به گزارش اشکان نیوز ، امیر میرآخورلی اعلام کرد: قرار بود من به همراه ۳ نفر دیگر از بدلکاران گروهمان، ارشا را در سفر به لبنان همراهی کنیم که بنا به دلایلی مسئولان پروژه فیلم تعداد بدلکاران را کاهش دادند و حتی حضور من در آخرین لحظه هم کنسل شد.در واقع باید گفت که کاهش تعداد بدلکاران از سوی سرپرست تیم بدلکاری پروژه لبنان صورت گرفت.
تمامی صحنههای بدلکاری مربوط به “ارشا” در پروژه انجام شده بود و تنها صحنه باقیمانده از فعالیت وی در این فیلم، مربوط به چپ کردن ماشین بود.
“ارشا” عادت داشت که قبل از اجرای کار از گاردکشیها و سایر موارد مرتبط اطمینان حاصل کند.در این کار هم با توجه به اینکه ارشا از نحوه گاردکشی رضایت کامل نداشت، نسبت به مقاوم کردن بهتر آن، تغییراتی به خواسته خودش در گاردکشی ماشین فورد آمریکایی لحاظ شد.
“ارشا” به دلیل محدودیتهایی که در ساخت فیلمهای اکشن در ایران وجود دارد، قصد داشت که با توجه به امکانات گروه لبنانی و البته ماشینی که در این صحنه مورد استفاده قرار میگرفت، برای ثبت رکورد جدید خود (که تابهحال همه رکوردهای چپ کردن ماشین به نام وی ثبت شده) اقدام کند.گروه لبنانی هم مساعدت لازم را در این زمینه با وی انجام دادند و البته او موفق شد که در آخرین صحنه بدلکاریاش این رکورد را نیز به نام خود ثبت کند.
در این صحنه، ارشا با ماشین، ۲ دور و نیم دور کامل روی هوا میچرخد و طول پرش حدود ۳۸ متری قبل از فرود آمدن بر زمین را ثبت میکند.
تنها مشکلی که در این حادثه پررنگتر است به تفاوت وزن ماشین روی رمپ نسبت به سایر خودروهایی که ارشا با آن چپ کردن را تجربه کرده بوده برمیگردد.البته باید تاکید کنم که فرق ارشا با سایر بدلکاران در محاسبات دقیق بود و ارشا آن را پیشبینی کرده بود اما آن احتمال یک در میلیونی که برای هر نوعی خطا در نظر گرفته می شود، متاسفانه این بار رخ داد.
فیلم حادثه از لحظه تمرین برای چپ کردن تا اعزام به بیمارستان را ما (من، مهنوش مرادی و حسام وهابی که پس از حادثه در بیروت حضور داشتیم) دیده و موشکافی کردیم.باید تاکید کنم که آمبولانس و ماشین آتشنشانی در صحنه بدلکاری ارشا حضور داشتند و ۱۰ثانیه بعد از توقف ماشین و کات دادن کارگردان، تیم امداد وارد صحنه شده است اما افزایش ارتفاع در پرش و همچنین افزایش سرعت، سبب شده بود که همه اتفاقات در کسری از ثانیه رخ دهد.در فیلمی که در اختیار ما گذاشته شده کاملا مشخص است که ۷ دقیقه زمان برای خروج او از ماشین طی شده که دلیل آن هم، فرود آمدن ماشین روی سقف، گاردکشی داخل ماشین و فضای محدودی – که طبیعتا در اتاقک ماشین ایجاد میشود – بوده است.اعزام او به بیمارستان هم در حدود ۱۵ دقیقه زمان برده است.
من، هم ماشین، هم لوکیشن و هم مسیر لوکیشن تا بیمارستان را دیدم.آمادهسازی و تجهیزات ارشا همگی استاندارد بوده ولی ضربه به دلیل سقف کوتاه خودرو و تغییراتی که ارشا طبق خواسته خود در رمپ و سرعت ایجاد کرده بود، بیش از حد قوی بوده است؛ هرچند گاردکشی خودرو میتوانست بهتر انجام شود.
اما با این وجود و با تمام تلاش اورژانس، در لحظه ورود به بیمارستان، وی دچار ایست قلبی شده که البته بلافاصله احیا میشود.همین دلیل سبب شده که امکان جراحی فوری مهیا نشود و جراحی به زمان بعد از ثبات وضعیت وی موکول شود.
در گزارشهای اولیه به اشتباه این زمان قید شده بود که البته با بازبینی فیلم، کاملا زمان مشخص است. متاسفانه در این حادثه ۴ مهره گردن دچار شکستگی شده که بعد از انجام ام.آر.آی وضعیت مهرهها از نظر شکستگی کاملا مشهود است.
بعد از حضور من در لبنان، با پزشکان و جراحان بنام ایرانی تماس گرفتم و پرونده ارشا را برای آنها ارسال کردم.متاسفانه روز دوشنبه قبل از امکان جراحی، سطح هوشیاری او به شدت کاهش یافت ولی تا آخرین لحظه برخلاف تمامی شایعات مطرح شده، دچار مرگ مغزی نشده بود؛ به همین دلیل پزشکان لبنانی بر این موضوع تاکید داشتند که تا زمانی که مغز و قلب ارشا در حال فعالیت است؛ هیچگونه اقدامی مبنی بر اهدای عضو تا زمان حیات وی امکانپذیر نخواهد بود.
علیرغم همه صحبتهای پزشکان و ریسک بالای جراحی برای همان یک درصد امید به زنده ماندن ارشا، یکی از پزشکان خوب کشورمان وارد لبنان شد، اما متاسفانه ساعتی پیش از ورود او به بیروت، ارشا درگذشت.
از لحظه ورودم به لبنان، با تهیهکننده و کارگردان صحبت کردم، محل چپ کردن ماشین را دیدم.خوشبختانه از همان لحظه ورود من، تهیهکننده و گروه، بیشترین همکاری را با ما داشت.فیلمهای داخل و خارج ماشین را ارائه دادند ولی طبق قانون، مالک فیلم، تهیهکننده آن است که تا زمان پخش تقاضا داشته که هیچکدام از فیلمها منتشر نشود.
انتهای پیام