درخواست انجمن باستان شناسی از وزارت میراث فرهنگی؛ از «پوآرو»؛ باستان شناس جعلی شکایت کنید

رئیس انجمن باستان شناسی ایران با انتقاد از فعالیت های «پوآرو؛ باستان شناس جعلی» در فضای مجازی از معاونت میراث فرهنگی خواست تا نسبت به فعالیت های این فرد و افراد خاطی مشابه شکایت شود.

به گزارش اشکان نیوز ، محمداسماعیل اسمعیلی جلودار رئیس انجمن علمی باستان شناسی ایران در نامه‌ای به محمدحسن طالبیان معاون وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت:

متأسفانه برخی از افراد سودجو و فرصت طلب، از شرایط اقتصادی نامطلوب کشور سو استفاده کرده و با هزاران حیله و فریب مشغول کلاهبرداری از آن دسته شهروندنماهایی هستند که آگاهی چندانی نسبت به اهمیت و ماهیت میراث فرهنگی، به ویژه محوطه‌ها و تپه‌های باستانی ندارند. گرچه تاکنون حفظ و حراست از این محوطه‌ها و تپه‌های باستانی ارزشمند یکی از دغدغه‌ها و ملال‌های همیشگی آن وزارتخانه، شهروندان و هموطنان میراث دوست کشور بوده اما کمتر محوطه باستانی است که از گزند فعالیت‌های غیر قانونی و محرمانه به دور مانده باشد. با وجود این مشکلات، مشکلی جدی تر با توسعه فضای مجازی و افزایش حضور شهروندان در این فضاها شکل گرفته است؛ به گونه‌ای که تبلیغات نادرست در فضای مجازی باعث شده تا این بار تهدیدی بس خطرناک‌تر و سهمگین‌تر متوجه میراث فرهنگی کشور و به ویژه محوطه‌ها و تپه‌های باستانی شود،

چند ماه پیش، انتشار خبر به راه افتادن گروهی از افراد سودجو و غفلت زده در بیابان‌های اصفهان جهت گنج یابی، باعث درد و رنجی عظیم در نزد میراثیان و فرهنگ دوستان ایران شده بود که با هوشیاری و گوشزد کردن این واقعه و اعلام آن به مراجع ذیصلاح، عاملان و آمران آن به قوه قضائیه معرفی و برخوردهای قانونی با ایشان صورت گرفت. اما متأسفانه به تازگی، آقای «ک. ب» یعنی همان فردی که مسئول راه اندازی برنامه اصفهان بود، بار دیگر در فضای مجازی با عنوان مضحک «پوارو» در حال فعالیت و انحراف اذهان عمومی نسبت به ماهیت و اهمیت میراث ملی و فرهنگی کشور و محوطه‌های باستانی است.

به نحوی که در برخی از برنامه‌های زنده وی در فضای اینستاگرام نزدیک به ۲۰ هزار تن شرکت کرده اند. متأسفانه او با نام بردن از برخی از بزرگان باستان شناسی ایران و نیز با ادعای جعلی مبنی بر باستان شناس بودن (!) در حال انحراف اذهان عمومی و نابودی میراث ملی و فرهنگی این مملکت است که ارزشی فرازمانی و فرا مکانی دارد. باید توجه داشت تهدید این میراث تهدید هویت اصیل ایرانی – اسلامی ساکنان این سرزمین است؛ چراکه ملتی که برگه‌های هویت و شناسنامه‌های کهن شأن، این چنین توسط عده‌ای بی مایه و بی پایه به بازیچه گرفته شود، نه تنها مورد سرزنش و ملامت آیندگان قرار خواهند گرفت، بلکه در مواجهه با کوچک‌ترین کشمکش‌های هویتی که قطع یقین در آینده پیش خواهد آمد، چاره‌ای جز واگذاردن قافیه به رقبایی که هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند، نخواهد داشت.

از این رو گرچه همکاران عزیز و گرانقدر یگان حفاظت آن وزارتخانه به صورت شبانه روز مشغول حفظ و حراست فیزیکی از میراث ارزشمند و مهم ایران اسلامی عزیز هستند، امروزه جبهه دیگری در فضای مجازی گشوده شده است که اگر به سرعت و به دقت مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرد قطعاً تمامی زحماتی که همکاران عزیز و همچنین همه میراث دوستانی که تاکنون در جهت حفاظت از این میراث به انجام رسانید مانده به ورطه نابودی رفته و آسیب جدید و جدی‌ای بر این آثار ارزشمند تاریخی و باستانی وارد خواهد آورد.

به همین علت، انجمن علمی باستان شناسی ایران بر اساس وظیفه بنیادی خود و به نمایندگی از باستان شناسی ایران و همچنین میراث دوستان کشور، به عنوان برترین نهاد علمی رسمی و قانونی ایران از جنابعالی تقاضا دارد تا در اسرع وقت نسبت به شکایت از فرد یا افراد خاطی در مراجع قضائی دادسرای فرهنگ و رسانه اقدام و همچنین هماهنگی‌ها و رایزنی‌های لازم جهت رصد بیشتر فضای مجازی از سوی یگان حفاظت و حراست وزارت میراث فرهنگی کشور صورت دهد تا دیگر شاهد چنین اقدامات ناپسند و نادرستی نباشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا