توضیحات معاون فنی و اجرایی کاخ گلستان درباره مرمت باب عالی

آوج درخصوص مرمت و پاکسازی جداره‌های باب عالی در قسمت شمس‌العماره کاخ گلستان واقع در ناصرخسرو و روبه روی کوچه مروی گفت: این جداره‌ها که متعلق به دوره قاجار است اما در دوره پهلوی بازسازی،مرمت و بندکشی شده حساسیت‌های خودش را دارد.

به گزارش اشکان نیوز ، ما نمی‌توانستیم از روش «تَر» برای پاکسازی استفاده کنیم چون این جداره‌ها در ۴۰ سال اخیر پاکسازی نشده و انباشتی از دوده و گرد و خاک و فضله کبوتران و چربی بر روی آنها وجود داشته است.

اگر در پاکسازی جداره‌ها از آب استفاده می‌شد رطوبت در روزنه آجرها نفوذ می‌کرد و آلودگی‌ها را به عمق آن می‌برد. از سویی آلودگی‌های سطح بالاتر را بر روی آلودگی‌های سطح پایین انباشت می‌کرد.

در روش «خشک» هم از آجر ساب و آب ساب یا آب و سمباده به دلیل سطح وسیع آلودگی نمی‌توانستیم بهره ببریم.

استفاده از روش سند بلاست با دانه‌های شن هم در بناهای تاریخی امکان‌پذیر نبود. استفاده از بی‌کربنات به جای ماسه به دلیل ذرات ریزتر و آسیب‌رسانی کمتر هم به دلیل این که خیابان ناصر خسرو محل تجمع و رفت و آمد افراد و بازاریان است عملا میسر نبود و موجب نارضایتی کسبه می‌شد.

تنها روش مناسب استفاده از سمباده برای پاک کردن سطح بود که آن را بر روی قطعه فرز سوار کردیم و نرمترین شماره آن بهره بردیم.

مطمئنم باشید تمام مراحل احیا و مرمت کاملا کارشناسی و با کمترین آسیب و زیر نظر وزارتخانه انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا