وقتی معدن تاریخِ ارسنجان را می‌جود

تنها سد قوسی هخامنشی استان فارس و حتی ایران در ارسنجان در نزدیکی روستای نعمت آباد قرار دارد.

به گزارش اشکان نیوز ، نکته فاجعه‌بار آن که بخش شرقی این سد هخامنشی برای کشیدن جاده‌ی روستا در گذشته تخریب شده، بخش مرکزی آن هم که در مسیر رودخانۀ فصلی قرار گرفته بر اثر سیلاب‌های فصلی و به دلیل ایجاد کانال آبرسانی کشاورزی نابود شده است.

اما اینک بخش غربی سد هم در جریان ایجاد معدن و فعالیت‌های استخراج سنگ از کوه همجوار به شدت آسیب دیده و روی سطح آن تسطیح شده و تکه-سنگ‌های بزرگی پیرامون و روی آن ریخته شده است.

این تنها اثر این مجموعه نیست که با فعالیت معدن‌کاری دچار بحران شده اینجا به گفته کارشناسان شامل گورهای سنگ‌چین(خرفت‌خانه‌ها) دوره‌پسا هخامنشی و مطمئنا دوره ساسانی است که با تداوم فعالیت معدن‌کاران در راس کوهی که این آثار وجود دارد، احتمال از بین رفتن کامل آنها تقویت می‌شود.

یک تپه به نام تُل قَلاتِ جلودر با آثار پیش از تاریخ (باکون، بانش)،دوره هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی هم وجود دارد که به احتمال خیلی زیاد این تپه در دوره هخامنشی و ساسانی یک برج نگهبانی بوده است. این تپه قدمتی حدود ۶ هزار سال دارد.

تُل قلات اثر ثبت ملی است که دقیقاً به کوهی چسبیده و معدن در حال از بین بردن آن است.تپه در شرق معدن به فاصله ۵۰ متری از آن قرار دارد و با تپه جلودر حدود ۷۰۰ متر فاصله دارد.

یک آسیاب با برج دوقلو هم از دوره قاجاری در جوار رودخانه‌ای است که سد قوسی هخامنشی بر روی آن قرار دارد. این اثر ثبتی هم به حال خود رها شده است.

یک محوطه پیش از تاریخ هم از دوران باکون وجود داشته که به دلیل کشت و زرع از بین رفته و دیگر اثری از آن نیست. و در کنار اینها یک مجموعه بزرگ شهری به فاصله ۷۰۰ متری تا یک کیلومتری این مجموعه بوده که به احتمال قوی گورهای سنگ چین(خرفت‌خانه‌های) یاد شده در ارتباط با مراسم تدفین این مجموعه شهری هخامنشی-ساسانی بوده که این شهر همان تپه جلودر است. پیش‌تر پایه ستونی در تپه جلودر یافت شده که در ارسنجان نگهداری می‌شود.
برسد به دست مسئولان میراث فرهنگی استان فارس

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا