوده جغرافیایی «خلیج فارس» و «دریای عمان» به استثنای میادین پارس شمالی و جنوبی است.

طبق صورت مالی شرکت نفت فلات قاره در سال ۹۹، عملکرد تولیدی این شرکت در جدول ۱ آورده شده است. طبق این جدول، پیش‌بینی تولید نفت خام از میادین نفتی محدوده جغرافیایی خلیج فارس و دریای عمان در سال ۹۹ حدود ۱۴۶ میلیون بشکه بوده است که از این میزان حدود ۹۵ میلیون بشکه نفت محقق و عملیاتی شده است.

به بیان دیگر تولید روزانه نفت در محدوده شرکت نفت فلات قاره در سال ۹۹ حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده بود که تنها ۲۶۰ هزار بشکه آن محقق شده است.

جدول ۱

همچنین پیش‌بینی تولید میعانات گازی این شرکت در سال ۹۹، ۶۷ هزار بشکه در نظر گرفته شده بود، ولی این میزان صفر درصد محقق شد. سایر تولیدات شرکت نفت فلات قاره در جدول ۱ قابل مشاهده است.

طبق صورت مالی این شرکت، دلایل انحراف عملکرد از برنامه شامل کاهش تکلیفی تولید، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، بسته بودن تعدادی از چاه‌ها، افت طبیعی تولید مخازن، تعمیرات و مشکلات عملیاتی پیش‌بینی نشده، فرسودگی تجهیزات و تاسیسات و تاخیر در انتقال وجوه کارکرد پیمانکاران سرمایه‌ای بوده است.

*عقب‌ماندگی همه پروژه‌های شرکت نفت فلات قاره از برنامه

جدول ۲ طرح‌های شرکت نفت فلات قاره و میزان بودجه مصوب و تخصیصی در سال ۹۹ را نشان می‌دهد. نکته جالب توجه اینکه در سال ۹۹ هیچ بودجه‌ای برای طرح توسعه میدان فروزان تخصیص داده نشده است.

جدول ۲

جدول ۳ جزئیات اقدامات انجام شده برای هر طرح و درصد پیشرفت آنها را نشان می‌دهد. همان طور مشاهده می‌شود، پیشرفت فیزیکی هر یک پروژه‌های تعریف شده از برنامه انحراف و عقب‌ماندگی دارد.

جدول ۳


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا