آقای ضرغامی! چگونه متوجه بحران در فارس نشده‌اید؟

۱- اظهارنظر اخیر وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در کابینه سیزدهم آشکارا شگفت‌انگیز، به شدت نگران‌کننده و عمیقاً خطرناک است؛ آن هم نه فقط برای حوزه مسوولیتش که برای تاب‌آوری سرزمین در قلمرو اجتماعی، محیط‌زیستی و امنیت غذایی!

۲- بدترین وضعیت در بین سی و یک استان کشور از نظر تراز منفی آبخوان در استان فارس ثبت شده با منفی هفتصدمیلیون مترمکعب در سال. برای اینکه عظمت این رقم را بهتر درک کنیم، کافی است به یاد آوریم که تراز منفی آبخوان در استان اصفهان که اینک فرونشست‌ها و شکاف‌های آن نگرانی‌های فراوانی را در سطح ملی و بین‌المللی برانگیخته، کمتر از سیصد و پنجاه میلیون متر مکعب در سال است.

۳- به عبارت ساده‌تر، آقای ضرغامی در حالی چراغ سبز به افزایش شمار حفر چاه به بهانه رونق کشاورزی در محوطه تاریخی پاسارگاد می‌دهد که استان فارس رکورد فرونشست زمین نه فقط در ایران که در کره زمین را با پنجاه و چهارسانتی‌متر در سال در اختیار خود دارد – ۱۴۰ برابر شرایط بحرانی در جهان – و هم‌اکنون صدها کامیون خاک در شکاف‌های تخت‌جمشید و نقش رستم تخلیه می‌شود تا بلکه بتوان خطر را پوشاند و زیر فرش کرد!

۴- چگونه ممکن است مسوولی در چنین سطحی نداند که تا چه اندازه وضعیت استان فارس شکننده، آسیب‌پذیر و در آستانه فروپاشی بوم‌شناختی است؟ چرا در سفرهای استانی رییس‌جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست او را همراهی نمی‌کند تا وی و همراهانش چنین گاف‌هایی ندهند؟!

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا