زنان افغانستان خواستار مستندسازی جنایات طالبان شدند

اعضای گروه «صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح» افغانستان امروز سه‌شنبه در یک نشست خبری در کابل تاکید کردند: «باید اقدامات گروه طالبان پیرامون «جهادالنکاح» در سطح جهانی افشا و جنایت شبه‌نظامیان این گروه علیه زنان با همکاری نهادهای حقوق بشری مستندسازی شود».

اعضای این گروه طی بیانیه‌ای همچنین اعلام کردند: «شورای امنیت سازمان ملل متحد صدای زنان افغان را بشنود و زمینه‌های حفاظتی برای مدافعان حقوق زن با حمایت کمیته‌ مدافعان حقوق بشر در افغانستان ایجاد شود».

️بیانیه گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح طی گفتمانی با حضور دکتر عالمه، سرپرست و معاون امور حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح و اعضای گروه مذکور به شکل حضوری و آنلاین از ۳۴ ولایت صادر شد.

️در این بیانیه، بر شرکت معنادار زنان در تمام فرایندهای تصمیم‌گیری کشور به خصوص روند صلح تأکید و از دولت افغانستان و جامعه جهانی خواسته شد تا ضمن حفاظت از دستاوردهای دو دهه اخیر، در راستای حفظ حقوق زنان در تمامی عرصه‌ها اقدامات عملی صورت گیرد.

️همچنین در بخشی از این بیانیه آمده است: «ایفای نقش گسترده‌تر و بهتر در روند صلح نیاز است که آدرس مشخص، متحد و یک‌پارچه که همانا صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری ‌‌صلح است تقویت شود که به زنان سهم عادلانه و با صلاحیت برابر با مردان به شمول حق وتو در تصمیم‌گیری‌ها در روند صلح داده شود. این آدرس زنان باید با کشورهایی که با طالبان رابطه دارند، لابی‌گری کند، کار سیاسی و مستمر انجام بدهند و چشم به پروژه‌یی شدن حضور زنان در روند صلح ندوزد و کار سیاسی مسئولانه و متعهدانه انجام دهد.»

️ناهیده حیدری، رئیس امور هماهنگی وزارت دولت در امور صلح در این نشست گفت: زنان افغانستان به دلیل افزایش روزافزون خشونت‌ها نگران آینده خود هستند. در حالی که زنان در ایجاد هیچ نوع درگیری و منازعه نقش ندارند اما بیشترین قربانی را متحمل شده‌اند. از این رو گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح برای رساندن صدای زنان و دادخواهی، نشست کنونی را برگزار کرده است.

️عالمه، سرپرست و معاون امور حقوق بشر و جامعه مدنی وزارت دولت در امور صلح با اشاره به وضعیت کنونی کشورش گفت: زنان افغانستان با این‌که طی سالیان متمادی بارها تلاش برای ایجاد تغییر و پیشرفت کرده‌اند اما از سوی گروه‌های متخاصم، سرکوب شده‌اند.

وی افزود: «بدبختانه در این اواخر به دلیل افزایش خشونت‌ها از سوی دشمنان افغانستان در ولایات مختلف، یک بار دیگر زنان تحت شرایط بد امنیتی قرار گرفته‌اند که باعث نگرانی است و اکنون نیاز است تا مردم در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی از سرزمین خود دفاع کنند. بر اساس شواهد و اسناد منتشر شده از سوی رسانه‌ها، طالبان در کنار سایر جنایات ضد بشری، می‌خواهند زنان را قربانی جهادالنکاح کنند؛ اما زنان افغانستان هیچ گاه تسلیم ظلم نمی‌شوند و به عقب برنخواهند گشت.»

همچنین انارکلی هنریار، عضو مجلس سنا و عضو گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح گفت: اکنون نیاز است تا جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری بی‌تفاوت باقی نمانند و برای آوردن صلح در افغانستان همکاری کنند.

️در همین راستا، زرمینه زارع، عضو گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح از ولایت فاریاب با بیان این که زنان در این ولایت دچار مشکلات زیادی شده‌اند، گفت که ساکنان این ولایت از خانه‌های خود آواره شده و به مناطق امن پناه برده‌اند. زنان نمی‌توانند به ادارات رسمی و دفاتر بروند. مدارس دخترانه بسته شده و هیچ زنی حق ندارد بدون محرم از خانه بیرون برود.

از سوی دیگر کویتا صدیقی، عضو دیگر این گروه مشورتی از ولایت نیمروز در مورد وضعیت زنان در این ولایت پس از افزایش درگیری‌ها و محدودیت‌ها و مشکلاتی که زنان در این ولایت با آن روبرو شده‌اند، صحبت کرد.

️فروزان دانش، معاون اجتماعی ولایت تخار و عضو گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح گفت، زنان در این ولایت در وضع بد امنیتی و اقتصادی قرار دارند. وی از جامعه جهانی خواست تا صدای مردم افغانستان را بشنوند و در مقابل جنایات جنگی تروریست‌ها خاموش نمانند.

در همین حال اعضای دیگر گروه مشورتی صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح در ولایات که به صورت مجازی یا حضوری در این گفتمان شرکت کرده بودند نیز ضمن ارائه گزارش از وضعیت زنان در ولایات، از دولت، سازمان ملل متحد و نهادهای فعال حقوق بشری خواستند تا صدای زنان افغان را بشنوند و برای پایان جنگ و خشونت در افغانستان تلاش کنند.

️قابل یادآوری است گروه صدای واحد زنان در سیاست‌گذاری صلح، از سوی فعالین حقوق زن با شرکت زنان از سراسر افغانستان ایجاد شده و وزارت دولت در امور صلح افغانستان در امر فعالیت این گروه همکاری می‌‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا