کاروانسرای صفوی «چنار راهدار» شیراز با مرگ دست و پنجه نرم می کند

کاروانسرای صفوی نامدار به چنار راهدار در شهرستان شیراز روزگار اندوه باری را سپری می کند و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می برد. این شاهکار مهرازی (معماری) شیراز هم اینک با مرگ دست و پنجه نرم می کند و بیش از دو دهه است که به همین شیوه و روند روزگار را پشت سر گذاشته و به حال خود رها شده است.

این کاروانسرای صفوی شوربختانه به سبب آن که در تملک بنیاد جانبازان و مستضعفان است ، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیراز و استان ارج و اهمیتی به آن نمی دهد و سال های سال است که در گوشه ای به حال خود رها شده است و هم اینک روند ویرانی و نابودی آن بر اثر گذشت زمان و رسیدگی نکردن شتاب بیشتری گرفته است و نیاز به مرمت و حفاظت فوری و اضطراری دارد. از سویی، مالک آن یعنی بنیاد مستضعفان و جانبازان بیش از دو دهه است که کاروانسرای صفوی چنار راهدار شیراز را به حال خود رها کرده است.
هم اینک باید چشم به راه بود و دید که آیا اداره کل میراث فرهنگی استان گوشه چشمی به این کاروانسرای زیبای صفوی خواهد داشت ؟ و آیا بنیاد جانبازان و مستضعفان حاضر است این اثر ملی را که به حال خود رها کرده ، واگذار کند تا شاید از سوی میراث فرهنگی مورد مرمت و حفاظت قرار گیرد…
کاروانسرای صفوی چنار راهدار در سمت چپ جاده کنونی شیراز به کازرون در انتهای بلوار امیر کبیر و در مسیر جاده قدیمی جای گرفته است. این کاروانسرا به گونه چهار ایوانی و با مصالح سنگ لاشه و گچ ساخته شده است. سر در اصلی بنا در سمت جنوب جای گرفته و دارای دو اشکوبه (طبقه) است. در چهار گوشه بنا، برج های شش گوش سنگی ساخته شده که بیشتر جنبه حفاظتی دارد. فضای اصلی کاروانسرا دارای چهار برج در چهار گوشه بناست و فضای الحاقی در بخش خاوری (شرقی) نیز دارای دو برج بوده است. این فضای الحاقی دارای دو سالن ستون‌دار سه اتاق و یک حیاط است.
حیاط اصلی کاروانسرا به گونه مربع است که در چهار سوی آن چهار ایوان کوتاه قرار دارد. این حیاط با سنگ های تراش نماسازی شده است. لبه بیرونی ایوان با سنگ قاب بندی شده است. در بخش هایی از کف کاروانسرا آثار سنگفرش با قلوه بزرگ رودخانه وجود دارد.
کاروانسرای چنار راهدار شیراز با شماره ۲۳۷۳ در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۷۸ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا