به نام مردم به کام مدیران؛ تاوان سنگین ضعف مدیریت بهداشت و درمان بر دوش هرمزگانی‌ها

رضا احمدلو

تا جایی که به یاد دارم هر جا موفقیتی هست سخن از تدبیر و درایت مدیران در حل مشکل به میان است، و هرجا هم که عدم توفیق مدیران حاصل می‌شود راحت‌ترین کار همیشه انداختن توپ در زمین مردم است.تا کی باید مردم نجیب و فهیم استان تاوان سنگین کوتاهی متولیان بهداشت و درمان را پرداخت نمایند؟!

بخوبی واقف هستیم که کادر درمان چگونه با جانفشانی و از خودگذشتگی قدم به میدان مبارزه با پاندمی کرونا نهاد و با چه مشکلات و کمبودهایی روبرو بود اما لحظه‌ای عقب ننشست. از آغاز کرونا بارها و بارها شاهد کم کاری و ضعف‌های بزرگ در مهار و کنترل کرونا بوده و هستیم. اما با توجه به شرایط آن زمان و ضرورت حفظ آرامش جامعه سکوت سرلوحه قرار گرفت.

ناکامی در مقابله با کرونا جان مردم به خطر انداخت

تابستان ۱۳۹۹ بهترین درس را برای مدیران و متولیان این حوزه داشت که برای مهار پیک کرونا در تابستان ۱۴۰۰با برنامه‌ریزی و پشتوانه علمی ، تجربی تبعات شیوع را کاهش دهند اما خلاء برنامه ریزی نبود اتاق فکر و بخوانید عدم بهره‌گیری از تخصص کارشناسان و نیروهای موجود موجب ناکامی بزرگ در مهار و جلوگیری از پیک تابستان ۱۴۰۰و میزان مرگ و میر و بستری ها گردید.

متأسفانه از فروردین تا شهریور ۱۴۰۰ استان با بدترین شرایط کرونایی روبرو شد و دقیقا ۶ ماه در شرایط قرمز کرونا به سر بردیم. ناکامی در مقابله با کرونا جان مردم به خطر انداخت. نمونه مشابه دیگر به لحاظ افزایش شیوع و میزان بستری در استان همجوار «سیستان و بلوچستان» رخ داد که مردم فقط مدت کوتاهی شرایط نامناسب پیک کرونا را تجربه کردند، مطالبه‌گری نمایندگان و پیگیری مجدانه متولیان بهداشت استان نتیجه‌اش حساس کردن شرایط و رساندن صدای اعتراضات مردم به گوش پایتخت‌نشینان بود. همین حساسیت موجب شد تا عالی‌ترین مقام وزارت بهداشت تا نیروهای نظامی و دولت از همه امکانات برای کنترل وضعیت بهره بگیرند و شرایط را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدیریت نمایند.

  متولیان بهداشتی متوجه عمق فاجعه نبودند

در هرمزگان اما هر روز شاهد مرگ عزیزانمان بودیم بطوری که فوت هر روز ۲۵ تا ۳۰ نفر در روز عادی شده بود و انگار هرمزگان با فاجعه انسانی روبرو نبود. انگار متولیان متوجه عمق این حوادث نبودند. فریادهای مدیر حوزه علمیه استان با چشمانی اشکبار در مراسم تشییع مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان از یادها نخواهد رفت که گفت: اگر نمی‌توانید مدیریت کنید از این استان بروید چرا باید مردم هرمزگان مظلوم باشند. تا حق کادر درمان را نگیرم آرام نمی‌شوم و پیش رهبری رفته و درد این مردم را به گوش او می‌رسانم.”

 چرا صدای متولیان بهداشت و درمان استان ما به گوش پایتخت نشینان نرسید؟

شرمنده مردم هستیم. مردمی نجیب که درد کرونا ، درد فراق ، درد سوءمدیریت را تحمل می‌کنند و باز هم متهم هستند . والله عامل شیوع کرونا مردم نبودند عدم مدیریت صحیح ، بی‌برنامگی متولیان به پای مردم نوشته شد. آیا متولیان بهداشت و درمان هرمزگان نمی‌دانند با هر فوت یعنی خانواده‌ای بی‌سرپرست می‌شود ، نمی‌خواهند درک کنند سوگ مادر در فراق فرزند یعنی چه ؟ نمی‌دانند محروم شدن کودکان این دیار از آغوش گرم پدر و مادر چه تبعات سنگینی دارد ؟ براستی  چرا هیچ مسئولی صدایش درنیامد ؟ چرا صدای متولیان بهداشت و درمان استان ما به گوش پایتخت نشینان نرسید که  نتیجه‌اش اینهمه تلفات انسانی باشد ؟ شاید ترس از تزلزل صندلی قدرت ، موجب سکوت شد ؟ اگر فریاد زدید چرا مردم صدایتان را نشنیدند ؟

شش ماه در وضعیت قرمز کرونایی یک رکورد است

با بررسی نقشه‌های مناطق مختلف از لحاظ رنگ بندی کرونایی در می‌یابیم که هیچ استان و شهری در کشور ۶ ماه مستمرا در وضعیت قرمز کرونایی نبود ، اما هرمزگان بود. شش ماه در وضعیت قرمز کرونایی یک رکورد است که با این اوصاف خدای ناکرده اگر تکرار شود بازهم بنام هرمزگان ثبت گردد. شاید استدلال می‌کردند که مردم هرمزگان باید فدا شوند تا اقتصاد کشور فلج نشود. هنوز کرونا جولان می‌داد که موارد ابتلا به سرخک هم گزارش شد تا برگ دیگری بر عدم مدیریت صحیح در حوزه بهداشت عیان گردد اما همت مردم فهیم و نجیب استان در همراهی کردن فرزند خردسالشان در امر واکسیناسیون سرخک سبب شد که تا حدودی از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

گفتم که گره نزن بیا بگشاییم

مدتی است پشه آئدس به معضلات قبلی بهداشتی استان اضافه شد. متأسفانه مشکلات این بخش مصداق این شعر زیباست که:

آن روز که قالی چمن خواسته شد 
او بافت و از قیمت ما کاسته شد 
گفتم که گره نزن بیا بگشاییم
گل بود و به سبزه نیز آراسته شد 

حال چند سوال مطرح است:

آیا حق مردم هرمزگان نیست که متولیان بهداشت و درمان در حوزه مسئولیت خویش با مردم شفاف سخن بگویند؟ آیا سرپوش گذاشتن بر نقائص مدیریتی بازی با شعور مردم محسوب نمی‌شود؟ چرا مبهم اطلاع‌رسانی می‌شود؟ در کدام نقطه شهر  بندرعباس پشه آئدس کذایی را صید کرده‌اند؟ در رسانه ملی اعلام می‌شود «پشه آئدس» را در لاستیک یک آپاراتی صید کرده اند ، یک سئوال مطرح می‌شود که آیا واقعاً نظارت تیم بهداشتی علوم پزشکی این قدر دقیق و منظم است؟ که بعید به نظر می‌رسد. با پیشرفت تکنولوژی امروز دیگر نمی‌توان بر ناکارآمدی‌ها سرپوش گذاشت. مردم از جای جای بندرعباس کلیپ‌های خود را از مشاهده این پشه منتشر کردند تا متولی اصلی مجبور به انتشار نام محلات آلوده به پشه آئدس را اعلام نماید هر چند همه می‌دانند در مقابله با پشه آئدس فرصت سوزی شد.

خطر پشه آئدس کم شود ، اصل مسئله هم فراموش خواهد شد   

باید بپذیریم مدیریت زمان هرگز در نظر گرفته نشد چون از زمانی که خبر دیده شدن این پشه در بندرلنگه منتشر شد زنگ خطر به صدا درآمد که عنقریب بندرعباس هم با این مشکل روبرو خواهد شد اما چقدر از زمان بهره گرفته شد؟ چه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مؤثری از «صدا و سیما» و رسانه‌های دیگر در خصوص این بیماری صورت گرفت؟ طبیعتاً خطر پشه آئدس کم شود ، مسئله هم فراموش می‌شود تا اینکه خدای ناکرده شهروندی را آلوده کرده و به کام مرگ بکشاند تازه آن وقت بازار خطابه مدیران رونق می‌گیرد که باز مقصر مردم‌اند که اصول بهداشتی را رعایت نکردند.

چگونه است زمانی که مردم نجیب و فهیم استان بیشترین مشارکت آمار مشارکت در واکسیناسیون را در کشور به خود اختصاص می‌دهند هیچ نامی از مردم نیست؟ کسب رتبه برتر واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ حاصل تلاش مجدانه و برنامه‌ریزی مدیران بهداشتی علوم پزشکی معرفی می‌شود ، اما وقتی هرمزگان ۶ ماه در شرایط کرونایی قرمز قرار گرفت مقصر اصلی مردم می‌شوند که با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت قرمز را رقم زده‌اند؟ 

زمانیکه استان در زمره استانهای پیشرو در استفاده از ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی قرار می‌گیرد در کشور قرار می‌گیرد ، باز در خطابه‌های مدیران متولی ، درایت و برنامه‌ریزی خودشان برجسته می‌شود و مادام که درصد استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی در استان کم می‌شود ، مردم مقصر می‌شوند ؟

اقشار آسیب‌پذیر در مقابله با شیوع کرونا چگونه حمایت شدند؟

 آیا تاکنون مدیران محترم بهداشتی قدمی در راستای توزیع ماسک و مواد ضدعفونی به قشر آسیب پذیر جامعه در مدارس و مراکز آموزشی بصورت رایگان برداشته‌اند؟ آیا مدیران محترم علوم پزشکی به این فکر کرده‌اند کسیکه در تهیه قوت روزانه خود مانده پولی برای تهیه ماسک ندارد و باید ماسک رایگان در اختیار این قشر آسیب پذیر قرار دهند؟

افزایش دوبرابری کودکان به روتا ویروس در سکوت اطلاع‌رسانی

بنابر اعلام رئیس بیمارستان کودکان بندرعباس شمار موارد بستری کودکان با روتاویروس در بندرعباس در مقایسه با سال قبل دو برابر شده است. با توجه به شرایط جامعه ، وظیفه متولیان بهداشتی استان ، آگاهی بخشی به افکار عمومی در خصوص حفظ سلامت عمومی ، ارائه اطلاعات صحیح  به والدین در باب این بیماری و البته آموزش لازم به منظور رعایت بهداشت کودکان است . اما متأسفانه کمترین اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری انجام پذیرفت تا شاهد افزایش دوبرابری میزان بستری کودکان در بیمارستان‌ها باشیم . 

هرچند کرونا و سرخک و آئدس و اسهال و استفراغ کودکان با روتا ویروس برای مردم جز نگرانی و زحمت نداشته ولی برای دانشگاه علوم پزشکی و مخصوصاً در حوزه بهداشت و درمان برکات مالی زیادی داشت.

کمک‌های کلان مالی از سوی صنایع بزرگ استان به بهداشت و درمان صورت گرفت ، اما هرگز افکار عمومی از هزینه کرد این مساعدت ها مطلع نیست. این خواست عمومی مردم است که دستگاه‌های نظارتی به خصوص بیدار یا خفته سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نظارت جدی برنحوه عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در مدیریت منابع اعتباری ، مالی و حمایت خیرین و صنایع بزرگ داشته باشند.

شرح کوتاه رنجی که داده شد ، فقط مشتی از خروار معضلات و مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان است. و امید است که نمایندگان «بیدار یا به خواب زده» استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، استاندار جدید مطلع یا ناآگاه و از همه مهم‌تروزارت بهداشت با حساسیت حوزه مدیریت بهداشت و درمان هرمزگان را رصد نموده و اجازه ندهند تاوان ضعف‌های مدیریتی بر دوش مردم سوار شود و بیش از این شاهد مرگ عزیزانمان نباشیم ضمن اینکه هر روز یک معضل بهداشتی بر مشکلات مردم نجیب و فهیم و صبور استان هم اضافه نشود .

 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا