کاروانسرای ینگی امام با معتادان و‌ بازی کودکان روی سقف به استقبال ثبت جهانی می‌رود!

در حالی کاروانسرای ینگی امام با قدمت صفوی در فهرست ثبت جهانی قرار دارد و‌ برای مرمت آن‌چندین دوره هزینه شده که در و‌نرده‌های این کاروانسرا دزدیده شده و‌ کودکان از در و دیوار و سقف آن بالا می‌روند و معتادان در آن جولان می‌دهند.

۱۰۰ متری از جاده فاصله دارد، بین ساوجبلاغ و هشتگرد. درست است از رونق افتاده اما از فروغ نه!انقدر که چهار ماه پیش ارزیابان یونسکو به دیدنش رفته بودند.

قرار است ردای جهانی بپوشد و‌ جزو کاروانسراهایی باشد که پرونده‌شان برای ثبت جهانی ارسال می‌شود.

چند ماه از مرمت بخشی از آن بیشتر نمی‌گذرد اما کودکان به راحتی بالای پشت‌ بام آن جولان می‌دهند و از نرده و ناودانش آویزان می‌شود.مثلا در قفل است اما تا دلتان بخواهد راه برای ورود به آن وجود دارد.

اینجا کاروانسرای ینگه امام است که در نزدیکی آن یک امامزاده و‌ تپه تاریخی هم وجود دارد.

روزگاری سفرنامه نویسان در وصفش آورده‌اند: کاروانسرای ینگی امام شش اتاق بزرگ و کوچک پاکیزه سفید کاری شده دارد که همه را فرش کرده و مبل گذاشته‌اند و منزلگاه مسافران محترم است.

لرد کرزن نایب‌السلطنه هندوستان در سفر خود به ایران و «یوشیدا ماساهارو» نخستین فرستاده دولت ژاپن به ایران در عصر قاجار در وصفش نوشته‌اند.

سعید فتوحی که به تازگی سری به این بنای صفوی زده توضیح می‌دهد که در کاروانسرا باز نبود و‌ مرمت‌ها متوقف شده بود. برخی نرده‌ها کنده و ربوده شده و راه‌های کوچکی برای ورود کودکان به داخل وجود داشت.

او می‌گوید: اهالی محلی اعلام کرده‌اند که شبها همچنان این کاروانسرا پاتوق معتادان است و هیچ نگهبان یا نیروی انتظامی از کاروانسرا پاسداشت نمی‌کند.

فتوحی می‌گوید: به نظرم با این شرایط نباید این بنا اوضاع و احوال مناسبی داشته باشد و بعید نیست که تخریب‌هایی هم صورت گرفته باشد.

او پیش‌تر هم از کسانی که مشغول مرمت بودند شنیده بود که به دلیل مهاجرنشین بودن منطقه و حتی زمانی به بهانه بردن بلال و‌گوجه و خیار … که در زمین پشتی کاروانسرا عده‌ای از لای درزها به درون کاروانسرا رفت و آمد می‌کردند.

آنها گفته بودند گاهی هم تکه‌ای از آهن نرده‌ها را معتادان بریده و‌ می‌فروشند و خرج مواد خود می‌کنند.

آنها تاکید کرده بودند تا زمانی که اینجا کاربری نداشته باشد و نگهبانی نباشد همین آش و همین کاسه است. و‌حتی مرمت دیواره‌ها و سقف‌ها بی‌فایده است چرا که دوباره به دلیل حضور معتادان و برافروختن آتش جداره‌ها و سقف‌ها سیاه می‌شود.

به گزارش میراث‌باشی هنوز ۱۰ میلیارد تومان دیگر برای مرمت این کاروانسرای صفوی نیاز است.

یکبار در دهه ۸۰ سبکسازی سقف‌ها انجام شده و بار دیگر از سال ۹۶ ایزولاسیون سقفها و آجر فرش آن ، مرمت گنبد شمال شرقی و‌ مرمت چهار گنبد و‌حجره‌های نمای شمالی سری به سری تا سال ۹۹ ادامه داشته است. امسال هم تا این لحظه بودجه‌ای برای این اثر فاخر در نظر گرفته نشده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا