شهرداری تهران عروسک‌ها را بی‌خانمان می‌کند؟/سه موزه حوزه کودک و نوجوان در آستانه حکم تخلیه از سوی مدیریت شهری

رضا دبیری‌نژاد

موزه ملی عروسکها که حالا سه تا موزه را در خودش جای داده است از موزه عروسکهای ملل که اولین موزه بود در پاسداران که بعدها موزه عروسک و فرهنگ مردم ایران به آن اضافه شد و در نهایت موزه اسباب بازی ها که خودش جاذبه ای متفاوت بود انتهای کوچه فیات دروازه دولت تهران را به یکی از شاخص ترین موزه ها برای کودکان و والدین تبدیل کرد.

جایی که جدای از مجموعه هایش با برنامه های کارگاهی جایی برای آشنایی فرهنگی شده بود و هر کس که موزه ای برای کودکان و دانش آموزان می خواست با خیال راحت می شد نشانی این مکان را داد. موزه ای خصوصی که سالها پیش تر تعطیلی آن در خ پاسداران موجی را میان دوستداران این موضوع راه انداخت و در نهایت با حمایت مدیران وقت شهرداری منطقه ۱۲ چهار سال پیش یه بنای متروکه و ناشناخته را زنده کرد.

موزه ای که در میان موزه های خصوصی مجموعه قابل توجه گردآوری کرده و با سادگی اما فضایی جذاب فراهم آورده است و سعی کرده رفتار تخصصی خود را حفظ کند. موزه ها به ویژه موزه های خصوصی شبکه ای از دوستداران را گرد خود جمع می کنند و تلاش دارند در شبکه سازی موضوعی جریان سازی فرهنگی را داشته باشند.

حالا چند هفته ای است که با حکم یکسان نگر از سوی شهرداری تهران این فضا که از سوی شهرداری منطقه ۱۲در اختیار قرار گرفته بود در دستور بازپس‌گیری قرار گرفته است و هر سه موزه گفته شده در مرحله تعطیلی قرار گرفته است و همه دوستداران و کسانی را که مطلع بوده اند نگران کرده است.

جای تأسف دارد که فضاهای فرهنگی و عمومی باید در زمره همه املاکی قرار گیرد که استفاده شخصی می‌کنند و مدیریت شهری به جای حمایت در توسعه موزه های خصوصی و فعال خودش مسبب تعطیلی موزه ها شود. موزه های خصوصی بنگاه خصوصی نیستند و در این سالها هیچکس به حمایت جدی از آنها نپرداخته و تنها مدال افتخاری مدیران دولتی بوده اند که آمار می دهند اما وقت بحران وحمایت همه غایبند.

حالا بعد از دو سال که کرونا به موزه های نوپای خصوصی خسارت فراوان وارد کرد بیشتر از هر زمان برای بقا نیاز به کمک دارند. مدیران شهری و گردشگری و میراثی که حتی از حضور این موزه ها بی اطلاع اند حتی به بازدیدشان هم نرفته اند و ندیده دستور صادر می کنند . در سالی که به عنوان قدرت موزه ها نامگذاری شده است باید با تعطیلی سه موزه در یک فضا به استقبال سال جدید برویم.

چقدر سخت است یک حمایت ساده را توجیه کردن. و بقای موزه را طلب کردن.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا