میراث فرهنگی قربانی گردشگری

صبا رضایی

در بخشی از این گزارش، روزنامه جهان صنعت به سراغ سعید فلاح فر رفته است.

استفاده از نظر کارشناسان، سودی ندارد

یک مدرس دانشگاه معتقد است که درخواست جامعه باستان‌شناسی مبنی بر استفاده از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، سودی به حال میراث فرهنگی کشورمان ندارد چراکه به نظر می‌رسد دولت عزمی برای مدیریت و حفاظت جدی از این حوزه ندارد.

سعید فلاح‌فر، پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: زمانی که می‌خواهید بیماری را درمان کنید، نخست باید بپذیرد که بیمار است. تا زمانی که بیمار، قبول نکند بیمار است پزشک نمی‌تواند کاری کند. بیمار باید تصمیم بگیرد درمان شود.

او افزود: میراث فرهنگی ما در ساختار و هویت فعلی مانند بیماری است که بیماری خود را نمی‌پذیرد و قصد ندارد بهبود پیدا کند. به همین روی از پزشکان نیز کاری ساخته نیست. زمانی که هیچ انگیزه‌ای برای بهبود وضعیت میراث فرهنگی کشور وجود ندارد، امیدی هم به اینکه نظرات کارشناسی مفید واقع شوند وجود ندارد.

زمانی مشورت با کارشناسان تاثیرگذار است که بپذیریم در مسائل میراث فرهنگی آگاهی‌های لازم را نداریم و باید دانش کافی را کسب کنیم تا مشکل حل شود.

به میراث فرهنگی به چشم حوزه هزینه‌ساز می‌نگریم

فلاح‌فر معتقد است که به میراث فرهنگی به چشم حوزه‌ای پرهزینه و دردسرساز می‌نگریم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه میراث فرهنگی کشور تحت‌الشعاع گردشگری قرار گرفته است و جدی گرفته نمی‌شود بیان کرد: هیچ عزمی برای مدیریت مناسب و کارشناسی میراث فرهنگی وجود ندارد. دولت تنها از میراث فرهنگی استفاده می‌کند تا به گردشگری خدمات‌رسانی کرده و توریست‌های خارجی را جذب کند. از سویی دیگر برای پاسخگویی به مجامع بین‌المللی به این حوزه توجه می‌شود اما ذاتا نمی‌دانیم میراث فرهنگی چیست. تصور دولت از میراث فرهنگی آن است که حوزه‌ای هزینه‌ساز است اما گردشگری درآمدزایی می‌کند و تمایل برای توسعه بخش درآمدزا بیشتر است.

برای حفظ امنیت فرهنگی باید هزینه کنیم

او افزود: مانند آن است که بگوییم آموزش و پرورش هزینه‌بر است و باید آن را کوچک کنیم تا کمتر برای این حوزه هزینه شود. میراث فرهنگی را نیز عضو ولخرج یک خانواده می‌دانیم. اما زمانی که به اخلاق اجتماعی، امنیت و فرهنگ می‌نگریم، نمی‌توانیم هزینه‌ها را کمتر کنیم. همچنان که نمی‌توانیم بگوییم نیروی انتظامی هزینه بالایی دارد پس باید کوچک شود، برای میراث فرهنگی هم باید هزینه کنیم تا امنیت فرهنگی کشور حفظ شود.

فلاح‌فر گفت: نظرات کارشناسان زمانی مفید است که عزم جدی برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور وجود داشته باشد. دارابی که اکنون به سمت معاونت میراث فرهنگی کشور منصوب شده هیچ ارتباطی با حوزه میراث فرهنگی ندارد، نه تحصیلات مرتبط دارد و نه سابقه‌ای مرتبط. مدیر یک کارخانه خودروسازی نباید تخصصی در حوزه تولید خودرو داشته باشد اما فردی که مدیر حوزه‌های فرهنگی می‌شود باید تخصص مرتبط را داشته باشد. طالبیان متخصص این رشته بود و از بدنه خود میراث فرهنگی آمده بود. او سلسله مراتب را طی کرده و از کارشناسی در حوزه میراث فرهنگی آغاز کرده بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا