گذر خودروهای سنگین بر روی تپه هیربدان داراب برای چندمین بار در یک ماه گذشته!

در تازه ترین دست اندازی ها به تپه هیربدان شهر داراب، امروز ۲۸ آبان ماه، برای چندمین بار در کم تر از یک ماه گذشته، بیننده گذر خودروهای سنگین بر روی این محوطه ارزشمند چند هزار ساله بوده که دل هر دوستدار تاریخ و فرهنگ ایرانی را به درد می آورد و مایه افسوس و دریغ است.

اما بی گمان و با استواری می توان گفت که دست های پنهانی برای نابودی این میراث ارزشمند در کار است و افرادی در پی تعرض آشکار و از روی عمد به این محوطه باستانی و ارزشمند بوده و با خیال آسوده و بی پروا کار خود را پیش می برند! گواه این سخنان وضعیت دردناک و اندوه بار این یادگار نیاکانی و تعرض های پی در پی در یک ماه گذشته است.

سخن در خور نگرش و نکته درد آور آن است که نگارنده در یکی دو هفته گذشته وضعیت موجود تپه هیربدان داراب را به آگاهی مدیر کل میراث فرهنگی استان پارس و مسوولان یگان حفاظت میراث فرهنگی استان و حتا مسوولان در تهران رسانده است. اما دریغ از حرکت و گامی ارزنده برای پاسداری و حفاظت از این محوطه تاریخی و فرهنگی ارزشمند.

پرسش بنیادین از مسوولان شهری و استانی و کشوری این است که آیا به راستی ما می خواهیم که میراث گذشتگان برجای بماند و حفظ شود؟ آیا از پایه و اساس چیزی به نام میراث فرهنگی و یادمان های تاریخی اهمیتی برای مسوولان و مدیران مربوطه دارد؟

چگونه دم از گردشگری و توسعه آن می زنیم و شعارهای زیبا و رنگارنگ سر می دهیم، ولی هر روزه باید بیننده نابودی و آسیب به یادمان های تاریخی و فرهنگی کشور باشیم…

مسوولان و مدیران شهری و استانی در وزارت میراث فرهنگی، دهیاری، شورای شهر، فرمانداری و دیگر نهادهای مربوطه چه می کنند و چه پاسخی دارند…

تپه هیربدان داراب مربوط به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد است که از ارزش بسیار فراوانی نزد کارشناسان امر و باستان شناسان برخوردار است و یکی از محوطه های مهم در جنوب کشور به شمار می آید.

شهر داراب در ۲۴۰ کیلومتری شهرستان شیراز جای دارد و یکی از شهرهای مهم باستانی کشور و استان است که آثار بسیار شاخص و مهمی را در خود جای داده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا