شائبه‌ها در خصوص ساخت و ساز در حریم قلعه فردانبه

حفاظت از بناهای تاریخی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره این موضوع از دغدغه‌های دوستداران آثار تاریخی و کارشناسان این حوزه بوده است، این بناها حافظه‌های تاریخی هر شهر و روستایی هستند و اگر نسبت به حفاظت و نگهداری از آن‌ها بی‌تفاوت باشیم، قطعا در سال‌های آینده چیزی از این بناها باقی نمی‌ماند.

قلعه تاریخی ضرغام السلطنه فرادنبه واقع در شهرستان بروجن واقع شده است، این قلعه قدمتی بیش از ۱۵۰ سال دارد و در سال‌ ۱۳۸۷ ثبت ملی شد و روند مرمت آن نیز از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.

به گفته مردم محلی فردانبه بخشی از این قلعه در سالیان گذشته توسط یک فرد خریداری شده و هم‌اکنون این بخش از قلعه در تملک شخصی این فرد است، در حریم این قلعه یک مسجد نیز در حدود ۷۰ سال قبل احداث شده بود و مالک این خانه حدود ۵۰ متر از خانه خود را برای گسترش مسجد وقف می‌کند.

اکنون تعدادی از دغدغه‌مندان حفاظت از میراث فرهنگی در شهر فرادنبه معتقدند این وقف و واگذاری قانونی نیست و نباید ساخت و سازی در حریم این قلعه تاریخی باتوجه به همجواری با این قلعه تاریخی انجام شود، زیرا این ملک در گذشته بخشی از این قلعه بوده است، بنابراین این موضوع را از مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن جویا شدیم.

ساخت و ساز تا ارتفاع ۷.۵ متر در حریم قلعه مجاز اعلام شده است

بهادر نوروزی مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قلعه تاریخی ضرغام السلطنه فرادنبه در حال حاضر دارای ۹۶ مالک شخصی است و بین مالکان نیز اختلافاتی برای تملک و … وجود دارد، این قطعه همچنین ثبت میراث فرهنگی شده است.

وی با اشاره به مسجد واقع در حریم قلعه تاریخی ضرغام السلطنه، گفت: این مسجد حدود ۷۰ سال قبل ساخته شده است و با قلعه همجواری ندارد، بلکه ملک شخصی در بین قلعه و مسجد واقع شده، صاحب این ملک شخصی، بخشی از زمین خود را برای گسترش مسجد واگذار کرده است.

نوروزی ادامه داد: باتوجه به اینکه این مسجد در حریم قلعه تاریخی ضرغام السلطنه قرار دارد، استعلام‌های لازم برای ساخت و ساز در حریم این مسجد و بنای تاریخی انجام شد، باتوجه به حساسیت موجود پس از صدور مجوزات لازم مجددا چند کارشناس در حوزه میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی از این بنا و محل ساخت و ساز بازدید به‌عمل آورند و مجوز برای ساخت و ساز صادر شد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بروجن یادآور شد: طبق قوانین و مقررات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساخت و ساز تا ارتفاع ۷.۵ متر در حریم قلعه مجاز اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بناهایی که ثبت ملی شده‌اند دخل و تصرف ممنوع است، بیان کرد: این بخش واگذار شده برای ساخت و سایز از ملک شخصی واقع در جنب قلعه است و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمی‌تواند مانع این کار شود و تنها بر رعایت حرایم باید نظارت کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا