یورش به عرصه و حریم کاروانسرای صفوی «دوکوهک» شیراز!

عرصه و حریم کاروانسرای ارزشمند نامدار به دوکوهک شیراز مورد یورش جای گرفته و به آن تجاوز شده است.

به تازگی انبوه لوله های بزرگی که برای سیستم فاضلاب شهری است در درون کاروانسرای صفوی دوکوهک قرار داده شده است. همچنین برای خدمات شهری تا کنار و حریم درجه یک اثر یاد شده ، جاده را صاف کرده و قانون های میراث فرهنگی را زیر پا گذاشته اند.
با این همه، روشن نیست که چرا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تا کنون هیچ واکنشی نشان نداده است. باید دانست که کاروانسرای صفوی دو کوهک در لب جاده اصلی شیراز به سپیدان جای گرفته و جلو چشم همه مدیران و مسوولان شهری و میراث فرهنگی است و جای شگفتی دارد که اثری که ثبت ملی است و همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی نیز از آن آگاهی دارند، چگونه عرصه و حریم آن مورد یورش و تجاوز جای می گیرد!؟
این نخستین باری نیست که به عرصه و حریم و معماری زیبای کاروانسرای دوکوهک تجاوز می شود و مدیریت شهری برای آن خواب شوم می بیند. در سال های گذشته نیز ، مسوولان شهری به بهانه پهن شدن جاده، در پی حذف اثر ملی بودند که با آگاهی رسانی و پیگیری های فراوان نگارنده از آن پیشگیری شد. اما گویا دست اندازی ها به این یادگار ملی پایانی ندارد. هم اینک باید چشم به راه بود و دید که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیراز و استان و یگان حفاظت میراث فرهنگی چه واکنشی نشان داده و آیا این بار هم زور آن ها به این دست اندازی ها خواهد رسید…
کاروانسرای صفوی دوکوهک شیراز در جاده شیراز به سپیدان و در حاشیه جاده آسفالته جای گرفته است . مصالح به کار رفته در آن سنگ لاشه و شفته گچ است و دارای چهار ایوان بوده است.
کاروانسرای دو کوهک با شماره ۲۱۰۷ در ۱۸ شهریورماه ۱۳۷۷ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است و بر پایه ماده ۵۶۴ قانون مجازات اسلامی ، هرگونه دخل و تصرف و ویرانی در آن جرم به شمار می آید و پیگرد قانونی دارد.

پی نوشت : نگاره های یک دو از نگارنده است و قدیمی
نگاره های سه تا شش به تازگی از سوی مزدک (محمد) توکلیان، دوستدار میراث فرهنگی گرفته شده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل