نم و رطوبت گلوی حمام قجر قزوین را خفه کرده است

سعید فتوحی

یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین حمام قجر است که به دستور شاه عباس دوم ساخته شده و نخست حمام «شاهی» نام داشت‌.

حمام قجر که تاریخ ساخت آن را«صحت عافیت» گفته‌اند ۱۰۵۷ ه.ق در محدوده فعلی خیابان عیبد زاکانی کنار بازارچه و مسجد اقا کبیر ساخته شده است.

اما اگر یکی از روزهای پاییزی ۱۴۰۰ وارد این حمام صفوی شوید بوی نم به مشام می‌رسد تا آنجا که رد نم را می‌توان بر روی دیواره‌ها دنبال کرد. نم‌هایی که در هشتی‌ها نمود بیشتری دارد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد این رطوبت به علت کرونا است! کرونایی که باعث شده درِ حمام مدت‌ها بسته باشد و به دلیل عدم تهویه هوا رطوبت به جان دیواره‌ها افتاده است.

و این پرسش پیش روست که فرض گردشگر نباید به حمام ورود پیدا می‌کرد آیا نمی‌شد درِ نرده‌ای حمام را بست و مانع ورود گردشگر شد اما دست کم چند روز در ماه هوا در حمام جریان پیدا می‌کرد تا رطوبت چنین به دیواره‌ها رسوخ پیدا نمی‌کرد؟

این رطوبت کی برچیده می‌شود و برای موزه مردم‌شناسی قزوین چه تدبیری اندیشیده می‌شود؟ بویژه اکنون که فصل سرما در پیش روست..

و پرسش مهم‌تر؛ چند بنای تاریخی دیگر در سراسر کشور با این مشکل مواجه‌اند که در طول شیوع کرونا با در بسته رو به رو بوده‌اند و رطوبت به جان آنها افتاده و شیره وجودشان را می‌مکد؟ آیا هیچ طرح پایشی با توجه به ورود فصل بارندگی در بناهای تاریخی انجام شده و میزان شیوع رطوبت و ضرورت مرمت در بناها بررسی شده است؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا