خانه احمد محمود در اهواز تخریب شد

در پی اخطارهای متعدد به شهرداری منطقه یک و مالک جدید خانه احمد محمود در اهواز تخریب می‌شود واقعاً فروختن هویت و میراث یک شهر از نظر شهرداری اهواز چند تومان می ارزد? تحریک و تشویق مالکان بناهای ثبت ملی به تخریب, از سوی شهرداری منطقه یک اهواز همچنان ادامه دارد.

مجتبی گهستونی: سرانجام خانه پدری احمد محمود و محل تولد ایشان برای همیشه تخریب شد. این خبر تلخ ناشی از رفتار دوگانه شهرداری اهواز و شهرداری منطقه یک آن شهر به همراه ناتوانی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در ارتباط گیری با شهرداری و شورای شهر اهواز است.

با وجود تلاش های اداره میراث فرهنگی اهواز و کوشش دوستداران میراث فرهنگی برای تشکیل پرونده ثبتی بنا و انجام مذاکرات متعدد با مالک جدید، اکنون شاهد تخریب خانه تاریخی احمد محمود هستیم.

همان ابتدایی که از ماجرا مطلع شدم از طریق پیامک به صورت نوشتاری و تصویری موضوع را به اطلاع معاون میراث فرهنگی کشور، معاون شهردار اهواز، شهردار منطقه یک اهواز، مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان، معاون میراث فرهنگی خوزستان، فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان و شهرستان اهواز و رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز رساندم. اما کار از کار گذشت و همه چیز تمام شد.

بی شک با توجه به تخریب چنین خانه‌هایی شهرداری اهواز و اداره میراث فرهنگی باید پاسخگو باشند. اداره کل میراث فرهنگی خوزستان وقتی نتواند لوح “اهواز شهر ملی مینای صبی” را با گذشت یک سال از آمدنش به اهواز, تحویل شهرداری بدهد نشان میدهد که برای جلوگیری از تخریب چنین خانه هایی ناتوان تر از همیشه است.

با وجود اینکه در سال ۱۳۹۹ شاهد تخریب خانه های پدری و محل تولد و زندگی بزرگانی چون کیانوش عیاری کارگردان مطرح سینمای ایران و احمد محمود از بزرگترین نویسندگان ادبیات ایران در اهواز هستیم، اثبات می شود که اداره میراث فرهنگی, شهرداری اهواز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان شهرسازی استان خوزستان هم در حفاظت از خانه مفاخر کوتاهی بخوانید عمدی می کنند.

نوشته های مشابه

به خوبی آگاه هستیم و میدانیم که این فجایع به تنها دلیلی که می‌توان برای آن متصور بود نگاه غلط شهرداری اهواز و به ویژه شهردار منطقه یک اتفاق می‌افتد. از طرف شهرداری منطقه یک و شهرداری اهواز با این عمل نشان داد که اراده‌ای برای حفاظت از بناهای تاریخی و بافت ارزشمند این شهر وجود ندارد. بارها از زبان مالکان شنیدیم که شهرداری اهواز آنها را تشویق به تخریب و مانع شدن از ثبت ملی کرده است. اکنون هم هیچ اراده‌ای برای حفظ بافت تاریخی در مدیریت شهری وجود ندارد.

مکاتبات متعدد با شهرداری و گفتگو های طولانی نتیجه ای در بر نداشته. از سوی اداره میراث فرهنگی اهواز و دوستداران میراث فرهنگی خوزستان، با شورای شهر جلسه گذاشته شده و رییس شورای شهر هم نامه ای را پاراف کرد و که بدون نظر میراث فرهنگی کاری انجام نشود. در جلساتی با معاون شهرسازی و معماری شهردار هم مکاتبه و گفتگو فراوان شد ولی شهرداری منطقه یک اعلام می کند که این نامه ها دردی از کم درآمدی شهرداری منطقه یک دوا نمی کند.

فروختن میراث و هویت یک شهر چند تومان می ارزد?

بارها شنیده شده شهرداری از مالکان بناهای ثبت ملی خواسته به هر طریقی بنا را از ثبت خارج کنند تا برایشان پروانه ساخت صادر شود.

تخریب خانه های پدری احمد محمود و کیانوش عیاری در منطقه یک و بافت تاریخی این شهر ضربه ای جبران ناپذیر به پیکره فرهنگی اهواز و دنیای فرهنگ و هنر در خوزستان و ایران است. بنابراین پیگیری حقوقی برای جلوگیری از حجم گسترده تخریب توسط شهرداری اهواز باید سریعاً انجام شود. شهرداری اهواز فقط به دنبال کسب درآمد از پروانه ساخت و ساز و فروش تراکم است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا