خطر فرونشست زمین در کمین سنگ نگاره های ساسانی برم دلک

سنگ نگاره های ارزشمند ساسانی محوطه باستانی برم دلک در شهرستان شیراز ، روزگار غم باری را پشت سر می گذارند و با دشواری های فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از چالش های مهم و بزرگ پیش روی یادگار ساسانیان ، فرونشست زمین در محوطه باستانی و در چند قدمی سنگ نگاره های برم دلک است که چند سالی است خودنمایی می کند و در حال گسترش است. در تازه ترین بازدید میدانی نگارنده، فرونشست زمین گسترده تر از ماه ها و سال های پیش شده و تهدیدی جدی برای سنگ نگاره های ساسانی به شمار می آید. وضعیت شکننده زمین محوطه باستانی برم دلک و بدتر از آن کوهی که سنگ نگاره ها در آن تراشیده شده است به انگیزه خشک شدن چشمه هزاران ساله نامدار به برم دلک بوده که با دخالت ها و دست اندازی های انسانی در ده سال گذشته به این روزگار دچار شده است و به گفته ای، بی مهری به زمین و طبیعت ، با واکنش و خشم طبیعت رو به رو خواهد شد.

هم اینک فرونشست زمین خطری بزرگ به شمار می آید و تهدیدی برای سنگ نگاره های ساسانی برم دلک است. همچنین ادامه روند خشکیدن چشمه نامدار به برم دلک ، بی گمان چالش های دیگری را پیش رو خواهد داشت و مدیریت شهری از جمله مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری، شورای شهر، فرمانداری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید هرچه زودتر به این موضوع ورود کرده و راه چاره ای ریشه ای برای آن اندیشیده و اجرا کنند.

محوطه باستانی برم دلک شیراز ، دارای سه سنگ نگاره از دوران ساسانی است که نزد کارشناسان امر جایگاه ویژه ای دارد و از دید مطالعات باستان شناسی و تاریخ دارای اهمیت فراوانی است.

پی نوشت : ۱ نگاره های چهار و پنج، دست کند ساسانی کوچکی است که در پشت سنگ نگاره ها و دامان کوه تراشیده شده است و زیبایی ویژه ای دارد.
۲ نگاره ها از جمشید رضایی، دوستدار میراث فرهنگی شیراز است

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا