نابودی «پل آبرسان اهل» شهرستان لامرد در پی سیلاب هفته گذشته / وعده های پوچ مسوولان هم کاری از پیش نبرد

بخش بزرگی از پل تاریخی نامدار به «آبرسان» شهر اهل از بخش اشکنان شهرستان لامرد در استان پارس در پی سیلاب های هفته گذشته، ویران شد و تنها بخش کوچکی از پایه های پل برجای مانده است که کمتر از ۲۰ درسد (درصد) از آن را در بر می گیرد.

این در حالی است که دوستداران میراث فرهنگی شهرستان لامرد در سال های گذشته وضعیت ناپایدار این یادمان تاریخی را هشدار داده و از مسوولان خواستار رسیدگی شده بودند. همچنین در سیل سال ۱۳۹۸ بخش هایی از این پل تاریخی ویران شده بود و نیاز به مرمت اضطراری و فوری داشت. اما وعده های پوچ و توخالی مسوولان شهری از جمله شورای شهر و … و مدیریت ناکارآمد و ناشایست میراث فرهنگی در شهرستان لامرد و مهم تر از همه مرکز استان، انگیزه ای شد تا یکی از بی همتاترین یادمان های تاریخی فرهنگی شهرستان لامرد نابود شود و تنها بخش کوچکی از آن برجای ماند. و اگر همین بخش اندک هم هر چه زودتر مرمت و نگهداری نشود باید برای همیشه با یکی دیگر از یادگارهای گرانسنگ سرزمین پارس و کشور بدرود گفت.
اما آنچه در این میان شگفت انگیز است،بی تفاوتی و سخنان شعارگونه مسوولان شهری و شهرداری و اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی است که تنها برای دلخوشی رسانه ها و مدیران بالادستی و اندک کنش‌گران میراث فرهنگی که پیگیر مرمت این پل بوده اند،زده شده که در عمل هیچ نتیجه ای نداشته و با وجود هشدارهای دوستداران میراث فرهنگی و ویرانی بخش زیادی از پل در سیلاب سال ۱۳۹۸ که ضرورت مرمت اصولی به گونه کامل آشکار بوده، نتیجه ای نداشته و به تازگی و در هفته گذشته بیننده نابودی بخش زیادی از این پل تاریخی بوده ایم.
خلیل ترزبان، باستان شناس بومی شهرستان لامرد در همین زمینه به تارنمای مهرگان گفت: «بنای موسوم به پل آبرسان یا پل آب بر اهل واقع در شهرستان لامرد،بخش اشکنان در شمال شهر اهل بر بستر رودخانه مهران قرار گرفته است. این اثر تاریخی به شماره ۲۷۵۳۶ در تاریخ ۸۸/۹/۱۱ به ثبت ملی رسیده است .
پل آب بر اهل در هنگام شناسایی و ثبت به درازای ۱۱۰متر و ارتفاع حدود ۶ متر و پهنای حدود ۱/۵متر بعنوان یک سازه جهت انتقال آب بر بستر رودخانه مهران ایجاد شده .شوربختانه بخشی از بنا که بر بستر رودخانه قرار گرفته بود در پی سیل سال ۹۸ فروریخت و بخش بزرگی از این اثر بعلت تضعیف پایه ها و سست شدن دیواره پل در پی سیلاب و طغیان رودخانه در هفته گذشته فرو ریخت».

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا