کشت و زرع در حریم درجه یک شهر باستانی دارابگرد !

شهر باستانی و ارزشمند دارابگرد که از مهم ترین شهرهای باستانی ایران بوده است، روزگار اندوه باری را سپری می کند و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می برد.

به تازگی زمین داران و کشاورزان در حریم درجه یک شهر تاریخی و ملی دارابگرد کشت و زرع انجام داده و با شخم زدن زمین به لایه های باستان شناسانه نهفته در زمین این شهر تاریخی آسیب رسانده اند.
از دیگر سو، سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی به بهانه پوچ و خیال انگیز یافتن گنج در حریم درجه یک و پیرامون شهر باستانی دارابگرد با کند و کاوهای غیرمجاز و پدیداری گودالی بزرگ آسیب های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته و به لایه های باستان شناسانه این شهر ملی و تاریخی ارزشمند و بی همتا آسیب رسانده اند.
اما دشواری های شهر باستانی دارابگرد در همین جا پایان نمی یابد! و معضلات این شهر تاریخی و ملی «خود داستانی است پر آب و چشم». انبوه زباله و پسماندهای ساختمانی در پیرامون و کنار این اثر ملی رها شده و صحنه زشت و ناخوشایندی را برجای گذاشته است و بوی بد آن اندک گردشگران و بازدیدکنندگان را فراری خواهد داد.
شهر باستانی دارابگرد از نخستین شهرهای دایره ای شکل در دوره باستان است که بنا است در آینده پرونده ثبت جهانی آن آماده شود و در سازمان یونسکو به ثبت برسد. اما دشواری های گوناگون موجود و گذشته ، بی گمان سد راه ثبت جهانی آن خواهد بود.
در پایان مدیران و مسوولان میراث فرهنگی استان بهتر است که کاغذبازی های اداری و مصاحبه های تکراری و همیشگی را کنار گذاشته و هر چه زودتر چاره ای ریشه ای برای یکی از مهم ترین یادگارهای تاریخی فرهنگی کشور بیندیشند. یادمان باشد که باید در برابر آیندگان پاسخ گو باشیم .
شهر تاریخی فرهنگی دارابگرد در ۷ کیلومتری شهر داراب و در ۲۴۰ کیلومتری جنوب خاوری (شرقی) شیراز جای گرفته است و با شمارۀ ۱۴ در تاریخ ۲۴ شهریورماه ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا