واگذاری بخش‌هایی از خانه تاریخی قزوینی‌ها به بخش خصوصی/سنگر اولیه میراث فرهنگی اصفهان در خطر جدی از هم پاشیدگی

بخش‌هایی از خانه تاریخی قزوینی‌ها که میراث فرهنگی اصفهان از ابتدای شکل‌گیری در آن پایه‌گذاری شد، قرار است به بخش خصوصی واگذار شود. این اتفاق از نگاه کارشناسان از دست رفتن سنگر اولیه میراث فرهنگی اصفهان است.  

میراث فرهنگی استان اصفهان از ابتدای شکل‌گیری توسط بنیان‌گذار مرمت علمی کشور ، زنده‌یاد دکتر باقر آیت‌الله زاده شیرازی در قلب بافت تاریخی ،در محله شهشهان اصفهان و در خانه تاریخی قزوینی‌ها پایه‌گذاری شد تا به تعبیر کارشناسان سنگری مستحکم برای دفاع از  میراث فرهنگی استان اصفهان باشد. به واقع می‌توان این خانه را بخش مهمی از شناسنامه شکل‌گیری اداره میراث فرهنگی استان اصفهان دانست.

بعد از شکست طرح انتقال معاونت صنایع دستی به اصفهان در دولت احمدی نژاد و انتقال اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از خانه قزوینی‌ها و آسیب‌های ناشی از آن حالا خبرها حاکی از آن است که بخش‌هایی از این خانه تاریخی قرار است به بخش خصوصی جهت فعالیت صنایع دستی واگذار شود.

آنچه موجب نگرانی کارکنان و برخی کارشناسان میراث فرهنگی شده این است که خانه قزوینی‌ها باید به عنوان اولین سنگر میراث فرهنگی اصفهان که توسط زنده یاد آیت‌الله‌زاده شیرازی بنیان نهاده شد به جایگاه اولیه خود بازگردد. به باور آنها  استقرار میراث فرهنگی در این خانه تاریخی و پیوند آن با آیت‌الله زاده شیرازی،  هویت و شناسنامه نهاد میراث فرهنگی اصفهان محسوب می‌شود که با این اقدام رنگ می‌بازد.

علیرضا خواجویی ار کارشناشان پیشکسوت میراث فرهنگی اصفهان در گفتگو با ایرنا: متاسفانه پس از شکست طرح انتقال و بازگشت معاونت‌ها به تهران علی‌رغم انتظار و خواست کارمندان و دوستداران میراث فرهنگی، میراث فرهنگی اصفهان به خانه پدری خود بازنگشت و در یک مکان استیجاری که هیچ نوع سنخیتی با نوع فعالیت آن نداشت مستقر شد که نوعی بی‌اعتنایی به گذشته بااعتباری بود که طی چندین دهه تلاش و کوشش بی‌شائبه کارمندان میراث‌فرهنگی بدست آمده بود.

خواجویی:حرف و حدیث‌های حاتم بخشی خانه قزوینی‌ها و واگذاری آن به بخش خصوصی جهت فعالیت صنایع دستی که با پافشاری معاون سابق صنایع دستی استان اصفهان در سال گذشته صورت پذیرفت موجب نگرانی بیشتر در میان کارکنان میراث فرهنگی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا