طرح‌های مالیاتی مجلس و بخشی از حاکمیت برای گرفتن پول زور از ملت

بخش‌هایی از حاکمیت به دنبال گرفتن مالیات‌های جدید از مردم هستند که یکی از آن‌ها عایدی سرمایه است.

مانند بسیاری از طرح‌های ابداعی مسئولان ظاهر قشنگی دارد ولی در بطن آن مشخص نیست چه بر سر مردم عادی و قشر متوسط می‌آورد.

برای مثال در این روزگار که یک خانه ۵۰متری بالای یک میلیارد است، صاحب آن سرمایه‌دار حساب می‌شود؟!

وقتی قرار است بنا بر مشکلی آن را بفروشد و جابه‌جا بشود با تورم حاکم در ایران با پول همان خانه نمی‌شود جای دیگر مسکنی فراهم کرد چه برسد به اینکه بخش عظیمی از آن را مالیات بدهد!

این رویه جیب دولت‌های آینده را ‌پرتر می‌کند ولی اقشار متوسط جامعه را نیز به سمت فقر و فرودستی سوق می‌دهد.

بخشی از حاکمیت با شعارهای عدالت‌محور سعی در همراه‌کردن بخشی از جامعه با این اهداف دارند ولی پشت آن نیت مبارکی در کار نیست.

برای مثال حاکمیت از درامدهای برخی پزشکان، هنرمندان و غیره مالیات نمی‌گیرد ولی می‌کوشد تا از طبقه متوسط که تورم زندگی آن‌ها را مختل کرده به بهانه‌های مختلف کسب درآمد کند!

مجلس انقلابی به معیشت مردم کمک که نکرد هیچ،تلاش دارد برای هر تراکنش ده‌میلیونی صدهزارتومان مالیات بگیرد!

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد کرد: برای تراکنش های بانکی بیش از ۱۰ میلیون تومان در کشور مالیات در نظر گرفته شود.

محمدرضا میرتاج الدینی افزود: به فرض اگر به حساب کسی بیش از ۱۰ میلیون تومان واریز شد بصورت اتوماتیک از ۱۰ میلیون تومان ۱۰۰ هزار تومان به حساب خزانه ریخته شود.

وقتی در ریاضی دبیرستان هم ضعف دارند ولی برای یک کشور بودجه نویسی می‌کنند!

ابراهیم یوسفی، استاد دانشگاه در واکنش به گفته‌های میرتاج‌الدینی که گفته بود یک در هزار باید از هر ده میلیون مالیات بگیریم و این مبلغ را صدهزارتومان حساب کرده بود، گفت: یک در هزار ده میلیون تومان، ده هزار تومان است نه یکصد هزار تومان! ضعف در ریاضی متوسطه و تصمیم‌گیر در بودجه مملکت؟! تکلیف نظارت روشنه…

افزایش مالیات‌های نقل‌و‌انتقال

مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل و شماره گذاری خودرو به ترتیب معادل ۴۵‌.۴ و ۱.۷۶ درصد افزایش یافته است‌.

در بخش‌های درآمدهای دولت از نقل و انتقال اتومبیل و شماره گذاری خودرو به ترتیب معادل ۲۴۳۳ میلیارد و ۲۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۶۸۷ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مالیات دریافت می‌کند.

گفتنی است که مبالغ مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل و شماره گذاری خودرو در بودجه سالجاری معادل ۱۳۲۳ میلیارد و ۶۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

با این تفاسیر، این دو نوع مالیات در سال آینده به ترتیب ۱۱۰۶ میلیارد و ۹۰۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۲ میلیارد و ۳۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته که مالیات بر نقل‌و انتقال اتومبیل و شماره‌گذاری خودرو هر یک به ترتیب ۴۵.۴ و ۱.۷۶ درصد رشد کرده است.

آیا در نظام اقتصادی ایران، مالیات به نفع مردم هزینه می‌شود؟!

به تازگی عده‌ای مدعی عدالت و برخی از آن‌ها که توهم آرمانگرایی دارند و همچنین عده‌ای که به دنبال شعارهای خاص اقتصادی هستند با دفاع از طرح‌های مالیاتی جدید حاکمیت سعی در این دارند تا به گونه‌ای نشان دهند که گویی این افزایش مالیات‌ها به نفع مردم و به ویژه قشرهای ضعیف تمام می‌شود در صورتیکه اینگونه نخواهد شد و آینده مبارکی ندارد.

درست است اخذ مالیات یکی از بهترین شیوه‌های اداره جوامع است ولی آیا در ایران نیز مالیات‌ها به نفع مردم عادی است؟!

آیا طرح‌های اقتصادی با پرچم عدالت‌طلبی مانند هدفمندی یارانه‌ها درست به نفع مردم اجراشد یا درآمد دولت‌ها را از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی افزایش داد؟!

نمونه بارز بی‌فایده بودن مالیات و عوارض برای مردم عادی را شاید در اتوبان‌هایی که عوارضی پرداخت می‌کنید دیده باشید! اتوبان‌هایی که یک بار هزینه ساخت آن‌را به حساب بودجه عمرانی از جیب مردم برداشت کرده‌اند و بارها نیز با عوارض‌های مختلف برای نگهداری از ملت پول می‌گیرند ولی امکانات و ویژگی‌ها به نفع مردم است؟! تا کنون با چاله‌ها و چراغ‌های خاموش اتوبان‌ها روبه‌رو نشده‌اید؟!

طرح‌های مالیاتی نیز اینگونه است، حکومت به جای کم کردن چربی‌های اضافه هیکل خود در بودجه سعی دارد دست در ظرف غذای مردم کرده و از آن شکم خود را سیر کند.

مالیات‌هایی که در ظاهر از سرمایه‌دار می‌گیرند ولی در ادامه به بهانه‌های مختلف روی هزینه مصرف خانوار اقشار متوسط و ضعیف حساب می‌شود و این رویه جدید نیست؛ سال‌ها به بهانه‌های افزایش هزینه‌ها شاهد افزایش چشمگیر مواد مصرفی و … بوده‌ایم و این رویه افزایش مالیات نیز به نفع من و شمای ملت نخواهد بود پس بی‌دلیل نباید دلخوش بود.

در این سال‌ها نیز حاکمیت مالیات‌ها را به صورت مختلف افزایش داده ‌است و شاهد آن بودیم که فقیر، فقیرتر شده و دارا، داراتر زیرا هر فشاری که به فرادست در این جامعه بیاید، فرادست نیز چندین برابرش را به فرودست می‌آورد.

برای مثال حاکمیت سیمان و فولاد را برای پرکردن جیب خود گران می‌کند و به سازنده می‌گوید خانه را ارزان بفروش! سازنده نیز بی‌توجهی کرده و قیمت خانه میلیاردی می‌شود! آیا پول آن سیمان و فولاد به جیب قشر مستضعف می‌رود؟! یا زندگی قشر متوسط نیز نابود می‌شود به قشر ضعیف می‌پیوندد؟!

اقتصاد ایران مولودی نامبارک و چرند از لیبرالیسم و سوسیالیسم و… است! که نتیجه آن شکاف یا بهتر بگوییم پارگی طبقاتی امروز است؛ میرزابنویس‌های دولتی که پول می‌گیرند به‌به و چه‌چه کنند و از اقتصاد آزاد بگویند، چماقداران مجازی هم که مدام دنبال اهداف خود هستند ولی این مردم عادی هستند که باید بدانند این طرح‌ها منفعتی پایدار برای آن‌ها ندارد که اگر داشت بعد از هدفمندی و سهمیه‌بندی و سایر این طرح‌های خاص زندگی باید اندکی روی خوش در بلند مدت به ایرانیان نشان می‌داد نه اینکه امروز وضعیت به شیوه‌ای باشد که شاهدش هستیم.

تسنیم اظهارات میرتاجدینی را دستکاری کرد

پس از گذشت ۱۳ ساعت از انتشار خبر مالیات گرفتن از تراکنش‌ها که توسط خبرگزاری تسنیم به نقل از میرتاجدینی از نماینده‌های مجلس انقلابی منتشر شده بود، این خبرگزاری که نیازی به معرفی ندارد خبر خود را دستکاری کرد و تغییر داد.

این خبرگزاری به نقل از فرد مذکور نوشته بود که پیشنهاد شده از هر ۱۰میلیون تومان، صد هزار تومان مالیات گرفته‌شود.

پس از واکنش‌های منفی به این خبر، تسنیم مطلب خود را دستکاری کرده و نوشته پیشنهاد این بود که از هر ۱۰میلیون، ۱۰ هزار تومان مالیات گرفته شود.

خبر فوق از همه لحاظ زیر سوال است! اول اینکه پیشنهاد فرد مذکور برای مالیات جدید گرفتن از مردم برای پرکردن جیب دولت و خزانه جای تامل دارد و در وهله دوم باید پرسید که چه شد که پس از ۱۳ ساعت که از انتشار این خبر گذشته تسنیم بدون هیچ توضیح و عذرخواهی از مخاطبان این خبر را دستکاری کرد و تغییر داد، مشخص نیست میرتاجدینی در حساب و کتاب اشتباه داشته یا خبرگزاری مذکور اظهارات او را تحریف کرده‌است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The Instagram Access Token is expired, Go to the Theme options page > Integrations, to to refresh it.
دکمه بازگشت به بالا