مرگ خاموش سنگ نبشته ساسانی «سر مشهد» کازرون

سنگ نبشتۀ پهلوی ساسانی نامدار به «سَر مَشهد» که از آن با نام بزرگ ترین سنگ نبشتۀ ساسانی ایران یاد می کنند در خطر حذف از چهرۀ تاریخ قرار دارد. گذشت زمان و رِخنۀ عوامل طبیعی و بیولوژیکی و همچنین عوامل اِنسانی و رسیدگی نکردن به آن، مرگ خاموش و آرام یادگار ساسانیان را رقم زده است.

بزرگ ترین سنگ نِبشتۀ پهلوی ساسانی ایران رنگ باخته و درحال پاک شدن از چهرۀ تاریخ و صفحۀ روزگار است. بر روی بخش هایی از این سند ارزشمند، نابخردان فرومایه درگذشته با رنگ سرخ تیره، یادگاری نویسی کرده و به آن آسیب رسانده اَند. همچنین درجای جای سنگ نبشتۀ پهلوی «سَر مَشهد» سوراخ های ریز و درشتی پدیدار شده است که بسیار برای یادگار ساسانیان زیان بار بوده و باید هرچه زودتر از سوی کارشناسان و مرمت گران درزها و سوراخ ها پُر شود. عوامل بیولوژیکی (گُل سنگ ها) همانند خُوره به جان سنگ نبشته پهلوی «سَر مشهد» اُفتاده و نفس هایش را بریده و دیگر تاب و توانی ندارد و رنگ از رُخساره اَش پریده و هردم با مرگ دست و پنجه نرم می کند و چشم به راه است تا شاید من و تو، یاری رسان آن باشیم. گذشت زمان و رِخنۀ آب ناشی از بارندگی ها و نم و رطوبت، لکه های قهوه ای و تیره رنگی را پدید آورده و یادگار ساسانیان را با خطر جدی و نابودی روبه رو کرده است.

اما شاید بدترین درد سنگ نبشتۀ پهلوی «سَر مشهد» در شهرستان کازرون را بتوان بی تفاوتی و رسیدگی نکردن مسوولان و مدیران فرهنگی به ویژه سرپرست اصلی آثار تاریخی فرهنگی کشور یعنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانست. کمبود بودجه و نیروی کار در وزارت میراث فرهنگی سبب شده است تا بیشتر یادگارهای تاریخی فرهنگی کشور در خطر نابودی و حذف قرار گیرند. از سویی، به اَنگیزۀ کمبود بودجه در وزارت خانۀ میراث فرهنگی که موضوع بسیار مهمی است، سبب شده تا مدیران و مسوولان این وزارت خانه نتوانند تصمیم گیری های درستی در رابطه با پاسداری و نگهداری یادگارهای تاریخی فرهنگی داشته باشند و بیشتر مدیران و مسوولان میراث فرهنگی در استان ها سرگرم کاغذ بازی های اِداری و چانه زنی با دیگر نهادها و اُرگان های دولتی همانند شهرداری باشند. در فَرجام نیز، این آثار تاریخی فرهنگی ارزشمند و تکرارناپذیر کشور است که یکی پس از دیگری از چهرۀ تاریخ پاک و برای همیشه از صفحۀ روزگار حذف خواهد شد. و من و تو نیز، تنها باید بینندۀ نابودی یادگارهای گذشتگان پاک سرشت خویش باشیم و در پایان با اَفسوس و دریغ از ویرانی آن ها یاد کنیم. و داستان تکراری نابودی آثار تاریخی فرهنگی هم چنان دنباله دارد و به گفته ای ” روز از نو، روزی از نو ” .

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا