آیا خلیل ملکی نبش قبر شده است؟! /مسجد فیروزآبادی رکورد گورستان ابن‌بابویه در جابه‌جایی قبرها را شکست! 

نوشته فرزانه ابراهیم‌زاده

آیا خلیل ملکی نبش‌قبر شده است؟ این سئوالی که در مواجه با وضعیت قبر این نویسنده، نظریه پرداز و فعال سیاسی معاصر به ذهن می‌رسد. قبر خلیل ملکی بعد از پنجاه و یک سال که از مرگش می‌گذرد، حدود سی متر جابه‌جا شده و با سنگی متفاوت از سنگ اولیه، از زیرزمین یکی از ساختمان‌های مسجد فیروزآبادی به سالن محل دفن سیدرضا فیروزآبادی منتقل شده است؛ تقریبا با کمتر از ۱۰ متر فاصله از قبر دوست قدیمی‌اش جلال‌آل احمد.

پرسش این‌جاست که آیا در محل جدید، بقایای پیکر خلیل ملکی دفن شده است؟ اگر چنین است، یعنی او را نبش قبر کرده‌اند و باز سوال پیش می‌آید که کی؟ چرا؟ و با کدام مجوز شرعی و قانونی؟ اما اگر پیکر ملکی همان جای قبلی است و در سالن اصلی فقط یک سنگ خشک و خالی وجود دارد یا زیر سنگ فرد دیگری به خاک سپرده شده، علت نصب سنگی به نام خلیل ملکی در جایی که هیچ ربطی به او ندارد، چیست؟

نکته عجیب‌تر این‌که در زیرزمین مقابل سالن اصلی، قبرهای زیادی وجود دارد که همه سرجای خود هستند و فقط قبر خلیل ملکی مفقود شده است. خبر گم شدن سنگ قبر او که از سنگ مرمر سفید بود، در روزهای پایانی سال ۹۸ منتشر شد که البته لابه‌لای اخبار مربوط به شیوع بیماری کوید ۱۹ و بسته شدن مساجد مسکوت ماند تا ۲۵ مرداد ماه دوباره انتشار یافت.

این که سنگ مزاری بعد از پنجاه سال حرکت کند یکی از نادرترین اتفاق‌هایی است که گویا فقط در گورستانهای تاریخی تهران می‌توان آن را دید. همین چند روز پیش یکی دیگر از دوستان در مطلبی از حرکت چند قدمی سنگ مزار شیخ مهدی نوری و پسرش سرهنگ محمود کیانوری در ابن‌بابویه نوشته بود. اتفاقی که البته در مسجد فیروزآبادی رکورد جابه‌جایی را شکست. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در زیرزمینی را که مزار ملکی و مزارهای دیگری در آن قرار دارد، قفل زده‌اند و مانع‌های فیزیکی جلوی آن گذاشته‌اند.

مطمئناً در پس این اتفاق عجیب، دلایلی وجود دارد که ممکن است موجه یا ناموجه باشد. در هر صورت خلیل ملکی کسی نیست که بتوان قبر یا سنگ قبر او را بدون هیچ توضیحی چند ده متر جابه‌جا کرد!

نوشته های مشابه

عکس‌های سنگ قبر جدید و قدیم خلیل ملکی را اینجا ببینید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا