همزمان با ایام سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی انجام شد؛ رونمایی از کتاب «پژوهشی در ترور حاج‌قاسم»

همزمان با ایام سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، کتاب «پژوهشی در ترور حاج‌قاسم»، نوشته‌ی خلیل همایی‌راد رونمایی شد.

به گزارش اشکان نیوز ، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علوی وزیر اطلاعات، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علیدادی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، دکتر زینی‌وند استاندار کرمان و جمعی دیگر از مقامات و مسئولین استانی، عصر سه‌شنبه شانزدهم دی‌ماه، کتاب «پژوهشی در ترور حاج‌قاسم»، نوشته‌ی خلیل همایی‌راد، رونمایی شد.

کتاب همایی‌راد جانباز دفاع مقدس و مدیرکل سابق امنیتی و سیاسی استان کرمان در مقدمه‌ی کتاب درباره‌ی مجموعه یادداشت‌هایش با محوریت موضوع شهادت حاج‌قاسم توضیح مبسوطی داده است.

وی که این کتاب را در طول چهل روز متوالی در بهار امسال به رشته‌ی تحریر درآورده است، می‌گوید: «دو روز پس از شهادت سردار، یادداشتی با عنوان «اسطوره‌ای به نام حاج‌قاسم» نوشتم و مجدداً یک هفته‌ بعد، یادداشت دیگری با عنوان «حاج‌قاسم یک منشور بود» را به رشته‌ی تحریر درآوردم، که هر دو، در همان زمان در رسانه‌ها منتشر شدند».

همایی‌راد دلیل نوشتن کتاب را اما به نگاه و تحلیل ویژه‌اش از رویداد ترور مربوط می‌داند که در سومین یادداشت خود آن را مطرح کرده است. یادداشت سوم که در هفتم فروردین ماه امسال با عنوان «ترور حاج‌قاسم و نظریۀ اثر پروانه‌ای» منتشر می‌شود، به‌دلیل «طرح نظریه‌ی اثر پروانه‌ای (butterfly effect) و نظریه‌ی آشوب (chaos – theory)» و بحران کنونی در جهان که می‌تواند با حادثه‌ی ترور مرتبط باشد، بازتاب فراوانی داشته است.

نویسنده‌ی کتاب پژوهشی در ترور حاج‌قاسم بیان می‌کند: «اگر چه ۳۸ سال با حاج‌قاسم آشنایی داشتم، اما در جریان مطالعات کتابخانه‌ای، بررسی اسناد و مدارک مستند و گفت‌وگو با دوستان و همراهان و بستگان شهید، توانستم ابعاد جدیدی از این شخصیت کم‌نظیر را کشف کنم».

وی می‌افزاید: «از سوی دیگر تصور می‌کنم که ماجرای زندگی و ترور حاج‌قاسم درگذر زمان می‌تواند در معرض چند تهدید باشد و یکی از انگیزه‌هایم در این کتاب، پیشگیری از آسیب‌های احتمالی از آن جمله: «کم‌رنگ شدن، کینه‌ورزی، خارج نمودن سردار از یک الگوی قابل‌دسترس، تحریف تاریخ و مصادره به نفع یک جریان خاص» است».

همایی‌راد در این مقدمه‌ با اشاره به سوابق مطالعاتی خود در «حوزه‌ی امنیت و رسانه» به شیوه‌های گردآوری و تحلیل این رویداد و شخصیت حاج‌قاسم که ابعاد گوناگون و گسترده‌ای داشته است، می‌نویسد: «برای پرهیز از فروافتادن در دام‌ پیش‌داوری، تلاش نمودم در این پژوهش از منابع متعدد اعم از مصاحبه یا مطالعه‌ی اسناد و مدارک بهره ببرم و در حد بضاعت خویش، از روش تقاطع اخبار که در سیستم‌های امنیتی و رسانه‌ها، برای پردازش و بررسی صحت ‌و سقم آن‌ها تا مرحله‌ی تبدیل به اطلاعات انجام می‌شود، بهره ‌گیرم. مثلاً وقتی خواستم در مورد تاریخ تولد واقعی، نه شناسنامه‌ای حاج‌‌قاسم بنویسم، سعی نمودم از اطلاعات مستند بی‌بی هاجر خواهر حاج‌قاسم، به‌عنوان نسب‌شناس خبره‌ی ایل سلیمانی استفاده کنم. با اقوام و دوستان و هم‌رزمان شهید صحبت نمایم. فاصله‌ی بین خواهران و برادرانش را بررسی کنم حتی تقیّد مادر سردار به رعایت دو سال شیردهی به فرزندانش، به‌عنوان یک تکلیف شرعی را مورد ملاحظه قرار دهم. محل دقیق تولد حاج‌قاسم در روستای زردالوئیه، به‌عنوان یک قرینه مورد توجه‌ام باشد و این‌که ایل، در کدام فصل سال در آن منطقه ساکن می‌شد و اتراق می‌کرده است و…».

وی در عین‌حال این نکته را هم از نظر دور نمی‌دارد که: «در کنار اطلاعاتی که با همت برخی اعضای خانواده و هم‌رزمان و دوستان حاج‌قاسم در مورد مهاجرت به کرمان، تحصیل، کار و ورزش، تا ورود به سپاه و مربیگری و فرماندهی در دفاع مقدس و مقابله با تروریست‌های منطقه‌ای به‌دست آوردم، تلاش نمودم فرضیه‌ی ارتباط ترور حاج قاسم و همراهانش را با آشوب کنونی در جهان بررسی کنم لذا آنچه پیش روی شماست، صرفاً گردآوری خاطرات پیرامون سردار سلیمانی نیست»!

همایی‌راد با بیان این‌که کتاب حاضر به چهار زمینه‌ی: «زندگی سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی / حادثه‌ی ۱۳ دی ۹۸ و ریشه‌های ترور سردار و همراهانش / نظریه‌ی آشوب و اثر پروانه‌ای / (و) بحران کنونی در جهان با نگاه تمدنی» می‌پردازد، معتقد است: «این چارچوب، مانند چهار دیوار باغی هستند و مطالب مطرح شده در کتاب، همانند درختانی که هر کدام به یکی از وجوه آن، مربوط می‌شوند. مثلاً برای جامعه‌ی امروز یا فردا و فرداهای دور، شناخت حاج‌قاسم، اصل و نسب او، وابستگی او به ایل، تأثیرپذیری از فرهنگ عشایری، چگونگی ورود به سپاه و جنگ و مسئولیت‌هایش در دوران دفاع مقدس و پس از آن، ازجمله تأمین امنیت شرق و مبارزه با کاروان‌های مواد مخدر، رفتارش با دوستان، خانواده‌ی شهدا و ایثارگران، با مردم، با جوانان، با کسانی که ظاهراً بدحجاب محسوب می‌شوند، رفتارش با زیردستان، با فرماندهان، با ولی‌فقیه و رهبری، با روستائیان و هم‌ولایتی‌ها، رفتار و عملکردش هنگام وقوع سیل خوزستان، رفتارش با دشمنان، با ایزدیان، کردها و اهالی موصل و بارزانی‌ها، با حشدالشعبی عراق و جبهه‌ی مقاومت در لبنان و سوریه و یمن و افغانستان و… برخوردش با رزمنده‌ی دیروز که گرفتار شده و پایش لغزیده، یا بیمار شده، رویکردش با موضوع اربعین، با عتبات، با عربستان، با روسیه و ده‌ها موضوع دیگر، در قالب خاطرات و مثال‌هایی مطرح می‌شوند؛ همانند درخت‌ها و بوته‌های روئیده در این باغ و به سه ضلع دیگر نیز، با همین شیوه می‌پردازم و تلاش می‌کنم تا مفهوم جدید و رابطه‌ی منطقی بین این اضلاع برقرار نمایم».

وی با بیان این‌که در این مجموعه یادداشت‌ها وضعیت کنونی جهان را به آشوب تشبیه کردم و به دنبال چرایی آن بودم خاطرنشان می‌کند: «با این پیش‌فرض که خوانندگان کتاب را طیف متنوعی از صاحبان اندیشه تشکیل می‌دهند، به‌قدر وسع خود تلاش نمودم تا گستره‌ی شواهد و قرائن را به مسائل دینی و برداشت‌های مذهبی و مستندات تاریخی محدود نسازم… در جامعه‌ی ما کسانی هستند که در پی هر رخدادی در زندگی خویش یا در اجتماع، به‌دنبال حکمت و چرایی آن می‌گردند».

آن‌چه که از عنوان و مقدمه‌ی «پژوهشی در ترور حاج‌قاسم» برمی‌آید، این است که همایی‌راد کتاب را به قصد رمزگشایی تحلیلی از شخصیت و رفتار سپهبد شهید، و دلیل ترور او نوشته است، که قطعا مخاطبان خاص خود را دارد. او با این‌حال تصریح می‌کند: «حاج‌قاسم در واقع‌بینانه‌ترین نگاه، هم‌چنان‌که مقام معظم رهبری فرمودند، صاحب یک مکتب بود و پرداختن به ابعاد مختلف شخصیت او، چون صید صدف، در میان‌ اقیانوسی پهناور است و پیشاپیش از اصحاب اندیشه و قلم، به‌دلیل بضاغت اندک خویش و کاستی‌های آن عذرخواهم و از همه‌ی کسانی که در این پژوهش مرا یاری نمودند صمیمانه سپاس‌گزارم».

کتاب «پژوهشی در ترور حاج‌قاسم» با عنوان فرعی «شرح یادداشت ترور حاج‌قاسم و اثر پروانه‌ای» را انتشارات حضرت رقیه در ۳۲۹ صفحه منتشر کرده است.

انتهای پیام/فردای کرمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا