تخریب سردر مسجد اعظم سیرجان به بهانه مرمت!

مسجد اعظم (حاج غلامحسین خانی) توسط حاج شیخ عبدالمحسن احسایی ساخته شده است. این مسجد بعد به وسیله نوه دختری حاج غلامحسین خان بازسازی و تعمیر شد که به نام حاج غلامحسین خانی هم معروف شد.

منابع محلی خبر داده‌اند که دیروز ۱۳ مرداد سردر مسجد اعظم سیرجان را که مربوط به دوره قاجار هست و از اولین بناهای ساخته شده در شهر کنونی سیرجان بوده تخریب کردند. پیگیری مردم از طریق اداره اوقاف و میراث سیرجان هم نتیجه نداده است.

تصاویر ارسالی برای میراث‌باشی هم بر این موضوع صحه می‌گذارد اما نشریه سخن تازه سیرجان به قلم سمیرا سرچمی نوشته سید صادق طباطبایی رییس اداره‌ی اوقاف شهرستان سیرجان درباره تخریب سر در مسجد حاج غلامحسین‌خان به این رسانه گفته است:

“با هیات امنای مسجد تماس گرفتم و از ایشان خواستم که بگویند ماجرای این تخریب و چرا این اتفاق افتاده. حاج آقای حسینی گفتند که تمام کاشی‌های مسجد به همراه بتونه‌های پشت‌شان توسط یک تیم تخصصی از سر در جدا شده. آن‌ها را در مسجد گذاشته‌اند تا پس از مرمت دیوار به همین شکل بازسازی شوند .

دیوار سست بوده و و اگر ناگهانی فرو می‌ریخت همین کاشی‌ها هم از بین می‌رفتند. ضمن اینکه تمام سعی‌مان را هم کرده‌ایم که آجرها به صورت کامل از بین نروند تا هنگام بازسازی ازشان استفاده کنیم. در ضمن قرار بر این هست که درهای چوبی داخل مسجد هم مرمت و بازسازی شوند.”

حال پرسش اصلی اینجا است آیا هیات امنا حتی اگر با نیت خیر و به قصد مرمت دست به این اقدام زدند مجوزهای لازم را برای اجرای طرح خود از اداره اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری گرفته‌اند؟! آیا اجرای این طرح از سوی شورای فنی میراث فرهنگی استان کرمان تایید شده و ناظری از سوی میراث فرهنگی برای مرمت وجود دارد؟

این نوع از تخریب به بهانه مرمت چه توجیه علمی از سوی میراث فرهنگی سیرجان و شهرداری دارد؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا