انجمن کوه‌نوردان ایران، نسبت به وضعیت اسف‌بارِ برج کلک‌چال واکنش نشان داد

طی نامه‌ای به سرپرست وزارت وزارت آموزش و پرورش اوضاع اسبار را گزارش کردند

متن نامه:

سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش
جناب آقای علیرضا کاظمی

همان‌طور که می‌دانید برج کُلَک‌چال تهران، در بالای کوهی به همین نام در شمال شهر تهران، برجی یادمانی است که متأسفانه سال‌هاست رها شده، تا آن‌جا که نه تنها اقدامی برای تعمیر و مرمت و تکمیل و بهره‌برداری از آن نشده بلکه ثبت ملی نیز نشده است. این برجِ ۲۷ متری با قطری ۱۴ متری، که ۱۶۸ پله آن را از زمین به بالایش متصل می‌کند، نزدیک پناهگاه کلک‌چال قرار دارد و از آن رو ارزشمند، نمادین و منحصر به‌فرد است که در بنای آن گروه‌های مختلفِ پیشاهنگی یا رَسَدها در سراسرِ کشور با آوردنِ سنگ‌هایی شناسنامه‌دار از محل زندگیِ خود (۱۲۵۰۰ قطعه‌سنگِ ۳۰ در ۱۰ در ۱۰) مشارکت داشته‌اند. به این ترتیب، این برج افزون بر یادمان و نشانه‌ای از کار گروهی و همیاری و دارا بودن بخش‌هایی چون کتابخانه، موزه‌ی پیشاهنگی و جایی برای رصد اجرام سماوی که جای‌شان در بنا تعبیه شده بود، جنبه‌ای نمادین از همبستگی ایرانیان هم دارد؛ برجی که نشانه‌ای برای انبوه کوه‌نوردان است و می‌توانست مانند فانوس‌های دریایی برای کوه‌پیمایانِ شبانه نیز نشان‌دهنده‌ی مقصد باشد.

اکنون وزارت آموزش و پرورش مالک این اردوگاه کوهستانی بسیار زیباست (اردوگاه دانش‌آموزی شهید باهنر)، اما نه تنها برج و حتا محوطه‌ی آن را رها کرده و امکانات ورزشیِ ارزشمند آن از کار افتاده‌اند، بلکه خبر می‌رسد برای باغ ارزشمند و وسیعِ آن در پای کوه هم نقشه‌ها در سر دارد تا مانند دیگر داشته‌های ارزشمند دولتی به سرنوشتِ شومِ نابودی و ساخت‌وساز دچار شوند. اگر دولت‌های نهم و دهم با جابجایی‌ها و مدیریت‌های نادرست ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر میراث کشور، در هر معنی‌ای که بنگریم، زد دولت‌های یازدهم و دوازدهم با فروش آن میراث کارِ ناتمامِ نابودیِ هر آنچه را داریم تکمیل کرد، ‌اما اکنون از شما توقع می‌رود که حفظ و مرمت این بنا را در بر عهده گیرید به‌ویژه آن‌که کارویژه‌ی وزارت آموزش و پرورش تربیتِ نسل‌هایی است که کار گروهی را ارج نهند؛ در کنار فراگیریِ دانش و فن از تنی درست برخوردار باشند؛ و تلاش‌های پیشینیان را بشناسند و گرامی دارند.

از شما مقام گرامی خواهشمندیم تا دستور دهید، ضمن هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی، نسبت به مرمت و بازگشایی دوباره‌ی بخش‌های مختلفِ این جایگاهِ‌ آموزشی و پرورشی مهم اقدام نمایند.

با احترام
رییس هیأت‌مدیره انجمن کوه‌نوردان ایران
یونس رضاخانی

رونوشت‌ها:
۱. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهت اطلاع و پیگیری؛
۲. فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، جهت اطلاع و پیگیری؛
۳. ریاست محترم فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، جهت اطلاع و پیگیری؛
۴. دیده‌بان میراث فرهنگی ایران، جهت اطلاع و پیگیری.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا