عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک آغاز شد/افتتاح واحد دوم گازی نیروگاه کلاس F هنگام

عملیات اجرایی نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک در شرق استان هرمزگان از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با دستور دکتر روحانی رئیس‌جمهور و با حضور دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو، دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان و دکتر کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه، آغاز شد.

احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک، در راستای اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور به‌منظور استفاده بهینه از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید، تامین برقی پایدار جهت عرضه به شبکه سراسری، صادرات به کشورهای همسایه و توسعه سواحل مکران، از محل وام اعتباری صادراتی دولت فدراسیون روسیه به دولت جمهوری اسلامی ایران در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفت.

این نیروگاه دارای چهار واحد بخار ۳۵۰ مگاواتی با راندمان ناخالص حدود ۴۶ درصد است. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت خواهد گرفت که برای تامین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین‌کن MED با ظرفیت خروجی ۲۱۰ مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته است.

مدت زمان قرارداد تا تحویل دائمی نیروگاه ۵۵ ماه در نظر گرفته شده که سنکرون اولین واحد نیروگاهی با شبکه برق کشور حدود ۴۱ ماه پس از شروع قرارداد خواهد بود.

واحد دوم گازی نیروگاه سیکل‌ترکیبی کلاس F (راندمان بالا) هنگام بندرعباس به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات نیز با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد.

در راستای توسعه تولید نیروی برق در منطقه جنوب کشور، احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی ۹۰۶ مگاواتی هنگام به عنوان نخستین نیروگاه کلاس F دولتی ایران با دو واحد گازی ۳۰۷ مگاواتی و یک واحد بخار ۲۹۲ مگاواتی در دستور کار شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی قرار گرفت.

انتقال دانش فنی و ساخت داخل تجهیزات نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی راندمان بالا و توربین‌های گازی کلاس اف، اشتغال‌زایی، استفاده از قابلیت‌های پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و مشاوران داخلی، افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی و بهبود پایداری شبکه برق در مناطق جنوبی و مرکزی کشور و عمر مفید طولانی نیروگاه از جمله اهداف و مزیت‌های اجرای این پروژه است.

برای احداث دو واحد گازی این نیروگاه تاکنون ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و با تکمیل واحدهای گازی مجموعه، پروسه ساخت واحد بخار نیروگاه نیز در دستور کار قرار گرفته است.
دکتر فریدون همتی در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در شرق استان هرمزگان و افتتاح واحد دوم نیروگاه کلاس F هنگام، عنوان کرد: در صنعت آب و برق کارهای بسیار خوب و بزرگی به خصوص در چهار سال اخیر در دولت دوازدهم در استان هرمزگان صورت گرفت و تولید برق در هرمزگان دو برابر افزایش یافت و سه هزار مگاوات برق جدید نیز در دست اجراست که جهش خیلی بزرگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در تولید آب نیز با توجه به خشکسالی در هرمزگان، آب شیرین کن ها با جدیت و پشتیبانی خوب راه اندازی شدند که از جمله آن دو آب شیرین کن بزرگ در بندرعباس و آب شیرین کن های دیگر در سایر شهرستان‌های استان در سواحل خلیج فارس و دریای عمان است که موجب پایداری در تولید آب شرب در استان شده است.

استاندار هرمزگان افزود: در شهرستان بشاگرد، دو پروژه بزرگ آبرسانی با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اجرایی شد.

همتی تصریح کرد: پروژه بزرگ جمع آوری، تصفیه فاضلاب و انتقال آن جهت استفاده در صنایع غرب بندرعباس نیز با دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، آماده آغاز عملیات اجرایی است.

وی گفت: برای رفع مشکل آب شرب، کارهای خوبی در دست اقدام است که وزارت نیرو باید با پشتیبانی و تامین منابع به این طرح‌ها کمک کند.

استاندار هرمزگان با اشاره به اجرای چهار طرح بزرگ در راستای توسعه سواحل مکران توسط دولت دوازدهم، خاطرنشان کرد: سه پروژه بزرگ در حوزه نفت در شهرستان جاسک در حال اجراست که شامل دو مجموعه پتروپالایش، هر کدام به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت و با حداقل شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و خط انتقال نفت و پایانه ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت در جاسک است که به زودی با دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک نیز دیگر پروژه بزرگ در این زمینه است.

همتی اظهار داشت: عملیات احداث شهر جدید مکران با ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیز به زودی آغاز می‌شود و اجرای این مجموعه اقدامات بزرگ در سواحل مکران در شرق هرمزگان، آینده خوبی را برای این منطقه رقم خواهد زد.

دکتر رضا اردکانیان در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بزرگ ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان‌ هرمزگان و افتتاح واحد دوم نیروگاه کلاس F هنگام، اظهار کرد: کار بزرگی تاکنون انجام شده است؛ معمولا گام اول، گام حساس و تا حدودی پیچیده و سنگینی است اما انشالله طبق توافق صورت گرفته با مقام‌های روسیه، پروژه‌های بعدی این مجموعه شامل برقی کردن راه‌آهن اینچه برون _ گرمسار، راه‌آهن زاهدان _ بیرجند و توسعه نیروگاه حرارتی رامین و نیروگاه برق آبی گتوند علیا و واگن‌های مترو برای کلانشهرهای ایران همه یکی پس از دیگری عملیاتی و اجرایی خواهند شد.

وی با یادآوری برگزاری اجلاس بزرگ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در اصفهان و تهران و تصمیم‌های خوب گرفته شده در این اجلاس از جمله مشکل‌گشایی برای طرح نیروگاه سیریک گفت: بعد از صدور ضمانت نامه‌های بانکی و گشایش اعتبار اسنادی، آیین آغاز رسمی عملیات اجرایی این پروژه برگزار شده است.

وزیر نیرو با حائز اهمیت خواندن این پروژه نه تنها به جهت داشتن ظرفیت بالا و نقش مهمی در حفظ پایدادی برق کشور در نواحی جنوب و جنوب شرقی که واقع شدن در کنار دریا اظهار داشت: در این پروژه مطابق با ضوابط زیست محیطی در صورت لزوم می‌توان از سوخت‌های جایگزین استفاده کرد و صرفه‌جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت گاز داشت.

وی افزود: امید می‌رود دیگر طرح‌های این مجموعه هم هر چه زودتر در مسیر و مدار اجرا قرار گیرد.

اردکانیان گفت: اتفاق ‌های خوبی بویژه در صنعت آب و برق استان هرمزگان صورت گرفته است. در پایان دوره هشت ساله فعالیت دولت تدبیر و امید به کارنامه آن در استان هرمزگان نگاه می‌کنیم، بسیار نقطه روشن و دلگرم‌کننده‌ای است که امروز بخش عمده‌ای از نیاز آبی مرکز استان با آب با کیفیت و آب شیرین کن‌ها تامین می‌شود.

وی گفت: طرح‌های متعدد دیگری در دست اجراست. کلید اصلی توسعه در مناطق در حال توسعه نظیر کشور ما در شایسته سالاری و شایسته گزینی و انتخاب مدیران فراشایسته است.

وزیر نیرو اظهار داشت: توسعه مانند یک عرصه آموزش و پرورشی است که لازم است معلمان و مدرسانی با سطح سواد و آگاهی بالاتر حضور داشته باشند تا موجب رشد و ارتقا شوند.

وی گفت: مدیران فراشایسته می‌توانند موجب توسعه و ارتقای شرایط شوند. کسانی که حد رضایت و مطلوبیت آنها روزمرگی نیست.

اردکانیان افزود: خوشبختانه در اغلب استان‌ها بویژه هرمزگان از این فرصت برخوردار بودیم.

وزیر نیرو با اشاره به‌ آغاز کار اجرایی پروژه نیروگاه حرارتی سیریک در هرمزگان، گفت: بدیهی است که این پروژه نقش مهمی در توسعه و رونق فعالیت در منطقه و استان هرمزگان خواهد داشت.اکنون استان هرمزگان از لحاظ ظرفیت‌های تولید برق برای توسعه استان و تامین آب شیرین از دریا وضعیت بسیار خوبی در پیش رو دارد.

اردکانیان اظهار کرد: پنج سال پیش، وام دولتی فدراسیون روسیه به میزان پنج میلیارد یورو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در دستور کار دو دولت ایران و روسیه قرار گرفت.

وی افزود: طرح‌هایی برای استفاده از این وام مورد توافق طرفین واقع شد. به دلایل مختلفی از جمله بروکراسی‌ پیچیده در هر دو سازمان دولت و مشکلات اداری، مالی و سایر مسائل، عملا گام اجرایی جدی برای این پروژه تاکنون برداشته نشده بود.

وی ادامه داد: این پروژه از حدود ۲.۵ سال پیش بعد از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک، کارها در مسیر پیشرفت قرار گرفت، باید مصوبات متعددی در دو دولت تهیه می‌شد، مجوزات لازم داده می‌شد و توافقات جزئی صورت می‌گرفت و حتی در این فاصله تغییر پیمانکار هم انجام شد.

اردکانیان با بیان اینکه در اسفندماه سال ۹۸، ضمانت‌نامه بانکی اولین پروژه به نام نیروگاه حرارتی سیریک صادر شد، گفت: این نیروگاه با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده و اخیرا موفق شدیم تا اعتبار اسنادی را گشایش کنیم.

وی ادامه داد: امروز با حضور نماینده وزارت انرژی روسیه و شرکت پیمانکاری و شرکای ایرانی، کار اجرای این پروژه به صورت عملی و رسمی آغاز می‌شود و ظرف حدود ۴۰ ماه آینده تمامی واحدهای این نیروگاه به مدار خواهند آمد که اولین واحد آن حدود سال ۱۴۰۳ بهره‌برداری خواهد شد.

وی در خصوص اهمیت این پروژه گفت: اهمیت این نیروگاه به جهت ظرفیت در حفظ پایداری شبکه برق در جنوب و شرق کشور است؛ هم‌چنین به لحاظ مجاورت با دریا امکان استفاده از سوخت جایگزین در آن وجود دارد که به معنای صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در حد دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز در سال است.

وزیر نیرو اظهار کرد: تمامی سرمایه‌گذاری این پروژه از طریق وام انجام گرفته و طبق قراردادها، ۸۵ درصد فاینانس‌ها برعهده مرجع وام دهنده و ۱۵ درصد مابقی برعهده وام گیرنده است.

وی افزود: تمامی برق تولید شده در این نیروگاه متعلق به مردم استان هرمزگان و کشور است زیرا ما شبکه سراسری برق داریم و تمامی آب و برق کشور متعلق به ملت ایران است. ما کشور پهناور و ثروتمندی داریم و همانطور که منابع انسانی آن گران قدرترین ثروت بوده و متعلق به کل مردم است، تمامی منابع زیرزمینی، روی زمینی و … نیز از آن تمامی مردم است.

اردکانیان گفت: در بخش برق که استان هرمزگان نگین استان‌های بهره‌مند و فعال در طرح‌های تولید انرژی است، امروز نیروگاه کلاس F گازی هنگام در بندرعباس به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات افتتاح خواهد شد. این نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های با راندمان بالا هستند که در سیکل ترکیبی این راندمان را به ۵۸ درصد خواهند رساند.

وی همچنین به آغاز عملیات اجرایی احداث پروژه نیروگاه سیریک اشاره کرد و تاکید کرد: بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نیرو بدون وقفه و هفته به هفته تا پایان ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در این دولت ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است. فقط در طول برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ تاکنون احداث ۳۱ واحد نیروگاهی با ظرفیت ۱۵ هزار مگاوات شروع شده که از این میزان ۳۱۸۵ مگاوات بهره‌برداری شده و ۱۲ واحد دیگر هم به ظرفیت ۴۸۳۵ مگاوات در حال آماده سازی سایت قرار دارند.

وزیر نیرو گفت: امسال موفق شدیم برای ۲۰ هزار مولد خورشیدی هم برنامه‌ریزی کنیم و تا پایان سال در اختیار عشایر کوچنده قرار گیرد و چون برق‌رسانی به روستاها عموما تمام شده بر اساس تسهیلاتی که در قانون بودجه در اختیار داریم برنامه بهسازی شبکه برق روستاها در دستور قرار گرفته که شبکه برق ۱۰ هزار روستای کشور امسال بهسازی می‌شود؛ به این معنا که روستاییان از ظرفیت بیشتری برای فعالیت‌های تولیدی خود بهره‌مند شوند اما سیریک مهمترین و یا اولین پروژه بزرگی است که با استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه ساخته می‌شود که چند سال پیش با مجوز مجلس شورای اسلامی در مسیر استفاده قرار گرفت.

وی یادآوری کرد: متاسفانه به دلیل بوروکراسی پیچیده در هر دو سوی میدان و یک سری مشکلات اجرایی و فنی دیگر، زمان قابل ملاحظه ای صرف حل و فصل مسائل شد‌.

وزیر نیرو گفت: با پیگیری روسای جمهوری ایران و روسیه، سال گذشته موفق شدیم در چارچوب فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌ها، ضمانت نامه بانکی این پروژه صادر شود و امسال گشایش اعتبار اسنادی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: هفته پیش در روسیه وزیر انرژی این کشور با تاکید اشاره داشت که سایر پروژه‌ها هم بعد از سیریک در مسیر اجرا قرار خواهد گرفت و به همین منظور نماینده ویژه وی در مراسم امروز حضور دارد.

وزیر نیرو گفت: با بهره برداری از نیروگاه سیریک و با امکان استفاده از سوخت جایگزین با رعایت ملاحظات زیست محیطی،  در صورت لزوم می‌توانیم تا ۲.۳ میلیارد متر مکعب سالانه در مصرف گاز صرفه جویی کرد که به مصارف داخلی و صادراتی خواهد رسید.

وی گفت: بهره‌برداری از این نیروگاه تحول چشمگیری را در منطقه از حیث اشتغال و رونق فعالیت اقتصادی ایجاد می‌کند و امید است با مجموعه تمهیدات اندیشیده شده در فرصت ۴۰ ماه هر چهار واحد یکی از پس از دیگری به مدار بهره‌برداری بیاید.

این طرح با هدف افزایش ظرفیت تولید آب در شهرستان سیریک اجرایی می‌شود.

عملیات این طرح شامل اجرای ۲۶ کیلومتر خط انتقال، حفر دو حلقه چاه به ظرفیت ۶۰لیتر در ثانیه (در دشت تلِنگ) و احداث یک باب مخزن با حجم دوهزار مترمکعب است.

این طرح با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال و طی مدت زمان هشت ماه اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار هرمزگان در این مراسم گفت: با مجموعه اقدامات در حال انجام در حوزه احداث آب شیرین کن ها، تا چندماه آینده مشکلات عمده مربوط به تامین آب شرب شهرستان سیریک حل خواهد شد.

وی همچنین بر تسریع در تکمیل پروژه های آبرسانی تاکید کرد.

دکتر فریدون همتی در بازدید از پروژه مجتمع پتروپالایش مکران در شهرستان جاسک با بیان اینکه استقرار شرکت‌های بزرگ حوزه نفت به توسعه جاسک کمک می کند، بر اجرای تکلیف مسئولیت های اجتماعی این شرکت‌های مستقر تاکید کرد و بیان داشت: استانداری هرمزگان نیز همچون گذشته آمادگی دارد نسبت به رفع مشکلات و همچنین حمایت‌های لازم در جهت تکمیل پروژه ها تمامی مدیران مرتبط را پای کار آورد.

وی افزود: این مجموعه با واحد هاى پالایشگاهى به ظرفیت ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز و واحد هاى پتروشیمی شامل آروماتیک، پلیمرى، الفین و … با ظرفیت تولید بیش از ١۴ میلیون تن و ١۶ نوع محصول در سال که در زمینى به مساحت هزار هکتار در حال اجراست نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان جاسک دارد. 

گفتنی است بر اساس اعلام مدیر این مجموعه با حمایت های استاندار هرمزگان، مجوزهاى مربوطه از وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت میراث فرهنگى، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت راه و شهرسازى و …اخذ شده است.

همچنین بنا بر این گزارش این مجموعه، مطالعات EIA، مطالعات ژئوتکنیک، طراحى کانسپ، بیسیک و دیتل سایت مخازن پالایشگاه، طراحى مهمانسراى مجتمع، طراحى کارگاه مرکزى و انبار قطعات یدکى و طراحى ساختمان اتش نشانى و درمانگاه انجام شده است.

جاده دسترسى اصلى سایت نیز به طول شش کیلومتر، جاده حراستى، خط انتقال برق، تجهیزکارگاه احداث شده و ساختمان vip مهمانسرا، ١۶ عدد سوله انبار و کارگاه مرکزى به مساحت ٣٢ هزار متر مربع، چهار پلنت بچینگ مجتمع و… در حال احداث است.

پالایشگاه اول مجموعه به ظرفیت ۶٠ هزار بشکه نفت خام در روز نیز خریدارى و عملیات انتقال تجهیزات آن به کشور نیز اغاز شده است.

همچنین با دستور دکتر همتی استاندار هرمزگان، این مجموعه قرار است در احداث پارک ساحلی جاسک در قالب مسئولیت های اجتماعی مشارکت کند

دکتر فریدون همتی در نشست با مدیران و عوامل اجرایی پروژه پایانه صادرات نفت در شهرستان جاسک، عنوان کرد: این پروژه بزرگ و استراتژیک با احداث مجموعه های عظیم جهت انتقال نفت، پیشرفت بسیار مناسبی داشته است. 

همتی ادامه داد: این پروژه عظیم در سواحل مکران بیانگر توانمندی نیروهای متخصص داخلی است و در هر بخش از این‌ طرح، حقیقتا یک کار بزرگ اتفاق افتاد.

استاندار هرمزگان افزود: این پروژه به دست توانای مهندسان و نیروهای توانمند کشورمان اجرایی شد و اکنون در سواحل مکران چندین طرح زنجیره ای مرتبط اعم از پایانه صادراتی، مخازن نفت، خطوط انتقال و سایر مشاغل جانبی در حال انجام است.

دکتر همتی با اشاره به سرعت مناسب اجرای این پروژه در زمان کوتاه، یادآور شد: به زودی صادرات یک میلیون بشکه نفت از این پایانه صورت خواهد گرفت.

وی به مزیت‌های این طرح اشاره کرد و گفت: این کار به صورت کاملا بومی توسط مهندسان داخلی انجام گرفت و در این بخش صاحب سبک و تکنولوژی شدیم.

دکتر همتی در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از نیروهای بومی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای اهالی منطقه تاکید کرد و افزود: توسعه در سواحل مکران باید به بهبود زندگی مردم بیانجامد.

زرین گل مشاور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم در این نشست، با اشاره به حمایت های استاندار هرمزگان در رفع مشکلات احداث این پروژه از دکتر همتی استاندار هرمزگان و همچنین معاونت عمرانی استانداری و مدیران قدردانی کرد.

خط انتقال آبرسانی به مجتمع غرب شهرستان جاسک در فاز نخست با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال اجرا می شود و این پروژه مشتمل بر دو ایستگاه پمپاژ و ۵۰ کیلومتر خط انتقال است که می تواند در پایداری شبکه آب این منطقه اثرگذار باشد.

این مجتمع مشتمل بر ۴۱ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر است و دبی انتقال آن در افق طرح ۷۰ لیتر بر ثانیه است و با اجرای این پروژه، امکان تامین آب روستاهای این منطقه از تصفیه خانه آب جاسک میسر می شود.

همچنین با دستور دکتر همتی استاندار هرمزگان، مقرر شد سه کیلومتر لوله ۱۲۵ میلی متر به منظور اصلاح خط انتقال آب از خط انتقال ۲۵۰ میلی متر غرب شهرستان جاسک تا روستاهای نگر بالا و نگر پایین اجرا شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا