چوب حراج شهرداری‌ها به میراث جهانی اصفهان و کاشان/حقوق عامه شامل میراث فرهنگی می شود؟

شهرهای اصفهان و کاشان نخستین مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. بازدید از جاذبه‌های این دو شهر به‌تنهایی آن‌قدر وسوسه‌انگیز است که مقصد گردشگری بسیاری از سیاستمداران و هیئت‌های اقتصادی و فرهنگی خارجی نیز می‌شود. مهمان‌های که هدف از سفرشان به ایران نه سیاحت و تفریح، بلکه سفرهای دیپلماتیک است.

به گزارش اشکان نیوز، رخدادشهر نوشت: اما بسیاری از این مهمانان دیپلماتیک هم تلاش می‌کنند حتی برای چند ساعت سفری کوتاه به اصفهان یا کاشان برای دیدن بخشی از میراث ملی و جهانی ایران داشته باشند. داشته‌های متعدد فرهنگی، تاریخی و طبیعی که در سایر کشورها با حفظ و حراست از آن‌ها منبع ارزآوری و اشتغال هستند. اما در استان اصفهان در خوش‌بینانه‌ترین حالت ازنظر مدیران شهری ویرانه‌های متروک یا بافت‌های فرسوده‌ای هستند که باید برای ساخت پاساژ، پارکینگ و پارک تخریب شوند تا جای آن چند بنای بی‌هویت برای فروش محصولات چینی فراهم شود. آن هم در شهرهای که قلب گردشگری ایران‌اند.

پیگیری قضایی هم مانع فعالیت شهرداری کاشان نشد

شهرداری کاشان چند روزی است، بدون استعلام از میراث فرهنگی مشغول ساخت‌وساز در حریم درجه‌یک مجموعه جهانی باغ فین کاشان است. فعالیتی غیرقانونی که پس از اخطارهای متعدد یگان حفاظت میراث فرهنگی و دستور قضایی همچنان ادامه دارد. چگونه شهردار کاشان این‌چنین آشکار قوانین را نادیده گرفته و باوجود پیگیری‌هایی قضایی فعالیت غیرقانونی در حریم مصوب اثر جهانی باغ فین را ادامه می‌دهد؟

چرا دادستان شهرستان کاشان به‌عنوان مدعی‌العموم به این رفتار غیرقانونی واکنش نشان نمی‌دهد؟

۱۳۹۹/۹/۲۹ شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهر کاشان،شهرداری کاشان را برای تخریب و تجاوز به حریم آثار تاریخی (بازار کاشان، خانه‌های تاریخی وثقی و مقدم) در پرونده پارکینگ چارسو محکوم کرد.پرونده‌ای که اگر شاکی خصوصی نداشت شاید مانند بسیاری از پروژه غیرقانونی دیگر شهرداری در کاشان ازجمله خانه بروجردی‌های کاشان همچنان بلاتکلیف باقی می‌ماند.

سکوت دستگاه‌های نظارتی بر قانون‌شکنی شهرداری‌ها

بی‌توجهی و اهمال دستگاه‌های نظارتی سبب شده تا شهرداری‌های استان اصفهان هیچ ابای از نقض قوانین ملی و بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی نداشته باشند.
هنوز چند ماه از مخالفت صریح شورای عالی معماری و شهرسازی با ساخت گذر در حریم جهانی میدان نقش‌جهان اصفهان نگذشته است که خبر می‌رسد. شهرداری کاشان در حال ساخت‌وساز در حریم مجموعه جهانی باغ فین است.

بیش از دو دهه شهرداری اصفهان بدون توجه به قوانین و ضوابط میراث فرهنگی میلیاردها تومان از پول شهروندان اصفهانی را برای ساخت گذری مغایر با قوانین میراث فرهنگی در منطقه ۳ شهرداری دود کرد.

پول‌های که به‌جای سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل، فضای سبز و… شهر اصفهان برای آزادی سازی خانه‌های مردم هزینه شد. خانه‌های که آزادسازی و تخریب آن‌ها با صرف میلیاردها تومان از پول شهر تنها یک نتیجه داشت و آن تخریب بخش قابل‌توجهی از بافت تاریخی واجد ارزش اصفهان. بافتی که می‌توانست یکی از مسیرهای گردشگری شهر اصفهان باشد.

ساخت برج جهان، هتل غیرقانونی چهارباغ، ساخت‌وساز در حریم درجه‌یک بقعه جعفریه و… تنها مشت نمونه خروار از رفتارهای فراقانونی شهرداری اصفهان در حوزه میراث فرهنگی، آثار ملی و جهانی است.

طی چند سال گذشته گویا شهرداری کاشان هم با الگو گرفتن از اصفهان در تخریب و تجاوز به آثار ملی و جهانی در رقابت با همتای اصفهانی است.

آثار جهانی استان اصفهان نیازمند حمایت ملی

در این شرایط استان اصفهان برای حفظ و حراست از آثار ملی و جهانی‌اش نیازمند حمایت ملی و ویژه است. چراکه این روزها علاوه بر حریم میدان نقش‌جهان،حریم مجموعه جهانی باغ فین نیز به‌شدت در معرض تهدید است. ساخت ساز غیرقانونی شهرداری‌ها در حریم آثار ملی و جهانی در استان اصفهان تبدیل به امری روزمره شده است. ساخت و ساز های غیرقانونی که در واقع چوب حراج زدن به آبرو و اعتبار ایران در حفظ و حراست از میراث جهانی است.

در حالی شاهد تکرار اتفاقاتی این چنین در حوزه میراث فرهنگی هستیم که آیت‌الله رییسی، رییس قوه قضاییه بارها و بارها در سخنانشان بر احقاق حقوق عامه و حفظ حقوق شهروندی تأکید کرده و گفته‌اند: «در حفظ حقوق عامه خط قرمز نداریم».

حال یا میراث ملی و جهانی استان اصفهان جز حقوق عامه و خط قرمز قوه قضاییه نیست یا اینکه شهرداری‌های استان اصفهان در نقض حقوق عامه و قوانین میراث فرهنگی مستثنی شده‌اند. چراکه نمی‌توان هیچ دلیلی برای این حجم از تخریب و فعالیت‌های غیرقانونی در حوزه میراث فرهنگی استانی که قطب گردشگری کشور است،پیدا کرد.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا