سرنوشت خانه «امینی» در دست دادگاه است

اميرقلي اميني 14 شهريورماه 1356 و قبل از سفر به مشهد نامه‌اي 9 صفحه‌اي را بر سربرگ‌هاي «روزنامه اصفهان» خطاب به شهردار وقت اصفهان و همسرش مي‌نويسد. نامه‌اي كه قرار بود مقدمات تحقق يكي از آرزوهاي قديمي مرحوم اميني درباره تبديل خانه‌اش به نخستين «خانه موزه اصفهان» را فراهم كند.

در این نامه، امینی بخشی از اموال و دارایی‌های فرهنگی و هنری‌اش را تعیین تکلیف کرده و با اهدای خانه‌اش به شهر اصفهان وصیت می‌کند تا پس از انجام مراحل قانونی و انتقال مالکیت خانه به شهرداری اصفهان این بنای فاخر بازمانده از معماری دوران قاجار در خیابان سپهبد زاهدی (آیت‌الله‌کاشانی) روبه‌روی هلال‌احمر به موزه‌ای به نام خاندان امیرقلی امینی تبدیل شود.

پس از واگذاری خانه به شهرداری از سوی ورثه مقدمات برای ایجاد بنیاد و موزه امیرقلی امینی در تاریخ ۹/۶/۱۳۶۸ با تشکیل نخستین جلسه هیات ‌امنای بنیاد امیرقلی امینی با حضور شهردار، مدیر کل آموزش‌وپرورش، معاون دادستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون اداره کل حج و اوقاف و امور خیریه در دفتر کار شهردار وقت آغاز می‌شود.

در اساس‌نامه بنیاد فرهنگی امیرقلی امینی مصوب می‌شود تا فعالیت‌های بنیاد در «حوزه پرورش فکری دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به کتاب و نیز تشویق ادیبان و شعرا و حفظ ارزش‌های فرهنگی و زمینه‌های ادبی ایران‌‌زمین و به‌ویژه فرهنگ سنتی و محلی اصفهان» مطابق با نظر مرحوم امینی باشد. خواسته‌ای که به دلیل تملک خانه در یک دهه گذشته توسط «کانون نخبگان جوان استان اصفهان» تاکنون فرصت تحقق آن فراهم نشده است.

پرده اول:
سال ۱۳۶۸ براساس نظر هیات‌مدیره بنیاد امیرقلی امینی و به ‌منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی خانه در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اصفهان قرار می‌گیرد.

پرده دوم:
آبان سال ۱۳۸۷ معاون فرهنگی- اجتماعی و مدیرعامل وقت سازمان در نامه‌ای به شهردار وقت اعلام می‌کند که به دلیل عدم مراقبت در نگهداری و تعمیرات بنای نیمه مخروبه‌شده و با توجه به اینکه در اساس‌نامه بنیاد شهرداری مکلف به تامین اعتبار سالانه بنا است، از شهردار وقت خواسته می‌شود تا دستور به مرمت بنا دهد.

پرده سوم:
آذرماه سال ۱۳۸۷ معاون فرهنگی وقت در نامه‌ای خطاب به معاون مالی اعلام می‌کند که پیرو مصوبه شورای معاونین در آبان ۱۳۸۷ مبنی بر نیاز ساختمان به تعمیرات اساسی و با توجه به اینکه ملک در اختیار ارشاد است جهت تخلیه ساختمان دستور لازم را صادر کند.

پرده چهارم:
دی‌ماه ۱۳۸۷ درست چند روز پس از دستور معاون فرهنگی شهردار برای تخلیه ملک به مدیرعامل سازمان فرهنگی – تفریحی پیشنهاد می‌شود تا برای فعال نمودن هیات‌مدیره بنیاد اقدام کند.

پرده پنجم:
سال ۱۳۸۷ شهرداری با این عنوان که بنا نیمه‌مخروبه و نیازمند مرمت است؛ از ارشاد و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خواسته می‌شود تا محل بنیاد را به ‌منظور مرمت تخلیه کنند. با وجود نیاز ملک به بازسازی و مرمت طی یک امانت‌نامه مابین شهردار وقت اصفهان مرتضی سقاییان‌نژاد (امانت‌گذار) و رییس هیات‌مدیره کانون نخبگان جوان استان اصفهان امیرحسین بانکی‌پور فرد (امانت‌گیرنده) خانه امیرقلی امینی به‌صورت امانت رایگان از ۱/۱/۱۳۹۰ تا ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ به مدت سه سال به کانون نخبگان جوان واگذار می‌شود.

پرده ششم:
استقرار کانون نخبگان جوان استان در بنیاد امیر قلی امینی تا سال ۱۳۹۵ بدون تمدید امانت‌نامه ادامه داشت تا اینکه سال ۱۳۹۵ امیرحسین بانکی‌پور فرد دو سال پس از پایان مهلت قانونی امانت‌نامه درخواست تمدید امانت‌نامه را به شهرداری ارایه می‌کند. درخواستی که از سوی شهرداری پذیرفته و مقرر می‌شود که تا پایان سال ۱۳۹۷ استقرار کانون در بنیاد امیرقلی ایمنی تمدید شود. درخواستی که به دلیل عدم مراجعه رییس هیات‌مدیره کانون نخبگان جوان اصفهان توسط شهرداری بایگانی می‌شود.

پرده هفتم:
خردادماه سال ۱۳۹۷ مدیر کل بازرسی شهرداری اصفهان در نامه‌ای به مدیر کانون نخبگان جوان اصفهان می‌نویسد «با توجه به اینکه طبق اسناد ملک به شهرداری اصفهان واگذارشده و مدرکی دال بر اجازه بهره‌داری کانون موجود نیست، ظرف یک هفته از زمان ابلاغ نسبت به تخلیه کامل و تحویل مکان یا ارایه اسناد مبنی بر بهره داری کانون اقدام کند».

عدم پاسخ‌گویی کانون نخبگان جوان به نامه بازرسی شهرداری سبب می‌شود تا ۲۶/۹/۱۳۹۸ مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان نیز در نامه‌ای با اشاره به «مالکیت شهرداری و تصرف خانه توسط کانون نخبگان جوان استان اصفهان» پس از هشت سال استقرار رایگان در ملک درخواست تخلیه ملک را مطرح نماید.

پرده هشتم:
بی‌نتیجه ماندن نامه‌های شهرداری به کانون نخبگان برای تخلیه بنیاد امیرقلی امینی سبب می‌شود تا در نهایت شهرداری اصفهان برای بازپس‌گیری ملک اقدام به طرح دعوای قضایی کند. پیرو شکایت شهرداری اصفهان از کانون نخبگان جوان استان در تاریخ ۱۴/۷/۱۳۹۹ دادگاه رای به تخلیه ملک و خلع ید کانون می‌دهد؛ رایی که کانون نخبگان جوان استان نسبت به آن اعتراض کرده و ۱/۸/۱۳۹۹ نسبت به رای صادره درخواست واخواهی می‌کند. با رد شدن درخواست واخواهی کانون نخبگان جوان استان از سوی دادگاه در تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۹ کانون نخبگان مجدد در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۹ نسبت به خلع ید و تخلیه ملک معترض و درخواست تجدیدنظر می‌کند.

اعتماد نوشت،حالا حدود هفت ماه از اعتراض کانون نخبگان جوان استان اصفهان به رای دادگاه می‌گذرد؛ رایی که اگر نتیجه آن در دادگاه تجدید نظر تکرار رای قبلی مبنی بر خلع ید کانون نخبگان جوان از خانه باشد. بعد از حدود نیم قرن تحقق آخرین خواسته و وصیت مرحوم امیرقلی امینی برای تبدیل خانه اهدایی‌اش به شهر اصفهان برای تبدیل شدن به نخستین خانه موزه نصف جهان امکان پذیر می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا