تل خاکستری داراب ، زیر و رو شد!

سیاوش آریا

شماره ثبت ملی ۵۰۳۲ به تاریخ ۲۵ اسپندماه ۱۳۸۰ خورشیدی هم نتوانست مرهمی بر زخم های تل خاکستری در یکی از روستاهای شهرستان داراب باشد. تپه ای که دیرینگی آن به دوران اوایل اسلامی می رسد و مورد یورش سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه های خیالی و پوچ یافتن گنج قرار گرفته و زیر و رو شده است.

سوداگران نابخرد و فرومایه در جای جای یادمان ملی کند و کاوهای غیرمجاز انجام داده و تل خاکستری را زیر و رو کرده اند. به گونه ای که هرکس این صحنه ها را ببیند آه از نهادش بیرون آمده و قلبش به درد خواهد آمد.

گذر خودروهای سبک و سنگین از روی تپه و رد لاستیک آن ها نیز در جای جای تپه ملی دیده می شود که نشان از بی توجهی مردم منطقه و مسوولان و مدیران مربوطه است.

برداشت خاک از عرصه تپه و یادگار ملی نیز از دیگر دشواری های پیش روی تل خاکستری داراب است که از سوی زمین داران و کشاورزان بومی منطقه همواره انجام می شود و چهره و ساختار تپه را به هم ریخته و دگرگون کرده است.

در این میان روشن نیست که خویشکاری (وظیفه) دهیاری، شورای شهر، میراث فرهنگی و دیگر نهادهای مسوول چیست و به چه کاری سرگرم هستند! آیا محوطه و یا اثری که ثبت ملی می شود باید به حال خود رها شده و به امان خدا سپرده شود؟ نقش یگان حفاظت میراث فرهنگی در این میان چیست.

کنش‌گران و دوستداران میراث فرهنگی چشم به راه پاسخ های مسوولان به ویژه مدیران میراث فرهنگی شهر داراب و استان پارس بوده و هستند و خواستار رسیدگی فوری به چالش های پیش روی تل خاکستری اند.
یادمان باشد که باید در برابر آیندگان و تاریخ پاسخگو باشیم…

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا