چرا صندوق مسؤولیت اجتماعی صنایع در هرمزگان تشکیل نمی‌شود؟

تشکیل صندوق مسؤولیت اجتماعی صنایع در هرمزگان امری فوری و ضروری برای توسعه استان است و این مهم باید در اولین ماه‌های فعالیت استاندار جدید پیگیری و به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی خسروی در یادداشتی ذیل عنوان « ضروت ایجاد فوری صندوق مسؤولیت اجتماعی صنایع» آورده است:

استان هرمزگان در محدوده شرق، مرکز و غرب خود میزبان صنایع راهبردی و کلیدی است که هر کدام در کشور از اهمیتی ملی و حتی فراملی برخوردارند اما در همین استان فقر و تورم وضعیت نگران‌کننده‌ای یافته به طوری که هرمزگان رتبه چهارم فقر در کشور و رتبه اول فلاکت (حاصل جمع نرخ تورم و نرخ بیکاری) را به خود اختصاص داده و از هر ۵ هرمزگانی یکی تحت پوشش کمیته امداد و دستگاه‌های حمایتی است.

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، پالایشگاه بندرعباس، فولاد هرمزگان، صبا فولاد، فولاد کاوه کیش، بندر شهید رجایی، شرکت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل، نیروگاه‌های، آلومنیوم المهدی و هرمزال، مادکوش، منطقه ویژه خلیج فارس، منطقه ویژه انرژی بر پارسیان، واحدهای بزرگ قیر، بناگستر کرانه و … از جمله شرکت‌های بزرگی هستند که گردش مالی بسیار بالایی داشته و منافع کلانی در هرمزگان بدست می‌آورند که اگر هر کدام به نسبت مشخصی سالانه مبلغی را که الزام قانونی نیز دارد، به عنوان ایفای مسؤولیت اجتماعی کنار بگذارند، عملا هرمزگان از فقر و فلاکت اول در کشور رهایی می‌یابد.

اما ایفای این مسؤولیت اجتماعی نباید صرفا به خودِ این شرکت‌ها وانهاده شود چرا که تجربه نشان داده که این بنگاه‌ها عمدتا در اجرا و ایفای پروژه‌های مرتبط با مسؤولیت اجتماعی یا با تأخیر عمل کرده و یا به علت نداشتن تخصص و آگاهی، به سمت کارهایی با اولویت دست چندم استان حرکت کرده‌اند که دردی فوری از استان را دوا نمی‌کند.

از سوی دیگر ایفای مجزای مسؤولیت اجتماعی توسط هر کدام از این صنایع ممکن است به سمت رواج یافتن نوعی از شوی تبلیغاتی برای این شرکت‌ها سوق یابد که گاه در تلاش برای بقای مدیران عالی خویش‌اند و یا گاه گرفتار برخی زد و بندهای داخلی می‌شوند که هزینه تمام شده اجرای یک پروژه‌ها را بشدت افزایش می‌دهد و تنها منت انجام آن را بر گردن استان باقی می‌گذارند.

تشکیل فوری صندوق مسؤولیت اجتماعی صنایع بزرگ در هرمزگان یک ضرورت بخصوص در آغازین ماه‌های شروع بکار دولت جدید است چرا که بسیاری از مسؤولان این شرکت‌های کلان مستقر در هرمزگان در نزاع بر سر ماندن در مناصب خویش در تمنای حمایت استاندار و تیم مدیریت عالی استان و نمایندگان هستند. این صندوق باید به مثابه یک سرمایه بزرگ در خدمت توسعه استان و جبران عقب ماندگی‌های آن بوده و از نگاه مقطعی و سودجویانه به آن محفوظ بماند.

دوستی استاندار جدید هرمزگان می‌بایست در حداقل زمان ممکن این صنایع را که این روزها عمدتا در گیر و دار تغییر مدیران کلان خویش هستند به پای کار صندوق ایفای مسؤولیت‌های اجتماعی آورده و بخصوص آن دسته از صنایعی که عمدتا از زیر بار این مسؤولیت‌ها می‌گریزند را وادار به ایفای این مسؤولیت کند. صنایعی که با سال‌ها کسب درآمد کلان از استان حاضر نیستند حتی بلوار منتهی به کارخانه خویش را گل‌کاری کنند.

اهمیت تشکیل این صندوق به قدری ضروری و مهم است که تمرکز مستمر برای به نتیجه رساندن آن از ماه‌ها تلاش و چانه‌زنی در مرکز برای جذب اعتباراتی در حد ۵۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیارد ارزش بیشتری دارد. این صندوق می‌تواند از روش کنونی توزیع کمک از سوی برخی از صنایع که به نوعی سفارشی و یا تبلیغاتی است نیز جلوگیری کرده و شأن مردم استان را نیز که گاه ممکن است در بحران‌ها نیازمند کمک باشند، حفظ خواهد کرد.

منابع تمرکز یافته در این صندوق نیز باید صرفا صرف توسعه زیرساخت‌ها و نگهداری مناسب از آنها و یا حضور دقیق و مناسب در مواقع بحرانی در استان شود و از هزینه‌کرد جاری آن برای برخی فعالیت‌ها در استان اجتناب کرد.

این صندوق مسؤولیت‌های اجتماعی صنایع می‌تواند در کنار شرکت صنایع پشتیبان هرمزگان که در حوزه ورزش و باشگاه داری مسؤولیت یافته، به کمک پیشرفت همه‌جانبه هرمزگان بیاید و الا معطل اعتبارات دولتی از مرکز ماندن، ثمری در بر نخواهد داشت و تنها مسؤولان اقتصادی استان را به روزمرگی سوق می‌دهد.

همت خوب نمایندگان استان و اداره کل امور مالیاتی در به هرمزگان کشاندن پرونده‌های مالیاتی برخی از شرکت‌های بزرگ، قدم بلندی در این عرصه بود و حالا باید با تشکیل صندوق مسؤولیت اجتماعی صنایع، این حرکت کامل شود.

خبرگزاری فارس بزودی گزارشی جامع از میزان هزینه‌کرد یک سال اخیر صنایع استان در حوزه مسؤولیت اجتماعی منتشر خواهد کرد که می‌تواند راهگشای مسؤولان در اقدامات آتی باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا