حال ناخوشِ کلیسای “سنتاباربارا” سد دز  /غفلت وزارت نیرو از یک جاذبه گردشگری

اکنون این کلیسا متولی ندارد. ضروری است وزارت نیرو با کمک و هم‌اندیشی شورای خلیفه‌گری، میراث‌فرهنگی و شاید سفارت ایتالیا این کلیسا را مرمت و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مورد بازدید عموم قرار دهد.

به گزارش اشکان نیوز ، اندیمشک یکی از شهرهای زیبای شمال استان خوزستان است. در محوطه سد مشهور دز کلیسایی بنام” سانتابار بارا” قرار دارد که با ورود مهندسین سدسازی ایتالیایی در سال ۱۳۳۸ در بالاترین نقطه سد ساخته شد.

کلیسای سانتا باربارا یا کلیسای سد دز یکی از دو کلیسای ساخته شده توسط کارکنان ایتالیایی سد دز در اندیمشک است. یکی از کلیساها در کنار سد دز و دیگری داخل شهر ساخته شده که کلیسای داخل شهر در سال ۸۶ تخریب شد.

کلیسای سد دز مختص ایتالیایی‌ها و کارکنان مسیحی سد دز و راه آهن اندیمشک بود و تنها کلیسای بازمانده در شمال استان خوزستان است که تا سال ۱۳۷۹ که آخرین خانواده مسیحی کارمند سد دز حضور داشت مورد استفاده بود.

دو لوح سنگی و فلزی در محوطه سد دز و کلیسای داخل شهر قرار داشت که روزهای یکشنبه خانواده‌های مسیحی برای درگذشتگان سد‌دز طلب آمرزش می‌کردند.

اما اکنون این کلیسا متولی ندارد. ضروری است وزارت نیرو با کمک و هم‌اندیشی شورای خلیفه‌گری، میراث‌فرهنگی و شاید سفارت ایتالیا این کلیسا را مرمت و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مورد بازدید عموم قرار دهد.

ظاهراً حدود هشت تن از ایتالیایی‌ها هم در پایین دست به خاک سپرده شدند و این مجموعه هنوز خانه‌های مسکونی و سینمای آن زمان را دارد که با مرمت این مجموعه به عنوان بخشی از تاریخ سدسازی ایران و تاریخ صنعت اندیمشک می‌توان در کنار سد به جذب گردشگر پرداخت.

کلیسای دیگر ایتالیایی‌ها هم در مرکز شهر اندیمشک قرار داشت.این کلیسا نیز تا سال ۸۲ عام‌المنفعه و فاقد سند رسمی مالکیت بود اما در این سال توسط انجمن آشوری- کلنی تهران به ثبت رسید.

این کلیسا یکی از نمونه‌های نادر معماری مینیمال در ایران بوده که نبش خیابان انقلاب و صفر احمدی در منطقه ۱ و بخش ۴ شهرداری قرار داشت و توسط خانواده‌های آشوری و ارمنی و پرسنل شرکت‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفت که آب انبار هم داشت. ظاهراً در بهمن ۱۳۸۶ این بنا توسط شخصی با نام مسعود رضایی میرقائد با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان از خلیفه‌گری کاتولیک آشوری کلانی خریداری شد و پس از آن تخریب و تبدیل به ساختمان دیگری شد.

اکنون فعالان میراث فرهنگی اندیمشک خواهان رسیدگی جدی به وضعیت کلیسای سد دز به عنوان بخشی از تاریخ این شهر هستند. که کلیسای کوچکی است و هزینه‌ی چندانی را هم در بر نمی‌گیرد. آنها می‌گویند وزارت نیرو موظف است با شورای خلیفه‌گری و میراث فرهنگی از تخریب این بنای ثبتی جلوگیری و آن را مرمت کند. آنها موضوع را در خلیفه‌گری جنوب و اصفهان و تهران پیگیری کردند و حتی نزد شورای خلیفه‌گری آشوری‌ها و کاتولیک‌های اهواز هم رفته‌اند اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیدند.

پ.ن: ذکر این نکته ضروری است که وزارت میراث فرهنگی همواره با مراکز مورد احترام سایر ادیانِ هموطنان ایرانی در تعامل و حاضر به همکاری است اما متأسفانه در برخی موارد این مراکز خود اقدام به فروش یا رها کردن ملک می‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا