داستان تولید واکسن آنفلوآنزای ایرانی! مشکل کار کجاست؟

وحید دستجردی، وزیر بهداشت، مهر ۱۳۸۸: واکسن آنفلونزای خوکی در سه مرکز سازنده واکسن در کشور تولید شده و تا اردیبهشت سال آینده واکسن آنفولانزای A مورد نیاز مردم را تولید می کنیم.

وحید دستجردی وزیر بهداشت، اردیبشهت ۱۳۹۰: برنامه تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا آغاز شد که مرحله تولید آزمایشگاهی آن موفق بوده و در حال صنعتی کردن تولید این واکسن حیاتی هستیم.

ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، اردیبهشت ۱۳۹۱: واکسن آنفلوآنزای وسیع‌الطیف در کشور ساخته شد و ایران پس از آمریکا دومین کشور موفق جهان در این زمینه است. این موفقیت استراتژیک برای کشور در عرصه های علمی بین المللی قلمداد می شود. به دلیل داده های محرمانه آن، از انتشار جزییات ساخت این واکسن صرف نظر کرده‌ایم.

دکتر قانعی، معاون تحقیقات و فن‌آوری وزارت بهداشت، مهرماه ۱۳۹۱: واکسن آنفلوآنزا آبان ماه از سوی وزیر بهداشت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال تولید افتتاح می شود. ما طبق قولی که داده بودیم واکسن را امسال تولید کردیم اما باید برای استفاده آن بر اساس سخت گیری های خوبی که از سوی سازمان غذا و دارو اعمال می شود، عمل کنیم. این محصول با نوع خارجی اش همتراز است و در صورتی که مشکلی برای آن وجود نداشته باشد امکان صادرات هم دارد.

صابرفر، مدیر پروژه تولید واکسن آنفولانزا، تیرماه ۱۳۹۲: طرح پروژه تولید واکسن آنفلوانزا از سال ۷۸ در انستیتو پاستور کلید خورد و قرار شد در سال ۸۱ با هزینه یک میلیارد تومانی طرح پایلوت این پروژه انجام شود. این طرح هم اکنون به مرحله صنعتی رسیده و تولید واکسن آنفلوانزا به میزان ۱۰۰ هزار دوز در سال آغاز شده است که با ایجاد امکانات جدید و توسعه ظرفیتها می توان آن را به رقم ۴ میلیون دوز در سال ارتقا داد.

صابرفر، مجری طرح کلان ملی تولید واکسن آنفلوانزا، خردادماه ۱۳۹۳: واکسن آنفلوآنزای تولیدی تا مرداد ماه سال‌ جاری در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و در صورتی که صحت و سلامت آن تایید شود، مردم از این پس، از محصول ایرانی دارای کیفیت مشابه نمونه خارجی برای درمان بیماری خود استفاده خواهند کرد. با سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات ارایه شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجموعا با صرف ۱۵ میلیارد تومان در این پروژه علاوه بر تحقق خودکفایی در تامین این واکسن، ۶۰ فرصت شغلی جدید نیز ایجاد شده است.

صابرفر، رئیس پروژه تولید واکسن آنفلوانزای مرغی، خرداد ۱۳۹۵: سرانجام پس از تلاش بی‌وقفه چند ساله، همه مراحل آزمایشگاهی و تولید اولیه این واکسن را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم به گونه‌ای که یک میلیون دوز واکسن آنفلوانزای مرغی به‌صورت بومی در پارک فناوری پردیس تولید شد. بعد از ماه مبارک رمضان و زیرنظر وزارت بهداشت، واکسن تولید شده در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تحت تست بالینی قرار می‌گیرد و درصورت تایید، پاییز امسال وارد چرخه دارویی کشور می‌شود.

محمود شیخ زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی فناوری رئیس‌جمهور، تیرماه ۱۳۹۶: تولید واکسن آنفلوآنزا برای اولین بار در ایران به وسیله شرکت دانش‌ بنیان انجام شده که در مراحل آخر تست قرار دارد و تأییدیه‌ آزمایشی خود را از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و همچنین سازمان جهانی بهداشت اخذ کرده است. این واکسن در مهر ماه امسال و یا در بهمن ماه به تولید انبوه می رسد و در مراحل آخر اخذ تأییدیه‌های تجاری است.

صابرفر، مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده واکسن آنفولانزای ایرانی، بهمن ۱۳۹۸: ما بعد از ۱۰ سال توانستیم دانش فنی واکسن آنفلوآنزای ایرانی را بدست آوریم و آن را به تولید برسانیم. تمام تاییدیه ها و مجوزهای تولید واکسن آنفولانزا اخذ شده است و قرار است از شهریور سال آینده وارد بازار شود. با وجود اینکه این واکسن هنوز به تولید نرسیده ولی متقاضی در کشورهای دیگر دارد.

ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، ۱۰ مهر ۱۳۹۹: واکسن آنفلوآنزا در کشور تا آبان‌ تولید می‌شود و تا پایان سال می‌توان تمام نیاز کشور را با تولید داخلی برطرف کرد.

شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، ۱۶ مهر ۱۳۹۹: هدف این است که تا سال آینده واکسن آنفلوآنزای هم در داخل کشور تولید شود. به دلیل تحریم، برخی از مواد اولیه مورد نیاز به موقع به دست شرکت‌های دانش بنیان نرسید، اما در سال آینده واکسن آنفولانزای ایرانی تولید می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا