فاجعه در عرصه و حریم «قصر ابونصر» شیراز در حال رخ دادن است

نخستین اثر ثبت ملی شهرستان شیراز و استان پارس روزگار اندوه باری را سپری می کند و عرصه و حریم آن با پروانه (مجوز) اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و از سوی شهرداری مورد دست اندازی جای گرفته و خدشه دار شده است و فریادهای کنش‌گران میراث فرهنگی و دلسوزان فرهنگ و تاریخ سرزمین پارس و شهر ادب پرور شیراز، تا کنون ره به جایی نبرده است.

در تازه ترین نگاره های موجود که از زاویه دید بالا از سوی یکی از دوستداران میراث فرهنگی گرفته شده است آشکارا به بخشی از عرصه محوطه قصر ابونصر شیراز تجاوز شده است.
پیمانکار شهرداری بنا به گفته مسوولان در حال ساخت بوستانی (پارک) محلی در کنار اثر ثبت ملی با وجود تعیین حریم و عرصه آن محوطه ، کرده و قانون های میراث فرهنگی را زیر پا گذاشته اند.اما شگفت انگیز تر آن که، مسوولان میراث فرهنگی استان با وجود آگاهی از طرح اجرایی،سکوت پیشه کرده اند!؟
بدتر از آن، پروانه کاری است که سال گذشته از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان داده شده است و روشن نیست که کارشناسان بر اساس چه قانون و مصوبه ای، به چنین طرحی پروانه کار داده اند.
پرسش بنیادین این است که،آیا مسوولان میراث فرهنگی فراتر از قانون هستند که آنرا زیر پا گذاشته و با وجود تعیین حریم و عرصه قصر ابونصر،اجازه فعالیت و ساخت و ساز را در حریم و عرصه محوطه باستانی ارزشمندی همچون قصرابونصر را صادر کرده اند؟
قانون به روشنی و آشکارا هرگونه ساخت و ساز در درون عرصه و حریم درجه یک آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی را ممنوع کرده است. پس روشن نیست که چرا در این عملیات تخلفی آشکار صورت گرفته است. و مهم تر از همه، آنکه اگر جلو این طرح و ساخت بوستان محلی یا همان حاشیه ای گرفته نشود بزودی بیننده فاجعه ای برگشت ناپذیر در محوطه قصر ابونصر خواهیم بود.
همچنین مدیران و مسوولانی که پروانه کار را امضا و صادر کرده اند،هم اینک مسوولیتی در میراث فرهنگی استان ندارند، ولی باید پاسخگو باشند…
رسانه های حوزه میراث فرهنگی نیز بهتر است تا فاجعه ای رخ نداده، سکوت را شکسته و وارد گود شوند. یادمان باشد همه ما در برابر آیندگان مسوولیم و باید پاسخگوی آیندگان باشیم…
قصر ابونصر به گمان فراوان یادگاری از اواخر دوره هخامنشیان است که در دوران اشکانی و ساسانی و تا اوایل دوره اسلامی از آن استفاده شده و کاربری داشته است و از یادمان های مهم و ارزشمند سرزمین پارس و کشور به شمار می آید…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا