بیانیه انجمن های میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی

جناب آقای مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگرى و صنايع دستى کشور

با سلام و عرض تبریک و آرزوی توفیق روز افزون برای حضرتعالی در مسئولیت بسیار مهمی که در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عهده دار گردیده اید، امید است با یاری خداوند متعال و تلاش های ثمر بخش جنابعالی گامهای بزرگی در زمینه حفظ و احیای تاریخ، هویت و میراث گرانبهای کشور عزیزمان ایران برداشته شود.

جناب آقای وزیر همان‌گونه که مستحضرید آذربایجان یکی از مناطق مهم و استراتژیک ایران در تمامی حوزه‌های سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی، تاریخی، اجتماعی، طبیعی و به‌ویژه فرهنگی هست که در طول تاریخ نقش بی‌بدیلی در رخدادهای گوناگون کشور و منطقه من‌جمله انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ایفا نموده است. همچنین به اذعان پژوهشگران ملی و بین‌المللی این استان از حیث وجود آثار تاریخی-باستانی متعدد از دوره‌های مختلف تاریخی جایگاه بسیار ارزشمندی در منطقه و جهان دارا می‌باشد. چنان‌که مجموعه بازار بزرگ تاریخی تبریز و مجموعه کلیساهای آذربایجان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده‌اند.

نظر به این جایگاه مهم و تمامی تلاش‌های صورت گرفته درگذشته و با تقدیر از مدیریت فعلى، متأسفانه موانعى وجود دارد که میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی جایگاه درخور خود را نیافته و همواره با مشکلات فراوانی مواجه است. ازجمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- بودجه‌های اختصاص‌یافته به این استان نسبت به بودجه‌بندی استان‌های هم‌تراز با توجه به تعدد آثار و ابنیه تاریخی بسیار اندک بوده و درشان این استان نمی‌باشند.
۲- مجموعه‌های جهانی این استان( پایگاه میراث جهانی بازار تبریز و پایگاه کلیساهای آذربایجان) دچار سوء مدیریت شدید بوده و سالهاست در حالت سکون باقى مانده اند
۳- روند رو به نابودی بافت تاریخی شهرهای مهم استان ازجمله تبریز، مراغه، اهر، مرند، شبستر ، هشترود و اسکو
۴- علیرغم پتانسیل ثبت جهانی مجموعه برج مقبره‌های ایلخانی مراغه و ایجاد پایگاه پژوهشی رصدخانه مراغه هنوز این مهم انجام نیافته است
۵ – عدم توجه جدی وزارتخانه و سایر ارگان‌های دخیل به جایگاه مهم گردشگری استان
۶ – ضعف شدید بدنه کارشناسی میراث فرهنگی استان که نیازمند استفاده از کارشناسان و متخصصان مرتبط میراث فرهنگی می‌باشد
۷ – لزوم ورود وزارت میراث فرهنگی به پروژه مقبره الشعراء تبریز که سال‌هاست به دلیل سوء مدیریت ، بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه به‌صورت اسفناکی به حال خود رهاشده است
۸- پروژه‌های مهم و نیمه‌تمام استان نظیر مجموعه ربع رشیدی، مجموعه شنب غازان، قلعه اوجان، قلعه بختک، محوطه گوی مسجد(مسجد کبود)،میدان صاحب‌الامر(حسن پادشاه) که نیازمند توجه جدیست
۹- لزوم اقدام براى ثبت جهانى شدن باغ ائل گؤلى تبریز و باغ مزار شیخ شهاب الدین اهرى

در خاتمه با آرزوی توفیق مجدد، از آن مقام عالى تقاضا داریم تا عنایت و توجه ویژه‌ای به این خطه انباشته از میراث کشورمان داشته باشید تا انشالله در زمان ریاست جنابعالى، کاستی‌های گذشته برطرف گردند.
انجمن‌های میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی نیز ، به‌عنوان سازمان‌های مردم‌نهاد (Ngo) که صادقانه سال‌های سال است در این حوزه بدون هیچ چشم‌داشتی فعالیت می‌کنند، آمادگی خود را جهت هرگونه همکارى با جنابعالی و سایر زحمت کشان وزارت میراث فرهنگى ،جهت تعالی جایگاه میراث فرهنگی کشور و استان آذربایجان شرقی اعلام می‌دارند.

با نهایت احترام – انجمن های میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا