سکوت اختیاری یا اجباری؟ /دلیل سکوت میراث فرهنگی درباره حکم دادگاه پرونده چارسو چیست؟

دلیل سکوت عجیب "مهران سرمدیان"، مسئول اداره میراث فرهنگی کاشان درباره آخرین وضعیت پروژه غیرقانونی تجاری چارسو چیست؟ با گذشت یک هفته از صدور حکم دادگاه تجدید نظر و محکومیت شهرداری کاشان، ارگان میراث فرهنگی هیچگونه اطلاع رسانی درباره این موضوع نکرده تا این سکوت و پنهان کاری بیشتر به نفع متخلفان این پروژه باشد. و این سوال پیش آید آیا این سکوت اختیاری است یا اجبار و سفارشی در پی دارد؟

به گزارش اشکان نیوز ، صدور حکم پرونده پروژه غیرقانونی چارسو که در حریم بازار کاشان و دو خانه قبلی مقدم و وثقی در حال احداث بود بعد از ۲۵ ماه تاییدی بر تمام اخبار و پیگیری های رسانه ها و دوستداران میراث فرهنگی در این مدت بود ولی اداره میراث فرهنگی کاشان با سکوت و عدم اطلاع رسانی شفاف به گونه ای رفتار کرده که انگار از این موفقیت حقوقی خود ناراحت است! و مردم را در جریان آخرین وضعیت پروژه قرار نمی دهد.

نکته قابل تامل این است که در روز چهارشنبه هفته گذشته شهردار کاشان در نشست خبری خود با اعلام قانونی بودن فعالیت خود با متهم کردن رسانه های پیگیر اعلام کرد،”دو جریان جریان منفعت طلب و سیاه نما در پرونده چارسو نقش آفرینی می کنند” ولی با ابلاغ حکم دادگاه در روز پنجشنبه حقیقت برای همگان مشخص شد.

هرچند شهرداری در یک جوابیه نادرست اصالت حکم دادگاه را زیر سوال برد‌ و حضور مهران سرمدیان مسئول میراث فرهنگی کاشان در شامگاه شنبه در گفتگو با رسانه تصویری شهرداری به جای پاسخگویی به رسانه های پیگیر بر ابهامات این ماجرا افزود.

پنهان کاری، سکوت و ارائه اطلاعات غلط درباره قانونی بودن مجوزات توسط میراث فرهنگی کاشان در پروژه تجاری غیرقانونی در مجاور خانه بروجردی ها هیچگاه از اذهان مردم پاک نخواهد شد؛ بنابراین سکوت و عدم اطلاع رسانی شفاف درباره حکم دادگاه چارسو بعد از دو سال نگرانی هایی را بوجود می آورد که نکند این پروژه هم بر خلاف ضوابط قانونی تکمیل شود.

گفتنی است پروژه غیرقانونی پارکینگ تجاری چارسو بدون داشتن تایید نقشه های معماری توسط میراث فرهنگی، بدون مجوز کمیسیون ماده پنج، بدون پروانه ساختمانی و عدم حضور ناظر فنی میراث فرهنگی با وجود چهار مرتبه تخریب بخش هایی از خانه مقدم و پنج حکم قضایی برای توقف تاکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است!

درباره اتفاقات حوزه میراث فرهنگی کاشان و نوع واکنش و اتفاقات پیرامون این اداره مطالب تکمیلی منتشر خواهد شد، ولی با وجود اینکه وزارت میراث فرهنگی از نبود بودجه کافی و حمایت های لازم ارگان ها برای برخورد با متخلفان در این حوزه رنج می برد شواهد نشان می دهد در کاشان مسئولان این اداره هم از پیگیری دوستداران میراث فرهنگی و رسانه ها با وجود هجمه ها و فشارهای برخی نهادهای ثروت و قدرت در صیانت از آثار تاریخی صورت می گیرد، رنج می برد و هیچ حمایتی از آنها نمی کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا