تاراج بزرگ شهر باستانی دارابگرد!/ وقتی که مسوولان همه در خواب هستند

سیاوش آریا

نامش دارابگرد است و از دیار باستانی می آید، ولی بختش سیاه و تیره است! آن چنان تیره که گویی پناهی ندارد و بی کس است! زیرا همه آنرا به حال خود رها کرده اند و تاراج شده است….
دومین اثر ثبت ملی استان پارس با شماره ۱۴ به تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۱۰ خورشیدی ، شهر باستانی دارابگرد است که روزگاری یکی از پنج استان بزرگ سرزمین پارس به شمار می آمده است. یادمانی به جا مانده از اواخر دوره اشکانی و دوره ساسانی. اما با این همه،دارابگرد امروزه به محلی برای جولان سوداگران اموال تاریخی تبدیل شده و سودجویان فرومایه و نابخرد در عرصه شهر باستانی دارابگرد و در روز روشن در چندین جای آن، کند و کاوهای غیرمجاز به بهانه های خیالی و پوچ یافتن اشیای تاریخی و گنج انجام داده و به لایه های باستان شناسانه محوطه آسیب های برگشت ناپذیری رسانده و آنرا سوراخ سوراخ کرده اند.
سخن در خور نگرش این است که چگونه افرادی توانسته اند در درون عرصه مهم ترین اثر تاریخی شهر داراب و استان وحتا کشور دست یازیده و با خیال آسوده گودال های ژرف و بزرگی پدید آورند؟ هرچند که، این نخستین باری نیست که عرصه دارابگرد محل تاخت و تاز غارتگران قرار گرفته و دو سال پیش هم در بازدید میدانی نگارنده،کند و کاو غیرمجاز صورت گرفته بود.اما این بار گویا تاراج گران با خیال آسوده تر و به سادگی در چندین جای محوطه باستانی دارابگرد کند و کاوهای غیرمجاز انجام داده اند. آن هم در محلی که ورودی مشخصی دارد و در روز افراد بومی و گاه مسوولان رفت و آمد دارند و نبش ورودی و در حریم آن، امام زاده ای هم وجود دارد.
پرسش بنیادین این است، مسوولان فرهنگی، فرمانداری، و… و از همه مهم تر مسوولان میراث فرهنگی و یگان حفاظت میراث فرهنگی شهر داراب کجا هستند و چه می کنند؟ آیا همگی در خواب زمستانی فرو رفته اند و تا تابستان سال آینده بیدار نخواهند شد!!
آیا دست های پنهانی در کار است و افرادی می خواهند تا نشانه های هویتی و شناسنامه بالنده و غرورآمیز شهر داراب را ازصفحه تاریخ پاک کنند.این همه خبرهای ناگوار درچند ماه گذشته از آثار تاریخی شهر داراب و دست اندازی ها بیانگر چیست؟ آیا کسی پاسخگواست…
با این همه،نگارنده بر پایه خویشکاری (وظیفه) ملی و مسوولیت اجتماعی خویش،موضوع کند و کاو های غیرمجاز شهر باستانی دارابگرد را به آگاهی مسوولان یگان حفاظت میراث فرهنگی استان رسانده و خواستار پیگیری و رسیدگی موضوع شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا