رد ستارگان و برج کبوترخانه کینو

ثبت تصویری از رد نور ستارگان دور قطبی بر فراز برج کبوترخانه روستای کِینو توسط ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان

به گزارش اشکان نیوز ، گرچه در قدیم آسمانی پرستاره در این منطقه داشتیم. اما با توسعه شهری و صنعتی منطقه و گسترش آلودگی نوری، زیبایی‌های آسمان به دست فراموشی سپرده شده است. با کنترل آلودگی نوری باز هم می‌توانیم منظر آسمان را به شهرها بازگردانیم.

تصویر زیر با وجود آلودگی نوری، در شامگاه پنج‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ توسط ایرج صفایی ثبت گردیده است.
این برج با قدمت حدود ۲۰۰ سال یکی از برجهای کبوترخانه روستای کینو(قهنویه) بوده و در پایین ده قرار دارد. شوربختانه کینو ساختار روستایی خود را از دست داده است و امروزه یکی از محله های شهر مبارکه محسوب می‌شود. در دوران تسلط ترکان سلجوقی و غزنوی بر ایران حرف ک در بسیاری از واژه ها به ق تغییر یافته است. از این روی نام باستانی کینو امروزه به قهنویه تغییر یافته است. روستای کینو در شهرستان مبارکه و یکی از روستاهای باستانی منطقه لنجان بزرگ در جنوب غربی اصفهان است.

برجهای کبوترخانه در قدیم در کنار باغها و زمین‌های کشاورزی ساخته می‌شد. تا کبوترهای آزاد در آن لانه کنند و از فضولات آنها به عنوان کود در کشاورزی استفاده شود. این نوع از برجها معماری جالبی دارند. با مرمت و بهسازی این برجها هم می‌توان در کاربرد پیشین خود و در کشاورزی ارگانیک از آنها سود برد. هم می‌توانند به عنوان جاذبه گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرند. شهرستان مبارکه با بیش از ۳۵۰ بنای با ارزش تاریخی شناخته شده است، که تاکنون به همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبارکه ۳۵ بنا ثبت ملی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا