مراحل ظهور «چلمن سوم» در موزه‌داری ایران

۲۳ فروردین ۱۳۹۵:
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در مراسم معارفه فرماندار سابق رباط کریم به عنوان رییس مجموعه فرهنگی_تاریخی سعدآباد گفت: رییس سازمان دنبال یک شخصی بودند که بتوانند با مقاماتی که مسئول حفاظت و تشریفات ریاست جمهوری هستند (برای جلوگیری از تعطیلی سعدآباد در روزهای استقبال از مقامات خارجی) مذاکره کند. ما در حوزه میراث فرهنگی نتوانستیم کسی را به آقای سلطانی‌فر معرفی کنیم. در نتیجه برای اینکه بتوانیم جلوی تعطیلی سعدآباد را بگیریم، ایشان، آقای موسوی را به مدیریت سعدآباد منصوب کردند.

۱۹ بهمن ۱۳۹۵
دیده‌بان میراث فرهنگی ایران با انتشار گزارشی تحت عنوان «کمیته ملی موزه‌های ایران؛ نهاد مدنی یا حیاط خلوت سازمان میراث فرهنگی؟» ضمن تشریح ترفندهای ایکوم ایران برای محدود نگه داشتن تعداد اعضا، برگزاری انتخابات فرمایشی و اقدامات خلاف اساسنامه ایکوم جهانی، حادترین مشکل ایکوم ایران را عدم استقلال از سازمان میراث فرهنگی و بی‌عملی آن در دفاع از کیان موزه‌ها و موزه‌داران کشور دانست.

۲۶ مهر ۱۳۹۶:
به‌دنبال ناکامی فرماندار سابق رباط کریم در اداره کاخ سعدآباد و بازگشت او به پست‌های سیاسی، طالبیان در مراسم معارفه کیا پارسا، استاد مهندسی صنایع دانشگاه آزاد به عنوان مدیر جدید مجموعه سعدآباد گفت: از آنجا که مدیریت این مجموعه زحمتی عظیم و کار دشواری است، با توجه به تحصیلات، سابقه درخشان مدیریتی، ظرفیت بالا و نیرو و پتانسیل جوانی مدیر جدید، امیدواریم وی بتواند با موفقیت و شایستگی ثبات را در این مجموعه برقرار کنند و در آینده‌ی نزدیک شاهد بهره‌مندی از توانایی و تجربه بدنه کارشناسی سعدآباد در ارتقای موزه‌های کل کشور باشیم.

۲۱ آبان ۱۳۹۷:
با حکم علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، دندانپزشکی به‌نام امیررضا شریف‌نیا رئیس مجموعه فرهنگی_تاریخی نیاوران شد. کمیته ملی موزه‌های ایران همچون دفعات گذشته، در قبال این رخداد سکوت کامل اختیار کرد.

۲ اسفند ۱۳۹۷:
در آستانه برگزاری انتخابات کمیته ملی موزه‌های ایران، دیده‌بان میراث فرهنگی در گزارشی نوشت: «تعداد اعضای فعلی ایکوم ایران از ۱۴۰ نفر فراتر نمی‌رود و این درحالی است که ایران دارای بیش از ۵۰۰ موزه و حداقل سه هزار موزه‌دار است. برای نمونه، دو سال پیش درخواست عضویت یکی از بلندپایه‌ترین استادان موزه‌داری کشور رد شد و در همان حال، دختر ۱۹ ساله محمدحسن طالبیان که دانشجوی سال اول رشته معماری بود، به عضویت ایکوم درآمد تا بتواند از بورسیه‌های موزه بریتانیا بهره‌مند شود.»

۱۵ اسفند ۱۳۹۷
در پی برگزاری انتخابات کمیته ملی موزه‌های ایران، سیداحمد محیط طباطبایی پس از ۲۱ سال عضویت در هیأت رئیسه این نهاد، برای ۳ سال دیگر به عنوان عضو هیأت رئیسه و رئیس ایکوم ایران انتخاب شد.

۱خرداد ۱۳۹۸:
به‌رغم اعتراض کارشناسان و رسانه‌ها به انتخاب یک دندانپزشک به ریاست مجموعه فرهنگی_تاریخی نیاوران، اداره‌کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، مراسم بزرگداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها را به میزبانی کاخ نیاوران و با حضور اعضای کمیته ملی موزه‌های ایران برگزار کرد. در این مراسم، شماری از موزه‌داران برگزیده، لوح تقدیر خود را از دست رئیس دندان‌پزشک کاخ نیاوران دریافت کردند.

۲۸ شهریور ۱۳۹۸
رسانه‌ها دستوراالعملی را با عنوان «فرم شرایط اولیه احراز پست مدیریتی موزه‌ها» به امضای طالبیان منتشر کردند که نشان می‌داد او در سال ۱۳۹۳ شرایطی مانند «داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با موضوع موزه، داشتن رزومه کاری و تجارب مرتبط، سابقه کاری حداقل پنج ساله کارشناسی یا پژوهشی در حوزه موزه‌داری، پژوهش آثار هنری، تاریخی و امور فرهنگی، سابقه امور پژوهشی و داشتن حداقل دو مقاله یا تالیف در زمینه میراث فرهنگی و موزه‌ها» را برای مدیران موزه‌ها الزامی دانسته است. این رسانه‌ها مدعی شدند که محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های کشور به مدت پنج سال مانع از انتشار مفاد این دستورالعمل شده است.

۱۷ مهر ۱۴۰۰:
سجاد نوروزیان، بدون هیچ سابقه‌ای در حوزه موزه‌داری و هنر فرش، رئیس موزه ملی فرش ایران شد. هم‌زمان فیلمی از نوروزیان منتشر شد که او در آن خود را چلمن سیزدهم از نوادگان چلمن یکم و پیرو آیین چلمنیسم معرفی می‌کند. گفته می‌شود این فیلم برای تبلیغ یکی از شرکت‌های فروشنده توتون ضبط شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا