جناب جهانگیری! قانون بهترین دستاویز برای درکنارهم بودن است

غلامحسین عطایی

آن زمان که زمزمه انتصاب مدیرکلی رضا کمالی به گوش رسید، در شماره ۳۰۱۱ تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ندای هرمزگان نوشتیم که ایشان قادر نیست حتی آبدارخانه فرهنگسرای ارشاد را اداره نماید و…اگرچه این یادداشت موانع و دشمنی بی حد وحصری را از سوی رضا کمالی در طول مدیرکلی اش برای روزنامه تا آخرین روزهای مدیریتش تحمیل نمود، ولی هم اکنون که پایان حضور خدمت ایشان بر مسند ارشاد رقم خورده و به احصاء آنچه کرد و ببار آورده نشسته ایم، می بینیم که آن پیش بینی صفحه سینما گراف ندای هرمزگان درست بوده است.

اصولاً هرگاه افرادی را خارج از وزارت ارشاد بر آن تحمیل کرده اند ، تصمیماتش برتمام شئون اداری و بخش های مختلف آن خساراتی را وارد کرده که جبران آن هم زمان بر و هم هزینه طلب بوده است. چون افراد بیگانه با اهداف ارشاد، هرگز قادر به درک و برآورد ساختن آن همه اهداف کارشناسی شده نخواهند بود، هرچند مثلا هنردوست باشند یا فیلمبردار و…!

زیرا احساس مسئولیتی که یک عضو تشکیلات ارشاد دارد، فرد بر آمده از خارج ندارد و هیچ عِرق و تعصبی هم به اهداف تعیین شده ارشاد نشان نمی دهند و در نتیجه به تحقق و تعالی آنها کوششی ندارند و ازاین جهت حَرَجی بر آنها وارد نیست. لذا هرکاری که فکر می کنند مناسب است ولو ارتباطی هم به قوانین مربوطه ندارد، بی پروا انجام می دهند ودر پایان ماموریت هم با صلاه وصلوات به وزارتی یا سازمانی دیگر کوچ می کنند.

در دوره مدیریت کمالی، دوره مرگ مغزی اکثریت مطبوعات استان و البته جشن و پایکوبی حلقه های نزدیک مدیرکل بود، در این بخش تخریب مدیرکل سابق قابل احصاء نیست و در بخش های دیگر هم چنین شرایطی فراهم است و جز شعارهای توخالی و حمایت های رفاقتی و همسودی چیزی نمی توان برشمرد.

به گفته سید محمد هاشمی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارشاد در معارفه، اما هم اکنون وزارت ارشاد از بین توانمندانی که به وزارت ارشاد برای کسب این پست معرفی شده بودند کسی را انتخاب کرده است که خودش ارشادی است و در حوزه های مدیریت های ارشادی سوابقی دارد. گذشته از هر چیزاین انتخاب یک مزیت است، زیرا یک ارشادی به معنی واقعی، هرگز خلاف اهداف وزارتخانه خود تصمیمی نمی گیرد، همواره از کاردانان با تجربه ارشاد می تواند بهره جوید. اگرحلقه دوستانی دارد بر همان مدار قانون نگه اشان می دارد، از ایجاد توقعات نابجا پرهیز می کند و برای تداوم قدرت خود از سیاست چرچیلیسم «اختلاف بینداز و حکومت کن» در بین اصحاب فرهنگ وهنربهره نمی گیرد، چون تصمیم را در نهایت به زیان اهداف وزارت خانه خود می بیند.

در گفته معاون وزیر در معارفه مدیر کل جدید نیز چند جمله کلیدی و تمثیلی بود که نشان از درک مسایل و عمق فاجعه در ارشاد هرمزگان داشت، اینکه «اگر زورم برسد، اجازه نخواهم داد لگوی هیج اداره ای در کنار ارشاد باشد.»

کمالی، ارشاد هرمزگان را شعبه دوم روابط عمومی استانداروقت کرده بود و بارها به ایشان در این زمینه یادآوری شد که این به زیان خودش و ارشاد است، حتی مکاتباتی در این زمینه هست.

ارشاد متولی فرهنگ و هنر استان است و نماینده ی رسمی فرهنگی دولت جمهوری اسلامی در ولایات است و نباید حتی توسط استاندار به سُخره گرفته شود. چنین جایگاهی و اهمیت آن توسط هر مغز کوچکی هم قابل تشخیص است که لزومی ندارد برای اثبات این جایگاه بزرگ، خود را به لگوهای دیگر بچسباند. اما ارشاد هرمزگان در دولت روحانی به چنین روزگاری افتاد و این توصیه معاون وزیر دولت رییسی بجا بود.

جناب جهانگیری انتصاب شما را به مدیرکلی ارشاد هرمزگان تبریک میگوییم و به عنوان یک روزنامه با عمر سی ساله که فرازوفرودهای بی شماری را تجربه کرده و مدیران کل متعددی دیده که از نظر سلیقه و فکر مختلفی بر این استان آمده و رفته اند، می دانیم که کار سختی در پیش رو دارید، اما استعانت از چند گفته کلیدی خودتان در نشست معارفه نشان از عزم جزم شما در انجام ماموریتی که دارید می دهد: اینکه «باید همه در کنار هم با شیم و نه درمقابل یکدیگر»«بنده امروز خدمت گذار تمامی اصحاب فرهنگ و هنر هستم»«بنده ادامه دهنده راه سلیمانی هستم و متعلق به هیچ گروه سیاسی نبوده و نیستم»«به تنهایی نمی توانم شاخص ها را ارتقاء بدهم بلکه نیاز به کمک و همراهی تمامی اهالی فرهنگ وهنر برای توسعه و رشد دارم » اما

می پنداریم که سر لوحه در کنار هم بودن ضمن اعتماد به هم، اگر قانون قرار گیرد که بهترین مرجع و صریح ترین رفتار و تعامل با همه است، موفق تر خواهید بود.

هرکس را در هر لباس و شعار و گفتار و در خواستی که داشت به محک قانون بزنید و هر نوع در خواستی از دوستی یا نزدیکی، بخصوص در برهم زدن اتفاق نظرها و ایجاد اختلاف که دشمن این کنار هم بودن در خواست شماست را با ترازوی قانون بسنجید و رفتار کنید، نه سفارش این وآن!

این فرمایش کلیدی آن مقام فقط با این روش در حوزه های مختلف حساس فرهنگ و هنر قابل اجرا و دست یافتنی است و لا غیر!

درحوزه مطبوعات نیز گفتنی ها و مستندات زیاد و مدعی هم زیاد…که در حوصله این مقال نمی گنجد و نیاز به حضوروزمان مجزا دارد.

تا آن زمان که بدستور شما حاصل شود، امید است با فراست در حوزه کارشناسی مطبوعات ارشاد استان، جمعیت خاطری برای رسانه ها بوجود آید.

موفق باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا