بنای نامدار به مهراب (محراب) سنگی که در دوران اسلامی به مسجد تغییر کاربری داده و به مسجد سنگی نامدار است بیشتر شبیه بنایی است که بر روی آن طرح سیاه مشق و نقاشی اجرا شده است تا بنایی به یادگار مانده از دوران ساسانیان!
انبوه یادگاری نویسی با رنگ در جای جای مهراب سنگی،چهره زشتی را برجای گذاشته و مایه دل نگرانی و اندوه و شرم است. با این همه، به تازگی نیز یادگاری نویسی ها بر پیکر بی جان و بی دفاع یادگار ساسانیان نقش بسته است که ریخت مهراب سنگی را به هم ریخته و صحنه زننده ای را به نمایش گذاشته است. این در حالی است که در بازدید سال گذشته نگارنده، برخی از یادگاری نویسی ها(واژه فرمدو) وجود نداشته و به تازگی به گونه گسترده در جای جای هر دو اثر ساسانی نگاشته شده است. همچنین ترک و شکاف هایی که از گذشته در بنای مهراب سنگی وجود داشته، بر اثر گذشت زمان و رسیدگی نکردن مسوولان میراث فرهنگی و رها شدن آن، بیشتر شده و تهدیدی جدی برای یادگار ساسانیان به شمار می آید.امابدتراز همه، دربازدیدی که نگارنده با تنی چنداز باستان شناسان ازاین اثر ملی داشته و با آن برخورد کرده، تعرض ولگردان ومعتادان بر یادگار ساسانیان است.چند تن از افراد بومی بر روی مهراب سنگی نشسته و بساط عیش و نوش و موادافیونی و پیک نیک و غیره پهن کرده و درجلو چشمان اندک گردشگران که با خانواده نیز بودند،سرگرم مصرف موادمخدر شده و دربرابر درخواست نگارنده که با آرامی و آگاهی رسانی از وضعیت بنای ملی سخن گفته، قرار گرفته اند و در پاسخ ما، تنها به این جمله کوتاه بسنده کرده اند که «این کار هر هفته ماست و این مکان هم مال ماست و شما تازه از راه رسیدید و غریبه هستید!»
همچنین این افراد با شکستن شاخ و برگ درختان محوطه، آنها را آتش زده و درکنار آثار ملی، آتشی گسترده برپا کرده بودند و به توضیحات ما نیز توجهی نکردند.باید دانست که در کنار آثار تاریخی و طبیعی برپا کردن آتش افزون بر خطراتی که دارد، ممنوع است.
با این همه، نگارنده موضوع را به آگاهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان رسانده است.
انتهای پیام