تجاوز به عرصه تاق بستان کرمانشاه! / در تاق بستان چه خبر است؟

مجموعه تاریخی فرهنگی «تاق وه سان» کرمانشاه که به نادرستی تاق بستان خوانده می شود و به همین نام نیز نامدار است سال بسیار سخت و دشواری را به پایان می رساند. از آغاز تابستان موضوع ساخت و جانمایی تله کابین در حریم درجه یک و چشم انداز آن با شتاب هر چه تمام آغاز شد و اعتراض های کارشناسان و کنشگران میراث فرهنگی و حتا رسانه ها نیز تا کنون به جایی نرسیده است.

افزون بر خدشه دار شدن حریم محوطه باستانی ارزشمند «تاق وه سان»(به معنای تاق سنگی)آثار کهن و ارزشمندی در دشت کاهو و کوه های پیرامونی وجود دارد که با وجود ثبت ملی با ساخت و تکمیل تله کابین آسیب دیده و از میان می رود.
همچنین به تازگی یک رسانه (میراث باشی) از امضای وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور و رضایت آن وزارت خانه از ادامه ساخت و تکمیل تله کابین خبر داده است که مایه نگرانی شدید و افسوس و دریغ کارشناسان و کنشگران میراث فرهنگی کشور شده است.
اما به تازگی اسنادی به دست مهرگان رسیده است که نشان می دهد در عرصه «تاق وه سان» در همان مکانی که شادروان کامبخش فرد پیش از سال ۵۷ گورستان اشکانی را کشف و تابوت های پارتی را بدست آورده و بخشی از عرصه محوطه به شمار می آید، یک رستوران در حال ساخت و ساز و کند و کاوهای غیرمجاز است!! که نقض صریح قانون اساسی است و تخلفی آشکار به شمار می آید.
باید دانست که محوطه ارزشمند تاریخی «تاق وه سان» کرمانشاه آثاری از دوران پیش از تاریخی تا دوره اشکانی و سنگ نگاره های بسیار ارزشمند ساسانی را در خود جای داده است و نگین درخشان غرب کشور به شمار می آید و هویت و شناسنامه کرمانشاهان است.
شوربختانه زمانی که افراد غیر متخصص و غیرمتعهد بر مسند امور و وزارت خانه ای کاملا تخصصی می نشینند، وضعیت آشفته و در هم بر هم خواهد شد. زمانی که مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه یک پزشک عمومی و از سوی استانداری گزینش شده باشد روشن است که مخالفتی با ساخت و تکمیل تله کابین نباید هم داشته باشد! یک پزشک عمومی کارش تجویز دارو و آمپول زدن است و روشن نیست چگونه بر مسند مهم و تخصصی میراث فرهنگی آن هم در استانی زرخیزی چون کرمانشاه که می توان سومین استان از دید آثار تاریخی نامید، گماشته می شود و آیا بهتر نبود به همان پیشه خود یا دست کم کاری غیر فرهنگی سرگرم باشد تا این فاجعه های بی شمار در درون شهر کرمانشاه روی ندهد. بی گمان آیندگان ما را نخواهند بخشید و سرزنش خواهند کرد…امروز تاق بستان را نجات دهیم، بی گمان فردا دیر است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا