خانه پدری احمد محمود قربانی سودجویی

مجتبی گهستونی

محل تولد نویسنده مشهور ایرانی چقدر فروخته شد? در این یادداشت اسنادی از قولنامه ملک و نامه های شهرداری را ببینید:

چهار روز از تخریب خانه پدری احمد محمود نویسنده شهیر ادبیات داستانی ایران می‌گذرد. این خبر را نخستین در «میراث‌خبر» منتشر کردم و پس از آن خیلی زود در روزنامه های سراسری و خبرگزاری های مورد توجه قرار گرفت. مطالبه عمومی, معرفی عوامل تخریب‌ و پیگیری حقوقی بود.

فروش خانه پدری احمد محمود در امرداد ۱۳۹۹ کلید خورد و در شهریور همین امسال به قطعیت رسید. با آگاهی از فروش خانه پدری و محل تولد زنده یاد احمد محمود در نخستین زمان با رسانه‌ها مصاحبه کرده و هشدار دادم که هیچ تضمینی برای حفاظت از این خانه توسط مالک جدید وجود ندارد چرا که با نگاه تخریب و ساخت و ساز خریداری کرده.

خانه پلاک ۱۰۵ خیابان کافی (گشتاسب) در تاریخ ۱۷ امرداد ۱۳۹۹ در یک بنگاه معاملاتی به قیمت سه میلیارد تومان معامله و قولنامه به نام دو خانم با یک نام خانوادگی مشخص فروخته شد. این خریداران از اعضای خانواده‌ای هستند که دو روز پس از تخریب با آن‌ها دیدار و گفت‌وگو کردم و با ارائه مستندات مشخص شد تخریب ملک عمدی و بدون مجوز نهایی از شهرداری بوده است.

در مکاتباتی موجود شهرداری منطقه یک اهواز با دریافت پول از جمله یک فقره سی میلیون تومان و یک فقره دو میلیون و پانصدهزار تومان از مالک جدید نامه‌هایی برای استعلام از شرکت گاز، آب و برق، نظام مهندسی صادر می‌کند. اما در این میان با وجود مکاتبات متعدد از میراث‌فرهنگی و حتی تاکید در جلسات حضوری و آگاهی از اینکه با تخریب خانه مخالفت می‌شود، استعلامی از میراث فرهنگی انجام نمی‌شود. شهرداری حتی برای تخریب خانه‌های شالباف و کیانوش عیاری هم از میراث‌فرهنگی استعلام نگرفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا