پژوهشگاه ممنوعیت تله‌کابین را دور زد!

دولت روحانی به روزهای آخرش نزدیک می‌شود اما همچنان شاهد زیرپا گذاشتن قوانین میراث‌فرهنگی از سوی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم. یکی از مهمترین پرونده‌هایی که در یک سال گذشته به شدت جنجالی شده بود، حالا در روزهای پایانی سال با نامه‌ای روبه‌رو شده که از سوی بسیاری از کارشناسان میراث‌فرهنگی باورکردنی نیست.

در تاریخ ۲۹ /۱۱/ ۱۳۹۹پژوشگاه میراث‌فرهنگی نامه‌ای را برای علی‌اصغرمونسان، وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری ارسال کرده که بر اساس آن ادامه ساخت تله‌کابین کرمانشاه را با تغییر مسیر مجاز دانسته شده است. حال باید پرسید، چه تغییری در حریم تاق بستان در چند ساله گذشته اتفاق افتاده که پس از ۲۰ سال توقف تله‌‌کابین، امسال می‌تواند مجوز بگیرد.

به نظر می‌رسد، قوانینی که تا دیروز قطعی بودند، به‌یکباره تغییر کرده‌اند و تله‌کابین‌سازان بار دیگر می‌توانند کارشان را با مجوزهای کارشناسان میراث‌فرهنگی از سر بگیرند.

فعالان میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست بارها بر این مسئله تاکید کرده‌اند که پهنه زرد حریم تاق‌بستان نباید تغییر کند و این تغییر فقط به بهای از بین رفتن قوانینی است که تا امروز وجود داشته و از بین رفتن هویت، تاریخ و محیط‌زیست به قوت خود باقی می‌ماند.

در همین‌حال، محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی که خود سال‌ها کارشناس بوده، تصمیم‌گیری در این زمینه را به کل به پژوهشگاه واگذار کرده است و وقتی با پژوهشگاه تماس می‌گیریم. عمرانی، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی می‌گوید: «تصمیم‌گیری نهایی با معاونت میراث‌فرهنگی است.»

سوال این‌جاست، چطور ممکن است که هیچ کدام از مدیران زیر بار قبول کردن مسئولیت‌ این نامه نمی‌روند؟ و در نهایت این تاق‌بستان است که قربانی می‌شود.

حال باید پرسید که علی‌اصغرمونسان در این روزهای باقی مانده قرار است زیر بار امضا کردن کدام حکم برود؟ حکمی که از سوی فعالان میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست غیرقانونی است و حتی مدیرپایگاه میراث‌فرهنگی تاق‌بستان زیر بار پذیرفتن مسئولیت اجرایی آن نرفت. در حال حاضر، این نامه، حکم نادیده گرفتن حقوق شهروندی مردم کرمانشاه است و آن‌ها اعتراضات و شکایات خود را همچنان ادامه خواهند داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا